Skip to main content
Gramofoon's

opname uit 1860. 18 jaar voor edison zijn experimenteren

Meer
17 sep 2013 21:41 #36291 door klaas
Zodat we nu cd's, mp3 en alles eromheen hebben... Het kan raar lopen. ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 sep 2013 00:04 #36196 door Cees
Tino,
Toch altijd weer leuk om wat meer te weten te komen over de uitvinder al is het maar weinig.
En als de man tevreden was met zijn leven tussen de boeken, waarin wellicht heel interessante
onderwerpen in beschreven staan...Ach het was voor hem misschien alleen maar bijzaak, een
idee laten uitwerken door een instrumentmaker. Het was dan eigenlijk niet eens een hobby want
een hobbyist werkt gewoon zijn ideeën gewoon zelf uit. Maar op zich was het idee wel goed.
Wellicht heeft zijn idee Edison op weg geholpen naar een beter idee, waar hij brood in zag.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 sep 2013 02:54 - 14 sep 2013 03:35 #36150 door mrphonograph
ik zat net op wikipedia te kijken en wat is het toch lekker als de wiki boys iets niet weten wat ik wel weet op wikipedia staat dat het phonautograph patent van 25 maart 1857 is en.. dat klopt ook wel maar.. dat is zijn derde aanvraag zijn eerste aanvraag werd geweigerd in 1854 en zijn tweede in 1856 ook de derde van 1857 werd wel goed gekeurd
dan denk je hoe kan dat nou! heel simpel de twee eerste apparaten namen wel geluid op maar niet met een hoorn maar met een stemvoork waar een naald aan bevestigt was tevens was er geen sprake van een papier vel die de cylinder bedekte maar werd er direct op een messing cylinder een laag roet aangebracht alwaar men met die naald bevestigt aan die stemvork een groeje kraste


wel nu dit apparaat bestond al en bestond al heel lang met dergelijke apparaten werd al vanaf eind 18e eeuw geexpirimenteerd zelfs benjamin franklin (de man van de vlieger en de bliksem) deed dergelijke expirimenten ook gebruikte hij hoorns maar hij noemde deze ''bekers''(de draad telefoon 2 blikjes met een touwtje er tussen is waarschijnlijk ook een idee van franklin)


om een lang vehaal kort te maken hij kreeg zijn patenten niet pas toen hij een membraam en een hoorn aan het apparaat toevoegde kreeg hij deze wel

overigens was die edouard leon scott de martinville een beetje een zielig persoon die teveel over zich heen liet lopen door de mensen uit de hogere wetenschapelijke kringen van parijs namelijk om wetenschapelijke aparaten op de markt te brengen had je de toesteming nodig van de wetenschapelijke accademie in parijs en deze jongens hebben eigenlijk leon's uitvinding van hem afgepakt en denk je dat leon dit pikte...ja! dit pikte hij! hij ging gewoon terug naar zijn bibliotheek en boekenwinkel(hij was bibliotheekaris en boekverkoper)en ging verder met zijn saaie leven hij heeft tussen 1869 en 1879 nog wat dingen uitgevonden die andere al bedacht hadden of dingen die nutteloos waren o.a. het idee voor een wijzer telegraaf dat terwijl morse al de wereld had veroverd
dus eigenlijk was de phonautograph een verbetering op een idee wat al bestond net zoals edison's fonograaf dus je zou kunnen zeggen dat het idee van een geluids schrijver al bestond vanaf de tijd dat men een perfecte cylinder kon maken en dat was ergens rond 1760

edouard leon scott de martinville stierf in 1879 in parijs en is nooit echt supper rijk geworden van zijn uitvinding maar berooid was hij allerminst zoals somige web pagina's zeggen ten eerste had leon genoeg geld om zijn ideen uit tewerken en om een instrument maker in te huren
ten twede ik denk dat zijn boekenhandeltje genoeg inkomsten leverde om geheel onafhankelijk te zijn misschien vond hij het allemaal wel best en was het allemaal maar hobby
we weten het niet want leon was erg teruggetroken en leefde schijnbaar liever tussen z'n boeken dan in de schijnwerpers en hierdoor weten we eigenlijk behalve zijn uitvinding bijna niets van de man
bij somige mensen is het zo what you see is what you get en in het geval van leon wad er niets behalve een saai leven tussen boeken en wat geklooi met wetenschap

voor diegene die willen weten hoe ik aan deze info kom verwijs ik naar de bibliotheek van het tylers musem in haarlem daar hebben ze wat handschriften en een paar artikelen uit wetenschapelijke franse tijdschriften over edouard leon scott de martinville er is een lange wachtlijst bij het tylers maar na lang wachten dan heb je ook niks want zoals ik al zij info over leon is schaars
wel waren de papieren over de berliner gramophone co in hun bibliotheek erg interessant maar dat is weer een heel ander verhaal

de phonautograph van het tylers museum in haarlem



groetjes
tino

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 sep 2013 03:35 door mrphonograph.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2013 23:30 - 13 sep 2013 23:39 #36147 door maarten
@klaas: vergeet daarbij niet dat het object dat optisch werd afgespeeld expliciet opgenomen is om afgespeeld te kunnen worden.

Het enige dat in de zuil van een kerk werd opgenomen, zijn geluiden van hamers en beitels, en of dat nou zo goed klinkt?

Wat de moderne optische afspeeltechniek betreft: geluidsfilm maakte daar in het prille begin al gebruik van, maar de eerste patenten die speciaal met het (servogestuurd) optisch afspelen van opnames in groeven te maken hebben dateren uit de jaren '50 en zijn voor het eerst practisch toegepast in de jaren '70 in het laservision-systeem van Philips.
Laatst bewerkt 13 sep 2013 23:39 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2013 23:06 #36145 door Cees
@ Tino,
Een interessante bijdrage van jou die wat meer licht op de zaak werpt.
@ Klaas,
Het kunnen weergeven van laterale golven is later ook bij de geluid film
toegepast. Het was toen gewoon een analoge techniek.
Dus zou die rol met laterale geluid golven in principe óók met al lang
bestaande analoge techniek moeten kunnen worden uitgelezen en omgezet
moeten kunnen worden in geluid.
De moderne digitale techniek maakt het nu mogelijk om het geluid te ontdoen
van ruis en tikken. Het eerste gedeelte dat zonder die digitale bewerking
word weergegeven klinkt minder hol, meer puur zoals het hoort.
P.S: Wat waren die mensen in vroeger tijden kunstzinnig.
Van een simpel functioneel apparaat maakten ze toen mooi sierlijk ding.
Die sierlijke vormgeving zie je ook terug in de oude mooie gebouwen.
Is blijvend mooi.
Dat kun je van de meeste moderne gebouwen en gebruiksvoorwerpen niet echt zeggen.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2013 22:10 #36144 door klaas
Toch erg bijzonder dat men tegenwoordig optisch een geluidsgroef in roet geschreven hoorbaar kan maken. Ik hoop dat men ooit bijvoorbeeld een afdruk uit eerdere tijden, een pilaar in een kerk, of een kaars met minimale sporen van bewerking op de een of andere manier, kan bewerken tot een geluidsfragment. Ik denk dat veel meer materialen sporen bevatten, waar we nu nog niets mee kunnen, of weten. Interessante wetenschap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena