Skip to main content

Revisie van een CARAD R73 bandrecorder

Meer
15 mrt 2021 08:09 - 15 mrt 2021 09:30 #89469 door Francois129
Dag Stefaan,

Ik heb al eens een monokop van Nortronics gekocht maar nog niet gemonteerd omdat hij juist iets te hoog is voor de originele behuizing.
Een 2track stereo had ik ook besteld meer deze hadden ze niet meer.

François
Laatst bewerkt 15 mrt 2021 09:30 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stefaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2021 19:21 #89454 door Stefaan
Beste Francois,

Dank voor uw reactie. BOGEN koppen lijken inderdaad een speld in een hooiberg te zijn.
Op deze site
Magnetic Tape Heads (surplussales.com)
is misschien een alternatief te vinden, maar de afmetingen zijn anders, wat dus mechanische aanpassing zou vergen.
Ik bekijk het nog efkes, moest er iets van komen laat ik het zeker weten.
Inmiddels speelt de machine, middels nieuwe elkootjes in de afspeelversterker, kraakvrij !
Pure nostalgie om mijn 30 jaar oude banden terug te horen, en mooi om naar te kijken - zie bijgevoegde foto.

Beste groeten,
Stefaan

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129

Meer
11 mrt 2021 11:05 #89332 door Francois129
Beste,

Ik moet je teleurstellen. Veel Carad recorder liefhebbers zijn op zoek naar deze bogen koppen.
Ik heb zelf ook nog een tweede R73 met een slechte weergavekop, 1 kanaal werkt er nog van.
Als ik een alternatief of een leverancier van koppen die passen laat ik het op het forum weten.

François

Meer
10 mrt 2021 17:15 #89316 door Stefaan
Beste,

Via via via ben ik hier terechtgekomen, op zoek naar 'Koppen' voor mijn CARAD R73.

In 1974 heb ik het toestel nieuw gekocht en een aantal jaren gebruikt (er vooral LP's van vrienden mee opgenomen...).
Een aantal jaren later zijn we verhuisd, waren CD's in de mode en kwam het grote toestel terecht op zolder.
Corona was de aanzet om hem zo'n 30 jaar later terug naar beneden te halen.
Bij de voorzichtige opstart mechanisch geen gebreken, alles schakelt en loopt vlot, echter geen geluid.
De oorzaak was snel ontdekt: de weergave koppen onderbroken (een twee-spoor en een vier-spoor). De opname kop was nog in orde, en ik gebruik deze nu als weergave kop.
Dit valt zeer goed mee. Er zit wat gekraak op, er is zoals bij U nog wat werk aan de winkel met elco's.
Vooraleer dit echter aan te vatten wil ik eerst uitkijken naar een nieuwe weergave kop.

Het toestel werd destijds aangeprezen voor zijn excellente Duitse 'BOGEN' koppen, maar die zijn reeds lang uit productie.
Hebt U misschien - of andere Forum leden - een idee waar deze, of alternatieven, nog zouden te vinden zijn ?
De twee-spoor weergave kop is type UKH202e.
De wiskop (UL291) lijkt nog in orde, maar de opname schakelingen en oscillator moet ik nog nazien. Het is niet de bedoeling om opnieuw banden te gaan opnemen, maar om deze mooie machine terug tip-top in orde te hebben, ook uw betrachting begrijp ik...

Dank bij voorbaat, en verder succes gewenst met uw 'parel',
Vriendelijke groet,
Stefaan.

Meer
07 mrt 2021 15:27 #89246 door Bert Kn

Mvg.
Bert

Meer
07 mrt 2021 15:11 - 07 mrt 2021 15:11 #89245 door Francois129
De volgende stappen zijn ook gezet. Alle printen zijn nu voorzien van nieuwe elco's en terug ingebouwd.

De wisoscillator, op facebook is me aanbevolen om ook de filmcondensators te vervangen. Ik heb ze zojuist nagemeten en zijn ver verlopen. Ik ga deze dan ook vervangen.

De dubbele microfoonversterker.

Alles terug ingebouwd.

Ik heb met de recorder een opname gemaakt en buiten nog een paar regelingen is de recorder in orde.

François
Laatst bewerkt 07 mrt 2021 15:11 door Francois129.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn, admin, FMX, Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena