Reparatie en Restauratie tip's
Philips EL6400/00
18 feb 2020 09:39 - 18 feb 2020 09:53 #82205
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips EL6400/00
ik heb een oude draad gevonden over deze versterker met duidelijke foto’s.
In deze versterker zitten twee B250C100, die van Francois zijn dus prima bruikbaar in deze versterker.
Over het verschil in geluidskwaliteit in vergelijking met diodes zou ik me bij dit soort versterkers maar niet zo’n zorgen maken.
Groeten,
Peter
In deze versterker zitten twee B250C100, die van Francois zijn dus prima bruikbaar in deze versterker.
Over het verschil in geluidskwaliteit in vergelijking met diodes zou ik me bij dit soort versterkers maar niet zo’n zorgen maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 18 feb 2020 09:53 door peter1952.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
18 feb 2020 08:20 #82204
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Philips EL6400/00
Ik ben even gaan kijken in mijn voorraad seleniumcellen maar heb enkel B250C100 cellen.
Ik ben fan van deze cellen omdat ze bij mij zelden gefaald hebben en dat ze origineel in nogal wat toestellen gebruikt zijn. Als je ze vindt is een mooie reparatie als origineel bedoeld snel gebeurd zonder geknoei met extra vermogenweerstanden om terug op de goede werkspanning te komen.
Ik heb 1 maal een seleniumcel opengehaald en er 4 x 1N4007 in gezet in afwachting van een vervanger. Deze reparatie was nodig na een slechte afvlakcondensator waarbij het geheel teveel stroom moest leveren.
Zoals door Peter gezegd is deze reparatie in het verleden niet zo mooi uitgevoerd.
Werken kan en zal het wel maar...
François
Ik ben fan van deze cellen omdat ze bij mij zelden gefaald hebben en dat ze origineel in nogal wat toestellen gebruikt zijn. Als je ze vindt is een mooie reparatie als origineel bedoeld snel gebeurd zonder geknoei met extra vermogenweerstanden om terug op de goede werkspanning te komen.
Ik heb 1 maal een seleniumcel opengehaald en er 4 x 1N4007 in gezet in afwachting van een vervanger. Deze reparatie was nodig na een slechte afvlakcondensator waarbij het geheel teveel stroom moest leveren.
Zoals door Peter gezegd is deze reparatie in het verleden niet zo mooi uitgevoerd.
Werken kan en zal het wel maar...
François
18 feb 2020 00:06 - 18 feb 2020 00:17 #82200
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips EL6400/00
Ik zou op zoek gaan naar Seleniumcellenl.
Deze hebben een hogere interne weerstand zodat een serieweerstand niet nodig is zoals Peter al aangaf.
In de werking (klank) zijn er geen verschillen.
Succes.
Deze hebben een hogere interne weerstand zodat een serieweerstand niet nodig is zoals Peter al aangaf.
In de werking (klank) zijn er geen verschillen.
Succes.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 18 feb 2020 00:17 door Bert Kn.
17 feb 2020 22:40 #82198
door Petrus
Handtekening
Beantwoord door Petrus in topic Philips EL6400/00
Beste Bert en Peter,
Bedankt voor de reacties, ik heb de versterker zo gekocht en inderdaad knoeiwerk!
Ik wil het graag netjes in orde maken, wat vinden jullie de beste oplossing ?
Selenium-cellen proberen te vinden of een brugcel plaatsen.
Is er verschil in werking ?
Met vriendelijke groet!
Bedankt voor de reacties, ik heb de versterker zo gekocht en inderdaad knoeiwerk!
Ik wil het graag netjes in orde maken, wat vinden jullie de beste oplossing ?
Selenium-cellen proberen te vinden of een brugcel plaatsen.
Is er verschil in werking ?
Met vriendelijke groet!
Handtekening
17 feb 2020 22:19 - 17 feb 2020 22:20 #82197
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Philips EL6400/00
Sorry dat ik het zo zeg, maar wat een prutswerk is dat met die diodes! Seleniumcellen vervangen door diodes is prima, maar gebruik dan draadsteunen. Dit lijkt nergens op. Voor diodes kun je bijvoorbeeld 1N4007 of BY127 gebruiken. Ook de oude BY100 is prima.
Er zijn ook prima brugcellen te koop voor 300 V. ca. 150 mA zal genoeg zijn.
Wat ik ook hoor of lees over die oude vlak seleencellen, ik deel die ervaringen niet. Zolang ze niet overbelast zijn geweest, gaan ze zeer lang mee. Ik gebruik ze nog steeds. Alleen die ronde zijn niet altijd goed meer.
Als je er aan kunt komen, twee maal B300C75 parallel gaat prima. Heeft er zo te zien ook ingezeten. Hoef je ook niet te knoeien met een serieweerstand omdat anders de spanning te hoog kan worden.
Groeten,
Peter
Er zijn ook prima brugcellen te koop voor 300 V. ca. 150 mA zal genoeg zijn.
Wat ik ook hoor of lees over die oude vlak seleencellen, ik deel die ervaringen niet. Zolang ze niet overbelast zijn geweest, gaan ze zeer lang mee. Ik gebruik ze nog steeds. Alleen die ronde zijn niet altijd goed meer.
Als je er aan kunt komen, twee maal B300C75 parallel gaat prima. Heeft er zo te zien ook ingezeten. Hoef je ook niet te knoeien met een serieweerstand omdat anders de spanning te hoog kan worden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 17 feb 2020 22:20 door peter1952.
17 feb 2020 22:13 #82196
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips EL6400/00
Dag Petrus,
Als ik zo zie hoe de diodes erin geprutst zijn heb ik zo mijn bedenkingen.
Ik zou er dan een brugcel inzetten of gebruik maken van draad steunen.
Als ik zo zie hoe de diodes erin geprutst zijn heb ik zo mijn bedenkingen.
Ik zou er dan een brugcel inzetten of gebruik maken van draad steunen.
Mvg.
Bert