Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Weekje quarantaine: Radio Restaureren! (BX653A)

Meer
23 mrt 2020 10:44 #82737 door paulsnip
Afplakken en spuiten is het makkelijkst en geeft het mooiste resultaat. Met het juiste afplakband krijg je een mooie strakke rand. Ik hoefde het gelukkig alleen bij het stripje boven de zenderschaal te doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 mrt 2020 12:26 #82724 door Erwin goossens
Bij mijn toestel was deze bruine lak weg. Dat was een heel klusje om deze onder en bovenaan rondom met fijn penseel weer aan te brengen ..

Meer
21 mrt 2020 19:25 #82723 door Huub
TJERK die groene jongens ben ik ook nog wel
eens tegen gekomen in geloso,s
deze zijn goed ..ja uit de ouden tv,s
denk dat ik ze ook nog wel heb .
huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Meer
21 mrt 2020 18:44 #82722 door PE9ZZ

Huub schreef : pas op met gebruik dat is 100 watt ..

In mijn BX732A zijn de EZ80's vervangen door twee BY127's (uit een K8, denk ik) en is het gebruik nog maar een watt of 70. Ik laat ze lekker zitten.

Tjerk, 9ZZ

Meer
21 mrt 2020 14:41 - 21 mrt 2020 15:02 #82721 door Huub
De buis voeten dat klopt wel
ik heb ook dat soort radio,s onder handen gehad
meestal de buis voeten van de twee gelijk richters EZ 80
Tja het is meestal een handje vol condensators en een
aantal weerstanden .. en buizen vernieuwen op sommigen plaatsen
spieker bouten na zetten ..
heeft men wel eens opgelet dat de hogen tonen spieker
anders gepoolt zit om de HT spieker wat meer naar binnen te doen geven
bij de OTL typens daar zit een rond plakkertje op het doek voor spreiding denk ik zo
veeel plezier met de radio .s ... pas op met gebruik dat is 100 watt ..
ook moet er vooral opgelet worden dat de buizen EZ 80 goed gelijk zijn voor de diodens.
zo zijn er een aantal dingen die men weten zal en met meten komt men dat tegen
ach ja vinden van?? vraag het bvb aan abert hein wat zij vinden van een anderen supper markt
huub
Laatst bewerkt 21 mrt 2020 15:02 door Huub.

Meer
21 mrt 2020 13:14 - 21 mrt 2020 13:22 #82719 door RR1957

paulsnip schreef : Mooie originele radio's zoals die van Rene moet je mooi origineel laten. De radio's die ik onderhanden heb zijn meestal nog net te goed om weg te gooien. Komen ergens uit een schuur of van een zolder.
Vraagje aan Rene: Heb jij wel de teercondensatoren vervangen? Omdat hij dagelijks aan staat is dat misschien wel een idee. Tussen de trafo en het chassis ligt een dikke 47pF condensator. Die sloeg bij mij echt door.
Jouw knoppen zijn ook wit geworden zie ik. Ze moeten officieel ivoorwit zijn. Ik zal eens kijken of mijn lak er goed op blijft zitten. Anders is dat wel een idee om ze weer mooi te krijgen. Doordat ik inmiddels een aantal van deze radio's gesloopt heb heb ik wat knoppen over om mee te experimenteren.

Dank voor het goede verhaal en je hebt uiteraard gelijk.
Mijn kast is nog goed genoeg om hem inderdaad origineel te houden.
Hier en daar inderdaad fijne barstjes maar lang niet overal, met name eigenlijk aan de onderzijde
enigszins, maar zeker niet storend.
Wellicht dat de foto's wat anders weergeven, maar de knoppen zijn echt ivoor en niet wit geworden.
Feitelijk is het plastic wit maar aan de zichtkanten bovenop en vooraan zit daar een ander ivoorkleurig
laagje kunststof overheen. De linker en de rechterknoppen hebben dat ook aan de zijkant wat ook in
het zicht kan zijn. Het verschil in wit en ivoor is duidelijk te zien.
Toen de radio door mijn vader aan mij werd gegeven moest er wel het een en ander aan gebeuren.
Dat was begin deze eeuw. Na een oproep op het NFOR heeft een zekere Nico de B. hem gereviseerd
en gerepareerd (er kwam geen geluid uit de lage tonen luidspreker). Alle teercondensatoren zijn er
toen al uit gehaald.

Een jaar of zes geleden heeft mijn inmiddels overleden goede vriend Huub P. hem opnieuw
gereviseerd (met de opmerking van Huub P. dat de vorige revisie goed was gedaan, hetgeen
wel te verwachten was van Nico, professioneel elektronicus bij de hoogovens en restaurateur
van radio's en -eigen- jukeboxen).
Toen zijn ook de pertinax buisvoeten vervangen door die van porselein.

Begin vorig jaar is hij voor onderhoud naar Huub P. gegaan en dat bleek wel nodig ook.
Dit in verband met het vele gebruik uiteraard. Ook is de volumeknop toen vervangen
door een origineel type. Daar weet Peter(1952) B. weer alles van, als toenmalig medewerker
bij Huub P.

Kortom , de radio is technisch altijd in goede handen geweest. ;-)
De zeer fraaie weergave is er dan ook naar.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 21 mrt 2020 13:22 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Gemaakt door Kunena