Tonfunk Violetta w205: Toch nog een bestemming voor het erfstuk...
Ik heb de afgelopen decennia heel wat toestellen voorbij zien komen die in sloopstaat
leken te verkeren en toch volledig gerestaureerd zijn. En dat zijn niet alleen 'zeldzame'
toestellen. Ik heb grote bewondering voor de hobbyisten die dat doen en kunnen. Zij
zijn toch in staat gebleken om erfgoed te behouden, massaproducten of niet.
Je laatste zin is uiteraard zonder meer waar en dat vind ik ook.
Zo was mijn tv uit 1957 eigenlijk ook wel een sloopexemplaar. De beeldbuis was ondermaats
geworden, de originele luidspreker was weg en er was door een voorganger flink aan de
fabrieksafstellingen gerommeld. Ook moest de kast gerestaureerd worden. Zoals de
restaurateur Huub Peters zei was het eigenlijk een onmogelijke opdracht, maar omdat
het voor mij was als vriend en ik goede argumenten had waarom ik juist dit exemplaar
wilde handhaven heeft hij de taak toch aangenomen, wat enorm veel extra werk betekende.
Kast restaureren laten door een professioneel bedrijf, beeldbuis vervangen door naar een
goede op zoek te gaan, evenals de juiste luidspreker. Alles aan foute techniek van de voorganger
moest er uit en de technische restauratie leek bijna op herbouwen. Tja, wat feitelijk rijp was
voor de kliko bij wijze van spreken werd toch een fraai werkend en toonbaar exemplaar waar
ik enorm veel plezier aan beleef. De financiële consequenties, en dan matste Huub me nog
want zo was de kastrestauratie een verjaardagsgeschenk, waren flink hoger dan de televisie
aan waarde vertegenwoordigt.
Er is (helaas) inmiddels een extra emotionele waarde bijgekomen.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
@huub: ik dacht dat Tonfunk zelf chassis maakte
@René R: het punt zit hem erin dat dit toestel in sloopstaat verkeerde (alleen als een massaproduct toch een uniek verzamelstuk is, heeft het zin om dan nog aan een restauratie te beginnen). Ik vind het net als Paul ook zonde dat er mensen rondlopen die dit met goed opknapbare toestellen doen.
paulsnip schreef : Het helpt ook niet dat het spul nagenoeg niks waard is. En dat de liefhebbers er ook weinig voor betalen.
Om het goed te maken ga ik nu beginnen aan een volledige restauratie van een Philips BX640 A Biampli...
Dat hangt toch ook helemaal van het model af.
Er zijn inmiddels ook echt zeldzame modellen en dan zijn er liefhebbers die daar
wel veel geld voor over hebben om hun collectie te vervolmaken.
Niks waard zegt niks. Een liefhebber koopt een radio en investeert er in om hem
weer helemaal in orde te krijgen. Die moeite krijgt hij -voorlopig- niet terug maar
dat is ook helemaal niet belangrijk voor hem. Het is zijn waardering voor de historische
radio.
Hij doet dat omdat hij een liefhebber is en de 'waardeloze' radio juist WEL waardeert.
Het kan ook anders verkeren. Een historische radio kan hier waardeloos zijn en elders
een ware collectors-item zijn. Zo is mijn Chinese buizenradio uit de eerste helft van de
jaren zestig -in onze contreien toch echt zéér zeldzaam aanwezig- hier waarschijnlijk
niet veel waard, maar ik heb begrepen in het land zelf een ware Rolls Royce voor de
verzamelaars. Er zijn er miljoenen van gemaakt (dat ging daar veel gemakkelijker en
daar konden de Europese fabrikanten nog een puntje aan zuigen) en er is maar zéér
weinig van overgebleven. Hij is compleet en heel netjes en wordt niet gereviseerd.
Ik vind het belangrijk om hem met elk onderdeeltje zo authentiek mogelijk te houden.
Aanbiedingen van Chinese verzamelaars sla ik af. Hij is (juist hier) veel te leuk voor de heb.
Er zijn er maar twee van bekend in Nederland, dus hoe zeldzaam wil je het hebben terwijl
de financiële waarde (hier) laag is. Naar mijn bescheiden mening is hij uniek te noemen.
Veel succes en plezier met de 640!
Om het goed te maken ga ik nu beginnen aan een volledige restauratie van een Philips BX640 A Biampli...
Snap ik wel hoor en helaas zijn er inderdaad slopers die historisch materiaal
naar de kelder helpen zodat er in de toekomst steeds minder van overblijft.
Erven van verzamelaars zitten er vaak ook enorm mee in hun maag.
Maar dit is wel een forum van liefhebbers van historische radio's.
In de afgelopen veertig jaar zijn er heel wat radio's voorbij gekomen die
waarschijnlijk veel beroerder waren , maar liefdevol zijn gerestaureerd.
Waar het me echter om ging is dat het niet zeldzaam (lijkt te) zijn geen reden is
om een historische radio te herstellen of te restaureren.
En op dergelijke radio's is altijd nog een platenspeler aan te sluiten dus ergens
kunnen ze nog steeds functioneel zijn op een bepaalde manier, ook al zou
de radiofunctie op de lange duur verdwijnen. Maar dan gaat het puur om
gebruik. Liefhebbers hebben ergens ook nog wel een verantwoordelijkheids-
gevoel om historisch materiaal voor de toekomst veilig te stellen en te bewaren.
Dat is heus niet alleen afhankelijk van museums.
Op de verzamelaarsbeurs staat ook altijd een vent met een stellage vol met
televisies waarvan het binnenwerk gesloopt is en ze voorzien zijn van een
pc scherm. Vrolijk staan al die tv's dezelfde oude filmpjes te tonen en het
publiek maakt zich er vrolijk mee. Overigens worden ze voor een verhoudingsgewijs
veel te groot bedrag (die man noemt het waarschijnlijk ook schappelijke prijsjes)
nog verkocht ook terwijl aan de flink beschadigde kasten niets is gedaan.
Want het is 'oud' en mag er dus 'oud' uit zien. Fake en superkitsch dus.
Overigens LIJKT het vaak alleen maar dat er een overvloed aan historische radio's
is, maar dat is ook een soort schijn omdat het hobbywereldje in feite ook maar een
kleine gemeenschap is die specifiek let op de nog aanwezigheid van de restanten van
historische radio's. Dan lijkt er in dat wereldje nog een soort overvloed te zijn.
Dat is maar schijn want 99,99 procent van de bevolking geeft geen moer om die oude
spullen en beschouwd het sowieso als een vorm van oude rommel.
Meewarig vinden ze het vaak wel leuk dat een klein groepje zich nog liefdevol bezig
houdt met die oude spullen.
Des te meer reden om die oude 'waardeloze' rommel voor de toekomst te bewaren.
Ik had mijn Grundig ook te koop staan. Helemaal origineel en nagenoeg onbeschadigd. Reactie via Marktplaats:
Ik betaal graag €. 20,- ... is nogal minder dan uw vraagprijs .
De door u aangeboden radio vind ik prachtig maar wat te duur voor hetgeen ik deze wil gebruiken. Ik zoek fraaie, al dan niet meer spelende radio’s, welke door mij worden omgebouwd tot bluetooth-speakers en zo mogelijk ook nog met een FM-radio- en/of MP3-functie. Die verkoop ik dan voor een schappelijk prijsje aan liefhebbers voor zo’n nostalgische speaker in mijn omgeving. Hiervoor moet ik dan nog electronica en een nieuwe 220-volt-voeding aanschaffen. Ik woon in Meppel en moet dan ook nog een forse reis maken om de radio op te halen. Kortom, om het “schuurtje bij het huisje” te laten investeer ik niet meer dan €. 20,- per radio. Dikwijls willen mensen hun fraaie radio daarvoor niet verkopen maar ook regelmatig wel.
Indien het u niet lukt om de radio voor een betere prijs te verkopen dan de door mij geboden prijs dan wil ik uw radio nog steeds graag bij gelegenheid komen ophalen.
Ik hoor het dan wel !
Kijk, dát vind ik dan wel weer zonde. En dan nog, als hij de vraagprijs had geboden had ie hem gewoon mogen ophalen.
Gisteren was ik nog bij een liefhebber die zijn verzameling aan het opruimen is ivm de gezondheid. Daar heb ik een compleet spelend binnenwerk gekocht voor mijn Philips BX640A Biampli. Die ga ik dus nu zeker restaureren.
Deze man had een prachtig gerestaureerd radio meubel. Deze werd opgehaald door een mevrouw in opdracht van haar man. Ze hoefde niet te weten of de radio het deed. Als de landenschaal maar brandt. Want alles gaat er toch uit....