Skip to main content
Gramofoon's

vreemde phono's

Meer
19 dec 2013 00:27 #39080 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic vreemde phono's
united phonograph co het zelde verhaal als bij de aretino co in 1914 was het over met de pret

tino
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 dec 2013 00:22 #39079 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic vreemde phono's
de aretino grammofoon een platen medium met een heeel groot midden gat om onder de victor patenten uit tekomen van 1908 tot 1914 toen werd de aretino co dor de victor co in een rechtzaak verslagen

tino

Meer
18 nov 2013 20:08 - 18 nov 2013 20:11 #38356 door Cees
Beantwoord door Cees in topic vreemde phono's
@Klaas,
Jij hebt het over zelf opnamen maken in was en die weer afspelen, geen volume.
Maar bij reeds bestaande oude opnamen alleen afspelen die op hard materiaal staan ligt
dat natuurlijk heel anders.
Probeer het maar eens te doen naar het voorbeeld van Tino, het werkt, volume niet hard
maar wel verstaanbaar.Ook weer een leuk exp.Dat kun je bij dig opnamen wel vergeten.
Dat gaat niet zo simpel.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 18 nov 2013 20:11 door Cees. Reden: zin er bij gezet
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
18 nov 2013 19:28 #38354 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic vreemde phono's
Klaas,
Ik volg met enige regelmaat je vorderingen voor deze manier van geluid opnemen, en weergeven.
Nu maakte ik enige tijd geleden een lekbakje van een printer met vaste inkt (Xerox phaser 8400)schoon, en dit bestaat uit redelijk harde stukken was.
Ik heb zo geen idee of dit harder of zachter is dan paraffine, maar dat zou je ook eens kunnen proberen.
Het heeft in ieder geval de kleur mee, zwart.

Succes, Dirk.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
18 nov 2013 13:28 #38350 door klaas
Beantwoord door klaas in topic vreemde phono's
En toch valt het in de praktijk enorm tegen om zelf iets te bouwen wat een goed reproduceerbaar geluid geeft, heb ik ervaren met mijn fonograaf eigenbouw opnemer , weergever en wasrollen.
Ik heb een verbeterde mal gemaakt die exact de grootte van de originele wasrollen benaderd. Het materiaal welke ik gebruik is nog steeds paraffine, en opname is mogelijk middels een kleine luidspreker met een snijbeitel op de conus.

Weergave is nu goed mogelijk, maar helaas nog extreem zacht van volume. Ook is deze zelfbouw wasrol maar enkele malen af te spelen...

Meer
17 nov 2013 23:31 #38342 door Cees
Beantwoord door Cees in topic vreemde phono's
Tino,
I.v.m die heel erg eenvoudige techniek is het in principe altijd mogelijk die oude 78 T
platen af te spelen, geen stroom nodig, hand aangedreven, een hoorn van opgerold karton of
i.d, geen elektronica en geen stroom nodig.
Kun je van de moderne dig dingen van nu niet zeggen.Valt niets mee aan te vangen zonder
stroom.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena