Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

FM-Zendertje.....

Meer
07 jul 2012 14:52 #19111 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: FM-Zendertje.....
In Amerika

gebruikten ze kleine AM zendertjes bij hun Radio daar werd de pickup op aangesloten
vaak waren het U toestelletjes of batterij portables die hadden geen pickup ingang
en het vermogen was nietgroot al was dat wel zo je buren zaten een kilometer van je af
dus zou ik persoonlijk FM aan de kant zetten met de vele harmonischen en gewoon het digitale zendertje van het NFOR PLL AM zender met dip switches in te stellen
kort draadje eraan en je kan je vertrek voorzien van muziek
De radio geeft veel bagger programá's vooral op Fm van Die boem muziek wanklanken
radio 5 gaat wel soms wel te antieke muziek tussen 10 en 12u
als het goed is half juli Radio Marina vanuit urk op 1485 Khz met zeezender hits
mengelijk van Veronica Caroline en Radio Monique.
Zolang je geen al te lange draden spant stoor je geen mens

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jul 2012 00:21 - 07 jul 2012 00:23 #19108 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Re: FM-Zendertje.....

Ik vraag me dus af: Waarvoor hebben we eigenlijk een zendertje nodig?

Er zijn diverse redenen voor:
- niet alle radio's hebben een grammofooningang (bijvoorbeeld portables, veel U toestellen)
- het is een heel karwij om iedere radio een signaaltje te geven, als je ze min of meer in een vaste opstelling hebt staan. Ik denk dat je vreselijk veel bromproblemen krijgt als je alles simpelweg naar elkaar doorlust.
- sommige radio's schakelen automatisch over van radio naar grammofoon als je er een grammofoonstekker in steekt. Als je radio hebt geluisterd en weer de grammofoonaansluiting wil gebruiken, dan is dat erg onhandig.
- je moet lange signaalkabels hebben als je radio niet vlakbij de signaalbron hebt staan.

Ik ben niet echt kabelschuw, maar een goed werkend verdeelsysteem aanleggen én netjes wegwerken wekt meer kriebels bij me op dan het bouwen van een degelijk zendertje.

Waarom is het noodzakelijk?
- Overdag is er in een stedelijke omgeving slechts een handvol middengolfzenders goed te ontvangen door storingen van elektronica
- Van die handvol zijn 2 relizenders, 1 zender met wel érg ouderwetse muziek, één met matige muziek die 20 jaar geleden al verrot gedraaid is, en één die af en toe wel een wat leuks draait, maar waarna je weer een of ander top40 pulpliedje door je strot krijgt gedrukt.
- In de avond heb je een storingsvrije locatie en een richtantenne nodig om de handvol zenders te beluisteren die wel de moeite waard is (Radio Seagull, On3, Absolute Classic Rock, RTBF met het programma Blues21)
- Op FM is het muzieklandschap in het westen van Nederland ook een verschrikking. In het zuiden kan je nog wel Stubru ontvangen.
- Goeie radioprogramma's komen op vaste tijden. Ik luister niet op vaste tijden.
- De DRM zenders die ik ooit heb ontvangen zijn praatzenders, dance (boem-tss), of indiase volksmuziek.

Als je het goed doet, kan je prima een zendertje gebruiken zonder mensen te storen. De kernpunten waar je dan op moet letten is een beheersbaar vermogen en spectrale zuiverheid. De zenders die ik hier langs heb zien komen voldoen aan beide punten niet.

.
Laatst bewerkt 07 jul 2012 00:23 door Laurens.

Meer
06 jul 2012 22:57 #19105 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: FM-Zendertje.....
Onze oude radio's, FM of AM, ze kunnen nu nog steeds (in de toekomst weet ik dat niet)
nog gewoon spelen. Heb je dus geen illegaal (stoor) zendertje voor nodig.
Dus, als de muziek van mijn keuze er niet uit komt, dan zet ik gewoon een van mijn
internet radio's aan.
En die kun je natuurlijk ook over de P U ingang van een oude radio laten spelen.
Klinkt heel nostalgisch.
Ik vraag me dus af: Waarvoor hebben we eigenlijk een zendertje nodig?
Voor de fun? Of wat niet mag is interessant?
Die tijd ben ik al heel lang geleden ontgroeit.
Zo'n ding goed bouwen, best wel leuk, maar een radio of versterker zelf bouwen is
toch óók leuk. Geeft net zo veel voldoening en daar schaad je niemand mee.
Vr gr Cees.

Meer
06 jul 2012 13:21 - 06 jul 2012 13:26 #19087 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Re: FM-Zendertje.....
Met kleine FM zendertjes heb ik in het verleden ook geëxperimenteerd. In de Radio Bulletin van (ik dacht) december 1966 staat een schema van een draadloze microfoon met zo een één transistor zendertje. Daarbij zat de resonantiekring in de collector leiding en werd de transistor tot oscilleren gebracht door een condensator van collector naar emitter.

Later kocht ik eens zo een kleine FM zender met een zwaardere HF eind transistor en die haalde met een FM dipool gemakkelijk 500 meter. En als ik in plaats van de antenne een gloeilampje op de HF uitgang aansloot, begon dat lampje te branden. Volgens de handleiding zou het zendertje 3 watt aan HF produceren!

Verstandig is het zeker niet, dat zenden op de FM band. Ik heb nu een legaal 50 nW stereo FM zendertje en dat werkt prima, ook naar een verdieping hoger.

Vee leuker vind ik het gebruik van mijn AM mini zender waarmee mijn oude radio's zonder FM weer met de muziek van mijn keuze worden voorzien.:)

mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 06 jul 2012 13:26 door pieterv. Reden: tekst verbeteren

Meer
06 jul 2012 07:11 - 06 jul 2012 07:12 #19080 door Johan
Beantwoord door Johan in topic Re: FM-Zendertje.....
Hallo Klaas,

Is mijn bedoeling ook niet om hier mee veder tegaan op de FM maar het was even een experiment.
Ik blijf gewoon bij de AM-Modulator met buisjes via de AM daar heeft niemand last van..
Ik heb zelf nu een goede AM.Modulator die ik wel veel gebruik.
Aan gesloten op internet tuner.

GR-Johan..Waalwijk..
Laatst bewerkt 06 jul 2012 07:12 door Johan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
05 jul 2012 21:15 - 05 jul 2012 21:22 #19079 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: FM-Zendertje.....
Mooi bouwwerk Johan. Erg compact vergeleken met mijn experimentele AM geval.

Ik heb alleen geen behoefte om op de FM band te gaan stralen. De commerciële belangen zijn daar veel groter en op de FM luisteren nog wel enkele buren...! (Op AM zal niemand meer luisteren in mijn omgeving vermoed ik)

In ieder geval ben ik gestopt met zenders bouwen. Ik acht mijn technische kennis te gering om verantwoord te bouwen en wil niemand in de ether storen. Bij mij was het dus ook een groot experiment. Mijn Tweamz staat mooi te pronken als zelfbouw object en zal zeer zelden enkele minuten draaien. Bijna nooit dus. Het was mooi om te bouwen.

Veel succes met jou zenders. Ik zal het in de gaten houden. Ik vind de materie wel interessant.

Groeten, Klaas uit Leeuwarden.;)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 jul 2012 21:22 door klaas.

Gemaakt door Kunena