Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Tonfunk Violetta w205: Toch nog een bestemming voor het erfstuk...

Meer
06 feb 2020 12:31 #82009 door RR1957
Waardering voor je werk, maar toch jammer. ;-)

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 feb 2020 22:33 #82003 door peters0076
Leuk gedaan :thumbsup:

Gr Peter

Meer
05 feb 2020 20:32 #82002 door paulsnip
Kan best Huub.

Het is een relatief klein radiootje.

Ik had er nooit van gehoord. En voor mijn moeder had ie enige sentimentele waarde. Vandaar dat hij naar de zolder verhuisd was.

Zeldzaam zijn ze niet. Want dan was het zonde geweest om te slopen. Alhoewel deze waarschijnlijk niet meer te redden was geweest.

Meer
05 feb 2020 19:11 #82000 door Huub
Ik dacht dat tonfunk gewoon een Grundig schassis is
huub

Meer
05 feb 2020 11:11 - 05 feb 2020 11:16 #81995 door paulsnip
Mijn moeder had nog een Tonfunk Violetta staan. Gekregen van een een inmiddels overleden tante. En vroeger zelf naar geluisterd.
Het toestel was in slechte staat. Behoorlijke vochtschade aan de kast en het luidsprekerdoek was vergaan.
De transformator was verbrand.
Er zaten heel veel "knutseldraden" in.
Tot overmaat van ramp heb ik als kwajongen al eens geprobeerd het ding te reparen. Dat resulteerde in een volledig donker huis en een radio die het zeker nooit meer ging doen! Toen is wel de interesse ontstaan trouwens..
Eerst eens gekeken of zo'n ding zeldzaam is. Bij Ebay Kleinanzeigen stonden er een paar, spelend, voor 25 Euro.
Dus besloten het ding uit te ruimen.
Alleen het chassis, de luidsprekers en de kast bleven over.
Op het chassis is een Aliexpress bluetooth versterker gekomen (8 Euro). Daarnaast ook een nieuwe 12 volt schakelende voeding. (ook ca 8 Euro).
Het afstemoog wordt groen verlicht door een ledje.
De luidsprekerstof is vervangen door een replica stofje.
De volume en toonregeling werkt weer met de originele knoppen. Kwestie van de potmeters van de print van de Bluetooth versterker solderen. En vervangen door in het chassis passende potmeters van dezelfde waarde. Zelfs de indicatie schuifjes van de toonregeling werken weer. Gewoon omdat het kan.
De Bluetooth versterker is zoveel krachtiger dan de originele dat hij de speakers er zo uitblaast. Daarom maar een setje 20 kOhm weerstanden tussen de volumeregeling gesoldeerd. Dan kun je een veel groter gedeelte van de volumeregelaar gebruiken.
De originele aan/uit schakelaar wordt ook weer gebruikt.
De kast is zo goed mogelijk opgeknapt en het messing weer gepolijst.

filmpje:
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 feb 2020 11:16 door paulsnip.

Gemaakt door Kunena