Reparatie en Restauratie tip's
Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
01 jan 2020 09:53 #81351
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
Hier staat SK14 altijd ingedrukt en dan maakt R49, R50 niet uit lijkt me. Maar bedankt voor het idee. Mogelijk kan ik C72, C73 verlagen en op daarna SK 13 en SK14 wel gebruiken.
Maar eerst de volgende stap met deze radio is de FM van deze radio uit te breiden met FM stereo. Dit op basis van een IC (MC1310) uit 1976. De onderdelen hiervoor zijn al besteld maar nog even onderweg. Na deze uitbreiding zal ik opnieuw kijken naar de toonregeling.
Maar eerst de volgende stap met deze radio is de FM van deze radio uit te breiden met FM stereo. Dit op basis van een IC (MC1310) uit 1976. De onderdelen hiervoor zijn al besteld maar nog even onderweg. Na deze uitbreiding zal ik opnieuw kijken naar de toonregeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2019 19:31 - 31 dec 2019 19:38 #81342
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
Maar had je die dan niet beter in de eindtrap kunnen doen? Of speel je alleen FM? In dat geval maakt het niet zoveel uit.
Edit: met R49 en R50 en dan met SK13 en 14.
Edit: met R49 en R50 en dan met SK13 en 14.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 31 dec 2019 19:38 door PE9ZZ.
31 dec 2019 16:25 #81331
door Henielma
Goed gezien, deze potmeter staat inderdaad parallel aan de 47k weerstand die na de detector zit. Eerst een 12k weerstand parallel geplaatst aan deze 47k maar het hoog was net teveel. Omdat deze radio geen potmeter voor de toonregeling heeft (jammer) heb ik hier maar een instelpotmeter geplaatst zodat deze relatief eenvoudig anders in te stellen is.
31 dec 2019 13:27 #81324
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
Maar waarom zit daar een Bourns tienslagenpotmeter in? Voor de ratiodetector soms?
Tjerk, 9ZZ
30 dec 2019 22:03 #81317
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie van mijn B5X23A stereo buizenradio
Zo, dat binnenwerk ziet er weer :thumbsup: uit.
Mvg.
Bert
30 dec 2019 21:50 #81316
door Henielma
Zojuist de radio weer in elkaar gezet. Hierbij nieuwe tochtstrips aangebracht aan de binnenzijde. Weer wat foto's om een indruk te krijgen hoe tot nu toe geworden is.
Allereerst het binnenwerk na het schoonmaken.
Het onderaanzicht nadat de elco's vervangen zijn en de andere aanpassingen gemaakt zijn.
Weer helemaal in volle glorie.
Morgen komen de twee EL84 buizen binnen en die gaan er dan nog even in en dan is het wachten op de volgende stap.
Allereerst het binnenwerk na het schoonmaken.
Het onderaanzicht nadat de elco's vervangen zijn en de andere aanpassingen gemaakt zijn.
Weer helemaal in volle glorie.
Morgen komen de twee EL84 buizen binnen en die gaan er dan nog even in en dan is het wachten op de volgende stap.