Skip to main content

Revisie van een CARAD R73 bandrecorder

Meer
04 mrt 2021 16:34 - 04 mrt 2021 16:38 #89206 door Francois129
Vandaag, buiten nog een aantal andere zaken, verder gewerkt aan de taperecorder.
Deze keer waren de recording amplifiers aan de beurt.
Ik ga deze eerst testen als de andere modules (microfoon preamp en oscillator) ook klaar zijn.
De oscillator bevat 2 elco's in de voedingslijn die ik ga vervangen, verder laat ik deze zo om niet te ontregelen.

François.

Laatst bewerkt 04 mrt 2021 16:38 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, admin, Cees PA1DBA

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 mrt 2021 15:15 - 03 mrt 2021 15:17 #89181 door Francois129
Als tweede in de rij heb ik de uitgangsversterkers onder handen genomen.
Ook hier waren de elco's meer dan 20% verlopen en heb deze dus op beide printen vervangen.
De transistoren zijn hier ook vervangen door ruisarme exemplaren.
Na testen van de twee modules in de recorder werkte de recorder in playback modus. Geen extra werkzaamheden moeten uitvoeren.
De volgende op de tafel zijn de modules van de opnameversterker.

Links, de module met de onderdelen vervangen, rechts het originele.

MVG

François 
Laatst bewerkt 03 mrt 2021 15:17 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
02 mrt 2021 16:58 - 02 mrt 2021 17:00 #89159 door Francois129
Hallo,

Omdat CARAD ook nog een transistor recorder R73 heeft gemaakt heb ik deze ook aan mijn verzameling CARAD toestellen gevoegd.,
Ik heb deze al mechanisch in orde gebracht en ga nu elektronisch de recorder onder handen nemen.
Er zijn nogal wat vervormingen, en kraakjes te horen.
Een paar weken geleden heb ik de elco's van de relaissturing onder handen genomen. De elco's op leeftijd hadden "rust" verdiend en zijn allemaal door nieuwere vervangen. Ze weken dan ook nogal veel van hun waarde af.
Deze week zijn de transistoren binnen gekomen en kon ik na enkele reparaties aan andere toestellen starten met de elektronische revisie van de recorder.
Eerst de inputversterker onder handen genomen.
De elco’s nagemeten en ook deze hadden hun "rust" verdiend. Aangezien deze er toch al ettelijke jaren inzitten heb ik ze allemaal vervangen.
De 4 transistoren (nieuwere uitgave van de R73) zijn BC109C en deze vervangen door ruisarme BC549C. 
Ook heb ik nog enkele solderingen vernieuwd en onderbroken printbaantjes hersteld.
Op naar de volgende print.

Ik zal hier telkens ik voortgang heb geboekt een klein verslag uitbrengen.

François
Laatst bewerkt 02 mrt 2021 17:00 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Gemaakt door Kunena