Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat klopt, hoe het bij je BX453 radio terecht gekomen is wellicht door een verkeerde bijdrage geopend te hebben.
Maar goed, je bent alvast goed bezig.
Het mooiste is uiteraard een weerstand van 200 a 220 Ohm 1W erin te zetten.
Ik heb als je wil nog wel een setje 220 Ohm weerstanden 1W liggen, wat grotere oudere NOS.
Stuur bij belangstelling maar even een mail.
Groet Frank
Bovenstaande quote hoort waarschijnlijk bij dit topic.Franc schreef : @Cees,
Bij deze radio’s wordt ten alle tijden aangeraden om de kathodeweerstanden te splitsen.
Ergens ook terecht.
Maar ik kom ook regelmatig (stereo)versterkers tegen die wel 4 kathoden op 1 weerstand hebben met de elko eroverheen.
Dan zie ik bij het evt uitwisselen van eindbuizen geen sporen van oververhitting of gebarsten buizen en alles wat daar mee samengaat.
Bv een Pioneer SA400 heeft 4 keer ECL82(6BM8) op 1 weerstand staan.
Wat ik gedaan heb met dit versterkertje is de uitgedroogde elko’s in de kathodes van voortrap en eindversterker vervangen.
En 1 ECL82 vervangen die een stuk minder stroom trok.
Die vervangen door een Rus en het ding speelt alweer jaren er vrolijk op los.
De gemeten stromen door de buizen zijn ook redelijk goed gelijk aan elkaar.
De 3 andere eindbuizen zijn nog de originele Toshiba’s!
Nooit geen rode wangen gezien!
Terwijl de EL84 zelfs bij zuinige instelling en vrij lage voedingsspanning al moeilijk doet in de plano toestellen!
En dit had ik tientallen jaren geleden ook al gezien bij deze modellen plano’s!
Zowel bij de B5X als de B6X toestellen.
De ECL86 is ook zo’n schatje in een radio!
Groet Frank
Het splitsen van de kathodeweerstanden heb ik zojuist op het lijstje geplaatst maar dan moet ik eerst 200 ohm weerstanden kopen. Waarschijnlijk gaat het ook met twee maal 100 ohm 0,5W in serie.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Meen dat bij deze radio de 2 kathodes van de EL84 een gemeenschappelijke weerstand en elko hebben.
Dan kunnen ze elkaar beinvloeden qua instelling.
Beter is om deze op te splitsen, in 2 weerstanden van 220 ohm met 100uF /35 volt.
De EL84 staan in op een "zuinige "instelling 4 watt.
Cees- pa1dba
Deze karakteristiek ziet er mooi uit. De lage tonen worden wat extra versterkt en het hoog ziet er mooi vlak uit en loopt moeiteloos door tot 20 kHz. Hoger heb ik niet gemeten omdat ik dat toch niet meer kan horen en de luidsprekers dit ook niet meer weergeven.
Om bij FM ontvangst meer hoge tonen te krijgen heb ik ook bij deze radio de de-emphasis weerstand (R17) van 47k verlaagd naar 14k3. Net als bij de B5X72A radio werkt dit prima.
1 van de twee EL84 audio eindtrapbuizen heeft een lagere anodespanning van 158V terwijl de andere 195 Volt is. De buizen omgewisseld en het effect gaat met de buis mee. Tijdens het wisselen valt me op de de buis met de lagere anodespanning veel warmer is dan de andere (150 °C tegenover 60 °C). Dit forum leert me dat deze buis hoogstwaarschijnlijk versleten is en daarom maar 2 nieuwe buizen besteld.