Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

8 buitenste bruine toetsen B7x63A gezocht

Meer
26 jun 2019 23:44 #78145 door Glenn V
In de auto oldtimer wereld is men ook steeds blij als iemand de grote moeite doet om repro onderdelen te maken...
Wat is er nou mis met kwaliteits repro ? Super dat er mensen zijn als Ben.

En als je kwaliteit wil... dan kost het wel wat, kan je niet van onderuit... Ik begrijp ook niet waarom iemand eerst beweert te willen bestellen en eenmaal de onderdelen gemaakt zijn staart in trekt ....
Zo worden initiatiefnemers , zoals Ben , wel ontgoocheld en kappen er mogelijks mee....tenzeerste te begrijpen. En dan maar weer jammeren dat er geen onderdelen meer zijn om een radio af te maken....
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 jun 2019 02:14 - 24 jun 2019 02:49 #78091 door Bert Kn

Woekeraars konden niet meer lukraak hele hoge prijzen vragen.
Daar waren ze geloof ik niet echt blij mee...

Ben ze dachten waarschijnlijk goud in huis te hebben en toen werd het een ander verhaal.
Ik heb niets tegen repro in de jukebox wereld wemelt het ervan en daar klaagt niemand.
Als voorbeeld, neem een Seeburg V200 jukebox de originele kunststof kaartjes voor de tietelrol en boven de druktoetsen van de tietelrol zijn altijd verschoten en verkleurd daar komt de verlichting van de TL buis die er inzit amper nog door.
Als je die door repro vervangt is het weer mooi en fris.
En zo ziet het er dan weer uit.
Dit wereldje zit heel anders in elkaar daar ben ik na zeven jaar weer actief te zijn wel achter.
En of ik er ooit aan ga wennen?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 jun 2019 02:49 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman

Meer
24 jun 2019 00:28 - 24 jun 2019 00:32 #78090 door Ben Dijkman
Peter.
Complete en originele toestellen werden steeds zeldzamer.
Nou, ik weet dat ze in beginsel niet eens tegen reproductie 's waren.
Dat kwam pas later toen ze merkten dat er niet meer zo heel makkelijk heel veel geld voor een origineel en compleet toestel werd uitgegeven. Velen kochten nu liever voor veel minder euro's een toestel waar de knoppen van weg of kapot waren...dat scheelde vaak honderden euro's !
De winstbejag-handelaren onder de verzamelaars die juist veel geld geïnvesteerd hadden in complete originele toestellen met als doel die toestellen later voor nóg meer geld te kunnen door verkopen zagen hun "oudedagvoorziening" smelten als ijs in de zon.

Ik kan mij nog herinneren dat er voor de repro tijd ,1 tafelhouder was waar je originele lentebode knoppen kon kopen.
Daar moest je speciaal om vragen want hij had ze nooit op zijn tafel liggen.
Die gast vroeg 40! euro voor 1 knop !
Dat soort onderdelen was roofgoed ...toen.
Dan komt er opeens een repro maker die goede nieuwe knoppen .verkoopt voor 12,50 euro per stuk.
Zijn hele handel naar de kloten !
Het "prijs corrigerend effect" is juist door de komt van repro's enorm geweest.
Woekeraars konden niet meer lukraak hele hoge prijzen vragen.
Daar waren ze geloof ik niet echt blij mee...

Handtekening
Laatst bewerkt 24 jun 2019 00:32 door Ben Dijkman.

Meer
22 jun 2019 09:56 #78074 door Huub
De NVHR meer met de tijd mee gaan
en aanvullend denken voor repro
anders word het een sterf huis dus ?
niet te oudbollig blijven .
huub

Meer
22 jun 2019 00:07 - 22 jun 2019 00:23 #78071 door Ben Dijkman
Dank René.
Je hebt toen i.d.d voor de hele doelgroep die Gerrard adapters besteld.
Dan denk ik : Kijk die club snapt het !
Met dat soort opdrachten, daar kunnen wij tenminste wat mee .

Er zijn ook nieuwe (en betaalbare ! )technieken om bijvb. de houtmotieven op bakelieten kasten opnieuw te kunnen doen. Dat zou volgens mij erg interessant kunnen zijn voor de nvhr. Je haalt een nieuwe nuttige ! jonge techniek en daarmee ook jonge mensen binnen. Die spreken weer andere jongeren aan en vertellen over onze hobby.
Stimuleer bijvb. het maken van converters die je in de pick-up entree achter in je radio kan prikken waarmee jongeren hun telefoon/whatever over een mooie oude radio kunnen streamen...doe ik hier thuis ook wel eens...ze kijken hun ogen uit en ze vinden dat echt prachtig...…..Zo kun je jongeren aantrekken die nieuwe high-tech ontwikkelen ter promotie voor onze radio's en de radio hobby
De nvhr wilde helaas niets maar dan ook niets van dit alles weten of horen....Laten de club liever helemaal vergrijzen om vervolgens totaal te verschrompelen.
Moeten ze zelf weten ..i.d.d. maar dat betekend dus ook dat ze in werkelijkheid geen ene zak om de toekomst van onze met zorg gerepareerde radio's geven.
Volgens de nvhr voorzitter sterft de radio sowieso toch uit gezien de vergrijzing .....daar doen we niks tegen..
Tja inderdaad, we doen er niks tegen …
Raar toch , als je een vereniging bent die zegt :

De NVHR, dé vereniging voor geïnteresseerden in de geschiedenis van de radio en draadloze telegrafie en voor verzamelaars van historische objecten op dit gebied.

Interesse bij jongeren die helemaal geen oude radio's meer kennen,
kun je alleen maar kweken door ze juist met veel enthousiasme de mogelijkheden te laten zien.
De instap in onze hobby zal je voor jongeren juist zo laagdrempelig mogelijk moeten houden/maken.
De NVHR radio cursus dus niet (zoals dat nu al jaren gaat ) als wapen tegen nieuwkomers gebruiken (op de fora) Die nieuwkomers willen , net als wij allemaal ook hebben gedaan , eerst zelf eens rustig prutsen.
Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben gaan ze vanzelf wel op zoek naar meer leerstof /info.

Handtekening
Laatst bewerkt 22 jun 2019 00:23 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Cees PA1DBA

Meer
16 jun 2019 14:16 #77977 door Rene Daemen
Wat ik niet begrijp de hetze tegen repro artikelen
Ik heb vele b7x63 a toestellen gezien waar weinig nog met mooie toetsen
Dus een donor heeft geen zin.
Origineel is niet meer te vinden ohilips produceert dat al 60 jaar niet meer en Ul je nooit en te nimmer vinden dan kom je uit op repro.
En van Ben valt daar niets op aan te merken
Ik heb veel slechtere repro delen gezien van hobby bobby s
Knoppen die in je vingers vervormde enz.
Goed maar niemand mauwt over in de jukebox wereld over repro delen knoppen
Aandrijfwielen titelkaart houders worden gros verkocht . Als mede ruiten van glas of kunstof. Dan wil men wel investeren.
Maar als het om een radio gaat houd men de hand op de knip.
Juist een vereniging als de NVHR. Moet gewoon toejuichen dat het mogelijk is repro producten in omloop zijn. Men zou zelfs in mee kunnendoen door spullen aan te leveren om na te maken. En wat investeren.
Blijft genoeg geld over in de club.
Weet best dat een beurs organiseren geld kost zaal huur enz
Maar blijft best aan het eind van de rit iets over je zou iets van een club magazijn kunnen runnen met onderdelen. Zo als bij Jukebox fanaat.
Maar als men met een knaak de deur uitgaat voor de hobby kun je niks doen en is alles in zijn ogen te duur. En loopt men te mauwen.
Maar als een radio in topstaat is gerestaureerd levert het meer op dan een ramsj toestel waar alleen de koppelcondensator is vervangen van het speelt maar alles mee gezegd.
En voor de rest lelijk uitziet.
Als je een auto rijd is ook niet altijd alles origineel
Als uitlaat lek is wordt hij vervangen een origineel kost bvb 200€
Een imitatie 125€ waar gaat men voor juist de immitatie die is goedkoper.
Daar mauwt ook niemand over. En de auto rijd weer.
De platenspeler waar men opdraait is ook niet meer origineel
Een naald is een keer vervangen . Maar de fabrikant van de speler maakt al jaren geen naald meer dus wordt het een tonar naald after marked.
Je kan een plaat mee draaien maar de specs zijn niet als het origineel.
Een leek zal dat een worst zijn hij kan weer platen draaien.
Een antieke klok is zelfs niet geheel origineel die is een keer verbusd
Om dat lagers zijn uitgelubberd en de klok niet meer loopt
De klokkemaker heeft dan nieuwe busjes geplaatst en versleten tandwiel vervangen door een nieuwe gemaakte.
Tuurlijk als je een geheel originele mooie radio heeft danheb je niet nodig
Maar om dat die schaars zijn ga je na repro spullen
Is je kast mooi als nieuw
Knoppen electronica .
En je schaal waar alles eraf ligt . Ga je niet je radio kapot hakken dan is het fijn dat je aan repro onderdelen kunt komen.
En Van Ben is gewoon goed .niet van echt te onderscheiden.
De garrard adaptors die ik wat jaartjes terug liet maken zijn ook perfect.
Had ook de partij genomen en is verdeeld onder leden om zijn of haar speler kompleet te maken.
Maar waarom kan men in buitenland wel de artikelen van Ben waarderen en hier niet. In buiteland zeuren ze niet.
Als er nu minimaal 10 melden voor knoppen kan dan weer een productie gemaakt worden. Maar je steekt je eigen niet in de nesten als je 10 sets maakt en 1 verkocht word zodat je met 9 sets blijft liggen.
Wat ik in de tijd van Ben kocht op beurs heb ik goede ervaringen mee.
Alleen triest als het dan zo moet lopen.

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben Dijkman, Francois129, Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena