Reparatie en Restauratie tip's
Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
29 dec 2019 23:43 #81256
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
De volgende actie was in eerste instantie minder succesvol. Deze actie was het afregelen van het FM ontvangstdeel. Gaandeweg van dit forum geleerd dat de spanning over C49 (signaalsterkte) tijdens het afregelen van de middenfrequentietrappen niet boven de 3 Volt moet komen. Dus iedere 10,7 MHz trap die erbij komt moet het ingangssignaal van de frequentiegenerator minder worden.
Hierna de FM tuner proberen af te regelen maar er was helemaal geen ontvangst meer. De tuner was defect! Me was opgevallen dat de spoel S56 in de tuner los was gegaan zodat deze niet meer af te regelen was. De stoute schoenen maar aangetrokken en de tuner geopend door het kapje aan de onderzijde te verwijderen. De spoel eruit gehaald en de wikkeling zo goed mogelijk proberen terug te leggen op de kern en met lijm vastgezet. Het spoelhuis was gebroken en heb ik met plakband gerepareerd en daarna terug in de tuner vastgelijmd. Daarna de windingen weer vast gesoldeerd.
S56
De spoel weer teruggeplaatst en vastgelijmd.
Maar helaas nog steeds geen leven in de FM tuner!
De voedingsspanning komen goed op de tuner module aan maar zoeken op dit forum heeft me geleerd om ook te meten of de 150 V op pin 6 van de ECC85 aankomt. En deze spanning komt niet aan op de buis. Het bleek dat de winding van S59 gebroken is. Nadat dit gerepareerd is doet de FM ontvangst het weer. Hierna het kapje weer teruggeplaatst en de FM tuner afgeregeld.
Hierna de FM tuner proberen af te regelen maar er was helemaal geen ontvangst meer. De tuner was defect! Me was opgevallen dat de spoel S56 in de tuner los was gegaan zodat deze niet meer af te regelen was. De stoute schoenen maar aangetrokken en de tuner geopend door het kapje aan de onderzijde te verwijderen. De spoel eruit gehaald en de wikkeling zo goed mogelijk proberen terug te leggen op de kern en met lijm vastgezet. Het spoelhuis was gebroken en heb ik met plakband gerepareerd en daarna terug in de tuner vastgelijmd. Daarna de windingen weer vast gesoldeerd.
S56
De spoel weer teruggeplaatst en vastgelijmd.
Maar helaas nog steeds geen leven in de FM tuner!
De voedingsspanning komen goed op de tuner module aan maar zoeken op dit forum heeft me geleerd om ook te meten of de 150 V op pin 6 van de ECC85 aankomt. En deze spanning komt niet aan op de buis. Het bleek dat de winding van S59 gebroken is. Nadat dit gerepareerd is doet de FM ontvangst het weer. Hierna het kapje weer teruggeplaatst en de FM tuner afgeregeld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 dec 2019 23:24 #81254
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
De volgende stappen zijn het vervangen van de twee teercondensatoren over de uitgangstrafo's en het vervangen van de verlopen 470 kohm weerstand over het EM80 afstem oog.
Hierna over de afvlak elco's C1 en C2 nieuwe 47 uF condensatoren geplaatst.
Voorheen:
C1 203 Vdc 5,1 Vac
C2 167,5 Vdc 0,25 Vac
Na het plaatsen van de extra condensatoren:
C1+47 uF 211,8 Vdc 1,95 Vac
C2+47 uF 177,6 Vdc 0,045 Vac
Hierna over de afvlak elco's C1 en C2 nieuwe 47 uF condensatoren geplaatst.
Voorheen:
C1 203 Vdc 5,1 Vac
C2 167,5 Vdc 0,25 Vac
Na het plaatsen van de extra condensatoren:
C1+47 uF 211,8 Vdc 1,95 Vac
C2+47 uF 177,6 Vdc 0,045 Vac
29 dec 2019 23:14 - 29 dec 2019 23:16 #81251
door Henielma
Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio werd gestart door Henielma
Sinds kort ben ik in het bezit van een B5X23A stereo buizenradio. Na de revisie van een mono radio (B5X72A) was ik benieuwd naar een stereo radio uit de begin zestiger jaren. Even later is me duidelijk geworden dat de radio wel een stereo eindtrap heeft maar dat de FM ontvanger helaas nog mono is. Met iets meer googelen had ik dit vooraf kunnen weten. Maar toch met volle moed ben ik deze radio op gaan knappen.
Allereerst wat foto's van de begin situatie:
Het balkje aan de onderzijde is op deze foto al verwijderd.
Op deze foto is rechtsonder al te zien dat ik het netsnoer vervangen heb door een geaard type. Dit omdat me opgevallen was dat de metalen strip boven aan het front trillend aanvoelt wanneer je eroverheen strijkt. De multimeter geeft aan dat er 160Vac op deze strip staat. Omdat dit waarschijnlijk een heel lage lekstroom is zal het niet gevaarlijk zijn maar fijn is dit niet. Door het frame te aarden is dit opgelost.
Allereerst wat foto's van de begin situatie:
Het balkje aan de onderzijde is op deze foto al verwijderd.
Op deze foto is rechtsonder al te zien dat ik het netsnoer vervangen heb door een geaard type. Dit omdat me opgevallen was dat de metalen strip boven aan het front trillend aanvoelt wanneer je eroverheen strijkt. De multimeter geeft aan dat er 160Vac op deze strip staat. Omdat dit waarschijnlijk een heel lage lekstroom is zal het niet gevaarlijk zijn maar fijn is dit niet. Door het frame te aarden is dit opgelost.
Laatst bewerkt 29 dec 2019 23:16 door Henielma.