Skip to main content
Gramofoon's

Phonograaf van het merk Edison

Meer
10 dec 2016 12:33 - 10 dec 2016 13:30 #63895 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Phonograaf van het merk Edison
Beste Tino,

Wat mij opvalt bij deze Edison Fireside model A is dat het serie nummer op het typeplaatje opzettelijk is verwijderd. Ik vraag me af wat daar de achterliggende bedoeling van is geweest.

Een ander leuk detail is het afstellen van de juiste snelheid; namelijk 160 toeren per minuut. De arm met de weergever verschuift bij het afspelen van een muziekrol van links naar rechts. Op de stang waar deze arm over verschuift zijn twee groeven aangebracht (zie de rode pijltjes)

.

Het toerental is correct afgesteld op 160 rpm als de weergeverarm in exact één minuut van de linker groef naar de rechter groef is geschoven. Heel simpel dus, maar kom maar op het idee.... Mr. Edison dus,

Bij deze phonograaf zaten ook twee dozen met muziekrollen van goede kwaliteit. Zowel 2 als 4 minuten rollen. Vandaar dat ik blij ben dat er een Model K weergever bij zit waarmee beide soorten afgespeeld kunnen worden.

Er zitten ook onbreekbare rollen bij, zgn. undestructible records van Edison Bell. Deze muziekrollen zijn gemaakt van celluloid en zijn soms voor die tijd modieus van kleur.
Helaas krimpt celluloid op den duur en passen ze niet meer op de vernikkelde cilinder van de phonograaf.
Misschien bestaat er een manier om ze passend te maken.

Ten slotte kreeg ik er een setje reserve naalden bij, een voor twee en een voor vier minuten. Deze lijken wel van glas en zijn flinterdun. Ik heb geen idee hoe ik die ooit kan monteren in de weergever, want ze zijn echt heel erg dun. Werk voor een horlogemaker dus. Ter vergelijking een paar stalen grammofoonnaalden.

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 10 dec 2016 13:30 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 dec 2016 23:53 - 09 dec 2016 23:55 #63886 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Phonograaf van het merk Edison
de elvis cylinder en andere moderne muziekjes worden opgenomen door mijn amerikaanse vriend benjamin canaday voor zijn youtube kanaal The Victrola Guy
je kan bij benjamin cylinders kopen met wat je er maar op wil hebben of het nu een zeer zeldzame cylinder opname is uit 1890 of een modern muziekje het enige wat je hoeft te doen is hem een mp3 te sturen via email en de kosten+verzend te betalen
ben is te bereiken op thevictrolaguy@gmail.com

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 dec 2016 23:55 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
09 dec 2016 23:34 - 09 dec 2016 23:37 #63885 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic Phonograaf van het merk Edison
ja sorry voor het late reageren maar ik ben al geruime tijd zeer druk met mijn youtube pagina bezig (typ op google ''tino van der zwan phono cave youtube'') om maar te zwijgen van alle buitenlandse atentie op mijn mail hierdoor van youtube en facebook.
hans gefeliciteerd met een mooie fireside model A ook al is hij niet helemaal compleet hij mist de octagonale hoorn en hengel verder ziet hij er lekker minty uit
de model K weergever is een absolute bonus en.. verdomd zeldzaam!
will je misschien ook delen wat dit gekost heeft?

tino

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 dec 2016 23:37 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
23 nov 2016 21:44 - 23 nov 2016 21:48 #63610 door admin
Beantwoord door admin in topic Phonograaf van het merk Edison
Phonograaf, deel het in je groep

Er kan hier zoveel, bericht gemaakt, klik op facebook en hup, geplaatst op je facebook pagina.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 23 nov 2016 21:48 door admin.

Meer
23 nov 2016 16:52 #63606 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Phonograaf van het merk Edison
Hans,
Zag je oproep op het buurforum welke ik niet meer kan vinden dus even hier.

forum.talkingmachine.info/

edisonphonos.proboards.com/

www.forum.phonographen.com/viewtopic.php?f=19&p=2

Mvg.
Bert

Meer
21 nov 2016 23:16 - 21 nov 2016 23:19 #63593 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Phonograaf van het merk Edison
Hans,
Een bezoekje aan De Zwarte schijf kan ik je aanbevelen.
De laatste keer dat ik er ben geweest was er keuze genoeg aan 2 en 4 minuten wasrollen.
Enigszins ondergewaardeerd zou ik niet willen zeggen, het leeft nog , zelfs bij de jongeren.
Deze zitten allen niet op dit of het buurforum.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 nov 2016 23:19 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena