Gramofoon's
the lost edison
17 sep 2013 21:17 - 17 sep 2013 21:20 #36288
door klaas
Beantwoord door klaas in topic the lost edison
Tino, ik heb genoten van je verhaal, en heb het niet eens gemerkt. Ik had geen moeite dus met lezen. Maar ik denk dat die houten Edison niet snel tevoorschijn zal komen. Als ie überhaupt nog bestaat. Maar de geschiedenis van deze apparaten is uitermate boeiend! Ik begin trouwens steeds meer interesse te krijgen voor de tijd 1875 - 1915. Er is zoveel gebeurd in die tijd! De eerste fonograaf, maar ook de eerste auto, motor, electrische lamp, radiobuis, vliegtuig, en ga maar door. Bijna alles wat we nu veel gebruiken en kennen is onstaan in die tijd, zij het in een pre historische vorm.
Mijn fonograaf neemt helaas nog niets op. Ik heb inmiddels een nieuwe rol gegoten, in een verbeterde mal. Mijn recorder is nog in ontwikkeling. Ik neem er de tijd voor en het gaat zeker lukken!
Groeten, Klaas.
Mijn fonograaf neemt helaas nog niets op. Ik heb inmiddels een nieuwe rol gegoten, in een verbeterde mal. Mijn recorder is nog in ontwikkeling. Ik neem er de tijd voor en het gaat zeker lukken!
Groeten, Klaas.
Laatst bewerkt 17 sep 2013 21:20 door klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 sep 2013 00:08 #36251
door Cees
Beantwoord door Cees in topic the lost edison
@ Boudewijn alias Tino Buch,
Ja, overeenkomsten zijn er wel tussen jullie en net als dat ik het leuk vond om naar
Boudewijn Buch te kijken, vind ik het altijd weer leuk om jou bijdragen te lezen en
vooral te bekijken.En vooral heel interessant en ook soms wel vermakelijk.
Zo ook nu weer. Houten prototypen. Het lijkt mij logisch dat die echt bestaan hebben.
Wie weet komen die nog ergens boven water.
Het team dat voor Edison werkte zal zeker de nodige tijd en arbeid in de ontwikkeling
van die sprekende machine gestoken hebben al vorens die echt goed werkte.
Veel ontwerpen werden vroeger eerst van hout gemaakt.
Tegenwoordig gaat dat virtueel met computers en een prototype met 3D printers.
Vr gr Cees.
Ja, overeenkomsten zijn er wel tussen jullie en net als dat ik het leuk vond om naar
Boudewijn Buch te kijken, vind ik het altijd weer leuk om jou bijdragen te lezen en
vooral te bekijken.En vooral heel interessant en ook soms wel vermakelijk.
Zo ook nu weer. Houten prototypen. Het lijkt mij logisch dat die echt bestaan hebben.
Wie weet komen die nog ergens boven water.
Het team dat voor Edison werkte zal zeker de nodige tijd en arbeid in de ontwikkeling
van die sprekende machine gestoken hebben al vorens die echt goed werkte.
Veel ontwerpen werden vroeger eerst van hout gemaakt.
Tegenwoordig gaat dat virtueel met computers en een prototype met 3D printers.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- mrphonograph
- [mrphonograph]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
16 sep 2013 23:08 - 16 sep 2013 23:46 #36247
door mrphonograph
tino
the lost edison werd gestart door mrphonograph
ik weet dat ik soms klink als een boudewijn buch in de wereld van de fonograaf maar sorry ik kan het echt niet laten
en dit onderwep is er weer zo een
als beginnend verzamelaar kwam ik deze afbeelding tegen ingelijst in de zaak van guido severijns en ik vond het een leuk plaatje maar veder niets toen ik veel later de afbeelding op internet vond viel mij iets op wat ik nog niet eerder gezien had deze 1877 tinfoil is van hout!! het is dus geen afbeelding van de overbekende 1877 twinhead maar een heel andere machine de machine lijkt groter dan de 1877 tw en heeft bekers ter versterking van het geluid deze missen bij de bekende tw de mannen op de tekening zijn john kruessi (edison's instrument maker)en mr baghelor (de man die 150 uur de wacht hield bij edison's lamp) wienst voornaam mij is ontschoten op dit moment dit bewijst dat dit geen vlucht van de fantasie is maar echt naar het leven
maar wat betekend dit??? heeft edison 2 fonografen laten bouwen in de decembermaand van 1877?? en waar zijn die bekers dan tegenwoordig?? trouwens waar is deze fonograaf?
ik dus mailen naar de edison national historic site naar iemand die ik daar ken (en die ik niet bij naam mag noemen omdat ze nog steeds terrorist crazy zijn in de us)ik stuurde de tekening en mijn vraag naar hem en dit was het andwoord van zijn directie
''wij kennen de tekening en ja dit moet een echt bestaand object zijn maar u moet weten dat onze archieven met objecten en uitvindingen uit edison's leven erg chaotisch zijn en wij hebben tot dusver deze objecten niet kunnen traceren''
chaotisch???!!! meer lui en onzorgvuldig als ik de edison staff goed ken! zo claimde ze al jaren dat de bismark en moltke cylinders verloren gegaan waren dat terwijl ze in een kist aan het voeteind van edison's bed stonden in het volle zicht van de bezoekers van het edison lab!! alwaar ze in 2012 tijdens een schoonmaakbeurd gevonden werden door medewerkers
we blijven met de vraag zitten van waar is dat ding nu
edison was een meester zelf propagandist en objecten waren daar zeer belanrijk bij niet aleen voor het nageslacht maar ook als tastbaar bewijs tijdens rechtzaken edison gooide dus niets weg en ik moet de directie dus wel nageven dat zoeken tussen +- 150,000 objecten niet makelijk is maar je zou verwachten dat na 60 jaar catalogiseren er nu toch wel een beetje structuur in zit! (ze zijn begonnen in de jaren 50)
dus niet!
de machine op de tekening is totaal aders dan de bekende messing dubbel kop tinfoil die we allemaal kennen de cylinder is veel langer en de slinger is ook veel langer dan op de bekende tw tinfoil de weergever en recorder behuizing zijn beduidend dikker dan op de bekende tw ik denk zelfs dat de doorsnede diameter veel groter is en daarom moet deze tinfoil ook veel luider geweest zijn
ach had ik maar complete toegang tot dat archief kon ik er maar een jaartje of 3 rommelen tussen al die objecten ik weet het zeker ik zou hem vinden! echt! heus! ik ben er zeker van!!
in tegenstelling tot meeste grammo fono verzamelaars zet ik edison absoluut niet op een voedstuk het was een dictator voor zijn werknemers en ik weet niet precies wat zijn politieke view was maar als je de dikste maatjes bent met de grootste amerikaanse antisemiet henry ford dan kan dit ook niet echt zuiver geweest zijn
ik respecteer zijn werk maar of de man achter dit werk dit ook verdiend is voor mij en vele anderen een grote vraag
groetjes
tino
en dit onderwep is er weer zo een
als beginnend verzamelaar kwam ik deze afbeelding tegen ingelijst in de zaak van guido severijns en ik vond het een leuk plaatje maar veder niets toen ik veel later de afbeelding op internet vond viel mij iets op wat ik nog niet eerder gezien had deze 1877 tinfoil is van hout!! het is dus geen afbeelding van de overbekende 1877 twinhead maar een heel andere machine de machine lijkt groter dan de 1877 tw en heeft bekers ter versterking van het geluid deze missen bij de bekende tw de mannen op de tekening zijn john kruessi (edison's instrument maker)en mr baghelor (de man die 150 uur de wacht hield bij edison's lamp) wienst voornaam mij is ontschoten op dit moment dit bewijst dat dit geen vlucht van de fantasie is maar echt naar het leven
maar wat betekend dit??? heeft edison 2 fonografen laten bouwen in de decembermaand van 1877?? en waar zijn die bekers dan tegenwoordig?? trouwens waar is deze fonograaf?
ik dus mailen naar de edison national historic site naar iemand die ik daar ken (en die ik niet bij naam mag noemen omdat ze nog steeds terrorist crazy zijn in de us)ik stuurde de tekening en mijn vraag naar hem en dit was het andwoord van zijn directie
''wij kennen de tekening en ja dit moet een echt bestaand object zijn maar u moet weten dat onze archieven met objecten en uitvindingen uit edison's leven erg chaotisch zijn en wij hebben tot dusver deze objecten niet kunnen traceren''
chaotisch???!!! meer lui en onzorgvuldig als ik de edison staff goed ken! zo claimde ze al jaren dat de bismark en moltke cylinders verloren gegaan waren dat terwijl ze in een kist aan het voeteind van edison's bed stonden in het volle zicht van de bezoekers van het edison lab!! alwaar ze in 2012 tijdens een schoonmaakbeurd gevonden werden door medewerkers
we blijven met de vraag zitten van waar is dat ding nu
edison was een meester zelf propagandist en objecten waren daar zeer belanrijk bij niet aleen voor het nageslacht maar ook als tastbaar bewijs tijdens rechtzaken edison gooide dus niets weg en ik moet de directie dus wel nageven dat zoeken tussen +- 150,000 objecten niet makelijk is maar je zou verwachten dat na 60 jaar catalogiseren er nu toch wel een beetje structuur in zit! (ze zijn begonnen in de jaren 50)
dus niet!
de machine op de tekening is totaal aders dan de bekende messing dubbel kop tinfoil die we allemaal kennen de cylinder is veel langer en de slinger is ook veel langer dan op de bekende tw tinfoil de weergever en recorder behuizing zijn beduidend dikker dan op de bekende tw ik denk zelfs dat de doorsnede diameter veel groter is en daarom moet deze tinfoil ook veel luider geweest zijn
ach had ik maar complete toegang tot dat archief kon ik er maar een jaartje of 3 rommelen tussen al die objecten ik weet het zeker ik zou hem vinden! echt! heus! ik ben er zeker van!!
in tegenstelling tot meeste grammo fono verzamelaars zet ik edison absoluut niet op een voedstuk het was een dictator voor zijn werknemers en ik weet niet precies wat zijn politieke view was maar als je de dikste maatjes bent met de grootste amerikaanse antisemiet henry ford dan kan dit ook niet echt zuiver geweest zijn
ik respecteer zijn werk maar of de man achter dit werk dit ook verdiend is voor mij en vele anderen een grote vraag
groetjes
tino
tino
Laatst bewerkt 16 sep 2013 23:46 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.