Reparatie en Restauratie tip's
SBR 340A met aanpassingen en blikseminslag?
19 nov 2015 19:11 - 19 nov 2015 19:32 #56695
door buisje
Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Beantwoord door buisje in topic SBR 340A met aanpassingen en blikseminslag?
Mijn ontvanger, die pas gereed is, heeft een 6kHz. filter (positief) wat wel erg scherp is, maar ontvang naast een sterk, ook gewoon een zwak station. heb echter wel het voordeel dat mijn ontvanger ook bij -2 DB bijna 6 kHz breed is waardoor ik, bij welke signaalsterkte dan ook, het gehele audiospectrum hoor. Vergeet ook even niet dat bijna alle zenders met negatief Peak limiters werken waardoor er van 4.5 kHz positief al lang geen sprake meer is, maar eerder 5.5 kHz. positief..
En zoals een ieder wel weet, wordt alleen het positieve gedemoduleerd..
Hoor in de avonduren vaak zenders waarvan je bijna zou vermoeden, dat je naar de FM luistert... Dit gegeven is met maar 4.5 kHz. echt niet mogelijk.. Een leuke truc die al begin 70 werd toegepast door Amerikaanse omroepzender bouwers...
En zoals een ieder wel weet, wordt alleen het positieve gedemoduleerd..
Hoor in de avonduren vaak zenders waarvan je bijna zou vermoeden, dat je naar de FM luistert... Dit gegeven is met maar 4.5 kHz. echt niet mogelijk.. Een leuke truc die al begin 70 werd toegepast door Amerikaanse omroepzender bouwers...
Laatst bewerkt 19 nov 2015 19:32 door buisje.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 nov 2015 18:32 - 19 nov 2015 18:34 #56694
door Laurens
Als de zender breedbandig is, merk je daar met een smalle ontvanger niets van zolang het signaal sterk genoeg is.
Als je een grote omroepzender hebt, verspil je echter energie. Dat stuk audio voorbij de 4,5khz kost toch vermogen, en als iedereen toch een 9khz MF filter heeft schiet je er niets mee op. De omroeper kan er dus voor kiezen om al z'n modulatorvermogen in dat 4,5khz audiogebied te stoppen voor een iets groter bereik, of om breder te moduleren voor een betere kwaliteit.
Bijkomend probleem bij een grote bandbreedte van de zender is mogelijke overlast voor buurzenders (splatter, lispelende geluiden). Dat merk je heel veel bij de buurzenders van de chinese wereldomroep op de kortegolf. Het voordeel van de geluidskwaliteit valt wel meteen op (met een brede ontvanger).
Een ontvanger die 'te breed' is, profiteert van brede zenders. Als de zender waar je naar luistert sterk is, heeft een breed filter geen nadelen ook al is de zender smaller. Echter, bij zwakke zenders met naburige zenders krijg je er ruis en lispelende bijgeluiden bij doordat je een stuk van de buurzender ook ontvangt.
Sommige ontvangers zijn schakelbaar. Dat is erg praktisch. Overdag de brede stand voor goeie geluidskwaliteit, 's avonds de smalle stand voor goede onderdrukking van de buurzenders.
.
Beantwoord door Laurens in topic SBR 340A met aanpassingen en blikseminslag?
marcola64 schreef : Ik wil nog een actief laagdoorlaatfilter maken van mijn meetzender. Heb je een bruikbaar schema voor me?
Hoe manifesteert het zich trouwens in het ontvangen geluid wanneer de bandbreedte te groot is?
Als de zender breedbandig is, merk je daar met een smalle ontvanger niets van zolang het signaal sterk genoeg is.
Als je een grote omroepzender hebt, verspil je echter energie. Dat stuk audio voorbij de 4,5khz kost toch vermogen, en als iedereen toch een 9khz MF filter heeft schiet je er niets mee op. De omroeper kan er dus voor kiezen om al z'n modulatorvermogen in dat 4,5khz audiogebied te stoppen voor een iets groter bereik, of om breder te moduleren voor een betere kwaliteit.
Bijkomend probleem bij een grote bandbreedte van de zender is mogelijke overlast voor buurzenders (splatter, lispelende geluiden). Dat merk je heel veel bij de buurzenders van de chinese wereldomroep op de kortegolf. Het voordeel van de geluidskwaliteit valt wel meteen op (met een brede ontvanger).
Een ontvanger die 'te breed' is, profiteert van brede zenders. Als de zender waar je naar luistert sterk is, heeft een breed filter geen nadelen ook al is de zender smaller. Echter, bij zwakke zenders met naburige zenders krijg je er ruis en lispelende bijgeluiden bij doordat je een stuk van de buurzender ook ontvangt.
Sommige ontvangers zijn schakelbaar. Dat is erg praktisch. Overdag de brede stand voor goeie geluidskwaliteit, 's avonds de smalle stand voor goede onderdrukking van de buurzenders.
.
Laatst bewerkt 19 nov 2015 18:34 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
19 nov 2015 14:01 #56681
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic SBR 340A met aanpassingen en blikseminslag?
Ja hoor, hij zit alweer in elkaar en speelt.
Er moest op een enkele plek wel een aangepaste capaciteit in (zat er al, maar niet de waarde volgens schema) om goede ontvangst op KG te krijgen.
Niet optimaal: de radio is erg gevoelig voor de ingansconfiguratie van de antenne en de lange golf doet zo goed als niets.
Middengolf echter prima.
Wel vind ik het geluidsniveau nogal laag, maar ik heb geen referentie.
Er moest op een enkele plek wel een aangepaste capaciteit in (zat er al, maar niet de waarde volgens schema) om goede ontvangst op KG te krijgen.
Niet optimaal: de radio is erg gevoelig voor de ingansconfiguratie van de antenne en de lange golf doet zo goed als niets.
Middengolf echter prima.
Wel vind ik het geluidsniveau nogal laag, maar ik heb geen referentie.
Marco
18 nov 2015 22:01 #56652
door buisje
En Marco.... Komt er al wat herrie uit ?
15 nov 2015 14:27 #56514
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic SBR 340A met aanpassingen en blikseminslag?
Dat is de filterschakeling voor de bandkeuzeschakelaar.
Laatste nieuws. Ik heb de radio aangezet. Eindtrap werkt, er is versterking. Ook de spanningen zitten ok. Echter geen ontvangst. Zodra ik het rooster van de ECH3 aanraak, begint er ontvangst te komen. In elk geval van mijn eigen meetzender.
Zo te zien dit er dus nog iets goed scheef in het oscillator-gedeelte. Vanavond nog maar even kijken, moet er nu vandoor.
Laatste nieuws. Ik heb de radio aangezet. Eindtrap werkt, er is versterking. Ook de spanningen zitten ok. Echter geen ontvangst. Zodra ik het rooster van de ECH3 aanraak, begint er ontvangst te komen. In elk geval van mijn eigen meetzender.
Zo te zien dit er dus nog iets goed scheef in het oscillator-gedeelte. Vanavond nog maar even kijken, moet er nu vandoor.
Marco
15 nov 2015 14:01 #56512
door buisje
Is dat LG/MG ingang ?