Gramofoon's
Phonograaf van het merk Edison
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
23 mei 2018 11:39 - 23 mei 2018 11:41 #72511
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Phonograaf van het merk Edison
is er geen ruimer te vinden in deze (usa?) maat ?
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 23 mei 2018 11:41 door Cees PA1DBA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 mei 2018 19:13 #72507
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Phonograaf van het merk Edison
De rol zou je bv in een draaibank heel voorzichtig kunnen uitdraaien.
Vraag is hoe je de rol voorzichtig in kunt spannen.
Zo'n draaibank kan in 10de of 100ste er wel uit halen.
Maar ja dan een draaibank vinden in jouw buurt.
Denk met schuurpapier of lange vijl wordt dat niets, dan kun je niet egaal er netjes
wat uit halen. Wordt nooit goed rond.
Of je moet daar wat op verzinnen dat met een mal er wel geheel rond er wat af gehaald kan worden.
Zal niet veel zijn.
Uiteraard proberen met een rol die bv bij beschadiging het geen erg groot drama is dan bv die
pink zeldzame rol.
Vraag is hoe je de rol voorzichtig in kunt spannen.
Zo'n draaibank kan in 10de of 100ste er wel uit halen.
Maar ja dan een draaibank vinden in jouw buurt.
Denk met schuurpapier of lange vijl wordt dat niets, dan kun je niet egaal er netjes
wat uit halen. Wordt nooit goed rond.
Of je moet daar wat op verzinnen dat met een mal er wel geheel rond er wat af gehaald kan worden.
Zal niet veel zijn.
Uiteraard proberen met een rol die bv bij beschadiging het geen erg groot drama is dan bv die
pink zeldzame rol.
21 mei 2018 00:37 #72486
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Phonograaf van het merk Edison
als je hem goed shoongemaakt wil hebben bv motor cleanen nieuw vet in de veerpot en nieuwe olie in de motor dan doe ik dat graag en, gratis! ....het is altijd leuk om tijdelijk een fonograaf in huis te hebben en,... goed voor mijn youtube kanaal!
tino
27 jul 2017 11:46 #67979
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Phonograaf van het merk Edison
Je kan je eigen opnames maken met een Edison recorder. Ik heb zelf opnames gemaakt met mijn Edison GEM fonograaf. Moeilijk is het goed schaven van de rollen en de kwaliteit van de opname valt of staat met de scherpte van de recorder saffier of wat je ook gebruikt. Een 1 mm stalen boortje werkt ook erg goed.
Ik schaafte alleen bruine wasrollen. Deze zijn veel zachter en beter voor opnames. Dit deed ik met een stanleymes.
Bruine rollen kon ik verkrijgen via de Zwarte Schijf. (5 euro p/s). Kijk eens op het youtube kanaal van The Victrola Guy. Erg interessant.
Groeten, Klaas. Leeuwarden.
Ik schaafte alleen bruine wasrollen. Deze zijn veel zachter en beter voor opnames. Dit deed ik met een stanleymes.
Bruine rollen kon ik verkrijgen via de Zwarte Schijf. (5 euro p/s). Kijk eens op het youtube kanaal van The Victrola Guy. Erg interessant.
Groeten, Klaas. Leeuwarden.
11 dec 2016 14:42 - 11 dec 2016 15:11 #63917
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Phonograaf van het merk Edison
Dank je Tino voor deze voor mij leuke en interessante informatie. Het serienummer op het typeplaatje is inderdaad weg gefreesd en met tin gevuld. Met een vergrootglas zijn in het tin nog vaag restanten van cijfers te zien . Leuk dat je deze informatie wist. Ik dacht eerder dat het een illegale actie was........
De Edison Bell indestuctible records van celluloid die ik heb zijn zwart van kleur en zijn helaas iets gekrompen. Dat is het nadeel van celluloid.
Ook heb ik een indestructible record van Columbia. Kennelijk was het probleem van het krimpen van celluloid destijds al bekend, want de Columbia cilinder heeft een hardpapieren binnenvoering en een metalen ring aan beide zijden aan de binnenkant van het celluloid (zie rode pijl)
De rose cilinder is inderdaad een originele pink lambert rol. Ik heb de titel op Internet opgezocht en ook dat klopt. Helaas is het originele kartonnen doosje er niet meer bij en zit hij nu in een Edison Bell doosje.
Helaas is ook deze celluloid cilinder iets gekrompen en gaat hij niet ver genoeg over de rol van de phonograaf.
De reserve naalden zijn blauw van kleur, Ik dacht dat het glas was, maar het is dus saffier. Ik zou alleen niet weten hoe je zo'n naald in de reproducer moet monteren. Tino, nogmaals bedankt voor je informatie :thumbsup:
Groeten, Hans
De Edison Bell indestuctible records van celluloid die ik heb zijn zwart van kleur en zijn helaas iets gekrompen. Dat is het nadeel van celluloid.
Ook heb ik een indestructible record van Columbia. Kennelijk was het probleem van het krimpen van celluloid destijds al bekend, want de Columbia cilinder heeft een hardpapieren binnenvoering en een metalen ring aan beide zijden aan de binnenkant van het celluloid (zie rode pijl)
De rose cilinder is inderdaad een originele pink lambert rol. Ik heb de titel op Internet opgezocht en ook dat klopt. Helaas is het originele kartonnen doosje er niet meer bij en zit hij nu in een Edison Bell doosje.
Helaas is ook deze celluloid cilinder iets gekrompen en gaat hij niet ver genoeg over de rol van de phonograaf.
De reserve naalden zijn blauw van kleur, Ik dacht dat het glas was, maar het is dus saffier. Ik zou alleen niet weten hoe je zo'n naald in de reproducer moet monteren. Tino, nogmaals bedankt voor je informatie :thumbsup:
Groeten, Hans
Laatst bewerkt 11 dec 2016 15:11 door Johannes.
10 dec 2016 22:21 #63907
door mrphonograph
tino
Beantwoord door mrphonograph in topic Phonograaf van het merk Edison
ja hans het serie nummer is verweiderd om dat deze fireside door edison bell verkocht is zij vreeste het serie nummer weg en goten de gemaakte sleuf dan vol met tin en hierop werden dan de de edison bell serie nummers gestanst waarschijnlijk is deze tin vulling weg geroest en is alleen de sleuf nog zichtbaar.. jammer want met het serie nummer had ik je de preciese dag kunnen geven waarop deze fonograaf gemaakt is
de edison bell indestructibles dit zijn her-uitgaven van de amerikaanse pink lambert cylinders (zodoende roze!) deze zijn redelijk zeldzaam en mijn youtube museumpje bezit deze nog niet dus mocht je er één of zo willen schenken dan zou ik dat fantastisch vinden want dan kunnen we de wereld weer wat wijzer maken via youtube
de naalden dit zijn saphire rods kunstmatig gemaakt safier ik kan op de foto niet echt goed zien wat voor kleur ze zijn maar mestal zijn zij of, kobalt blauw of robijn rood natuurlijk zijn deze gemaakt tussen 1908 -1915
deze waren niet voor het grote publiek dat wil zeggen edison verkocht ze niet los maar.. edison bell dus wel en.. dat is weer een stukje geschiedenis compleet want dat wist ik nog niet
kortom leuke verzameling extra's bij de fireside en.. ik heb weer wat geleerd dus dank daarvoor!
tino
de edison bell indestructibles dit zijn her-uitgaven van de amerikaanse pink lambert cylinders (zodoende roze!) deze zijn redelijk zeldzaam en mijn youtube museumpje bezit deze nog niet dus mocht je er één of zo willen schenken dan zou ik dat fantastisch vinden want dan kunnen we de wereld weer wat wijzer maken via youtube
de naalden dit zijn saphire rods kunstmatig gemaakt safier ik kan op de foto niet echt goed zien wat voor kleur ze zijn maar mestal zijn zij of, kobalt blauw of robijn rood natuurlijk zijn deze gemaakt tussen 1908 -1915
deze waren niet voor het grote publiek dat wil zeggen edison verkocht ze niet los maar.. edison bell dus wel en.. dat is weer een stukje geschiedenis compleet want dat wist ik nog niet
kortom leuke verzameling extra's bij de fireside en.. ik heb weer wat geleerd dus dank daarvoor!
tino
tino
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes