Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

"Nieuwe" oren

Meer
27 apr 2015 00:43 #52125 door Cees
Beantwoord door Cees in topic "Nieuwe" oren
@ Tjerk,
Klapperend ferriet? Het is meer een los zittend top spoeltje dat je dan hoort.In ieder geval iets dat los zit bij zo'n fluitende lijn trafo dat een te grote massa heeft om de lijn frequentie weer te kunnen
geven. Dus hoor je eerder de helft of zelfs eerder nog, een kwart van de lijn frequentie.
En dat hoort ook aan als een scherpe hoge piep.
En 4000 Hz kan gemakkelijk worden weergegeven door een AM radio.
Geen goede maatstaf dus om het gehoor bereik te testen.
Misschien helpt het om de grote pionier kunst oren van Huub op te zetten?
Gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 apr 2015 18:49 #52114 door Huub
Beantwoord door Huub in topic "Nieuwe" oren
Pioneer had voorheen grote reclame oren
Of dat nog wat was ..?
Huub

Meer
26 apr 2015 18:18 #52113 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic "Nieuwe" oren
Bij mij is het gehoor al zeker 20 jaar terug behoorlijk achteruit gegaan.
Plotseling kon ik de Nederlandse krekels niet meer horen. Als ik in het buitenland ben dan hoor ik ze wel, ik denk dat de buitenlandse krekels wat lager krekelen dan hun soortgenoten in Nederland.
Als mijn vrouw een krekel hoort dan vraagt ze steevast, hoor jij die ook?
Nee dus.
Ik denk dat ik mijn gehoor eens beschadigd heb bij de bouw van een koptelefoonversterker. Ik had een IC van een versterker en daar was niet alles van bekend dus ik heb ergens een walkmankoptelefoon aangesloten en ben aan het experimenteren geslagen. Na wat gepruts werkte het maar ik vond dat ik van die vermoeide oren had, er was iets mis..
Even later stopte de weergave aan één schelp en er was wat stuk gegaan. Toen ik de koptelefoon afdeed voelde de schelpen heet aan...
En toen begreep ik het, het versterkertje had lopen oscilleren en dat net boven mijn gehoorbereik.
Ik heb jaren lang last gehad van fluitende en ruisende oren, gelukkig heb ik dat de laatste jaren niet meer.
Ik had als geluidstechnicus beter moeten weten. Het gehoor heeft op de zenuw miljoenen trilhaartjes die allemaal iets in lengte verschillen, daardoor gaat bij iedere frequentie een haartje trillen. Als zo'n haartje stuk is dan blijft hij voortdurend de zenuw prikkelen en hoor je een fluittoon die hoort bij de frequentie van dat kapotte trilhaartje. Als er vele honderden, duizenden trilhaartjes platliggen dan geven die allemaal gelijktijdig prikkels aan de zenuw dus hoor je ruis. Vaak scherpe ruis want de kleinste trilhaartjes gaan het eerste stuk.
Ik wist dat wel en had veel voorzichtiger moeten zijn.
Wat wel vreemd is dat een heleboel hoge tonen dus niet meer worden waargenomen, maar als ik muziek hoor of andere geluiden dan denk ik dat ik niets mis. De muziek klinkt net zo als vroeger, lijkt.
Maar de Nederlandse krekels die leggen het probleem wel bloot.

Jack Marotick

Meer
26 apr 2015 17:32 #52111 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic "Nieuwe" oren
Om even bij het onderwerp nieuwe oren te blijven.

Zo'n anderhalf jaar geleden heeft mijn wederhelft haar oren laten uitspuiten.
Er ging een wereld voor haar open, ik was er niet zo blij mee als ik een plaatje of CD opzette was het al snel van kan het niet wat zachter.
Inmiddels merk ik dat ze eigenlijk weer eens naar de dokter moet, maar ik zeg wijselijk nog niets haha.

Mvg.
Bert

Meer
26 apr 2015 09:28 - 26 apr 2015 09:29 #52109 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic "Nieuwe" oren
Ja, als we zo gaan beginnen is de telefoon (0.3-3 kHz) in feite ook al voldoende, maar 't klinkt voor geen meter! Subharmonischen van de lijnfrequentie (15.625 kHz) heb ik maar zelden gehoord. Bijvoorbeeld als gevolg van klapperend ferriet.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 apr 2015 09:29 door PE9ZZ. Reden: Typo

Meer
26 apr 2015 00:09 #52106 door Cees
Beantwoord door Cees in topic "Nieuwe" oren
@ Ben, en Huub,
De piep van een lijntrafo die je hoort zal een van de lagere harmonischen zijn van de lijn frequentie
van bijna 1600 Hz. De rook van de pijp zal weinig met het gehoor te maken hebben.
Die heeft eerder invloed op longen hart en vaten.
En de helft van de lijnfrequentie 8000 Hz is op zich ook al een heel hoge toon.
Veel van ons ouderen kunnen een dergelijk hoge toon niet echt goed meer horen.
En de AM modulatie gaat b.v, als het goed is zo hoog niet eens en is toch voldoende om instrumenten en spraak goed verstaanbaar en onderscheidend over te brengen.
Gr Cees.

Gemaakt door Kunena