Skip to main content

Zoekresultaten (Gezocht naar: philips 634a)

Gisteren 22:27
Beantwoord door Johannes in topic Philips 634A
Beste Henk,   
Ik had van Nick ook al gehoord dat hij jouw 634A verder gaat restaureren en ik weet zeker dat de radio bij Nick in heel goede handen is en weer gaat spelen.
Wat vervelend dat je er zelf niet aan toe komt met die oude radio maar ik wens je het allerbeste met jouw gezondheid Henk .
Beste groeten van Hans.   

Gisteren 21:29 - Gisteren 21:29
Beantwoord door admin in topic Philips 634A
Soms gaat het niet zoals je zou willen, Door omstandigheden kan ik de radio niet zelf afmaken. De radio heeft ondertussen een nieuw baasje gevonden en ik heb er het volste vertrouwen in dat hij bij Nick in goede handen is.
20 sep 2025 20:28
Beantwoord door hkruis in topic Philips 634A
Alweer iets verder, condensatorblok van nieuwe inhoud voorzien. Ik heb niet de methode van verwarmen gebruikt, wel geprobeerd, met het uitlopen van de oude was, gaat dit gelijk in de fik, en daar had ik geen zin in. Dus met de Dremel aan de bovenkant doorgezaagd, inhoud gemonteerd en deksel dicht gesoldeerd.   

Alle onderdelen die er niet in thuis hoorde eruit gehaald en begonnen de rol blok condensatoren er per 2 uit te halen, van nieuwe inhoud te voorzien en weer terug solderen. Er zit veel werk in om aan de hand van het schema, de bedrading uit te zoeken en weer netjes te herstellen.

15 sep 2025 13:07
Beantwoord door hkruis in topic Philips 634A
Even omgeschakeld naar ander account. 

15 sep 2025 13:00
1 van de voedingselco is ook al een keer vervangen, dus nu ook op zoek naar een paddestoel elco van 16uf, Hier komt dan nieuwe inhoud in.

14 sep 2025 20:37
@Ben Dijkman zodra ik wat verder ben, kom ik er op terug.
@Johannes Dank voor je foto's en uitleg, Ga op zoek naar het ontbrekende plaatje, De onderkant is ook weg.

Als aanpak ga ik de onderdelen die er niet in thuis horen er eerst maar uithalen.
14 sep 2025 10:54
Beantwoord door Johannes in topic Philips 634A
Goeie morgen Henk,

Een mooie aanwinst heb je gekocht op de beurs van 6 september.  Heel toevallig ben ik de afgelopen weken met een zelfde Philips 634A aan het werk geweest.
En ik  had mij nog wel voorgenomen om geen nieuwe radio's meer aan te schaffen......  maar ik had wel weer zin in een leuke restauratieklus.  

De kast van mijn radio zit nog heel aardig in de originele lak en heeft nog een mooi origineel l.s. doekje.  Alleen het chassis had wat aandacht nodig, want de radio speelde
niet meer.
Meestal mankeert er niet veel aan dit soort toestellen en dat was in mijn geval ook zo.  Alleen de twee vloeistof elco's van 16 uF waren slecht, evenals de condensatoren in het 8-voudige condensatorblok.  Ook waren er een paar weerstanden onderbroken. 
Inmiddels zijn de twee elco's en het condensatorblok gereviseerd en de defecte weerstanden vervangen en speelt de radio weer fantastisch. 

Maar nu terug naar jouw Philips 634A. Het luidsprekerdoek is origineel. Ook het chassis zit er nog heel mooi uit en zoals je al zei moet het condensatorblok gereviseerd worden. 
Dat is niet zo gek na 92 jaar.  Ook is het aan te raden om de vloeistof elco's leeg te maken en te voorzien van nieuwe elco's.
Van de 8 condensators die in het blok zitten, zijn er een paar defect en zijn kennelijk ooit eens vervangen door die lelijke dikke zwarte teerknollen uit een latere tijd.
Ook het blikken doosje met de twee aansluitingen - links op jouw foto van het chassis - hoort er niet en vervangt denk ik één van de C's in het condensatorblok.
Bij het los solderen van de draden op de condensatordoos voorzie ik ze altijd van een stukje tape met de nummers waar ze hebben gezeten,
wel zo makkelijk en het voorkomt naderhand een hoop uitzoekwerk.

Het bevalt mij persoonlijk het beste om het condensatorblok aan de onderzijde te openen door het te verhitten met een gasbrandertje, zodat het soldeertin smelt.
Dan kan de bodem van het blok er af en kan je de oude inhoud, samen de vulling van parafine verwijderen.  
Probeer liever niet om het  bovenste deksel met de 9 aansluitingen te verhitten en er af te halen. Want dan verbranden de rubber isolatieringen rond de aansluitingen,
en dan is het condensator blok niet meer bruikbaar.  Dat is mij één keer overkomen en al doende leert men  .

Ik zie op jouw foto dat er aan de achterkant van het chassis een vierkant metalen plaatje ontbreekt. Dat plaatje steunt de viervoudige afstemconderzijde aan de achterzijde.
Misschien heeft iemand een sloopchassis waar dat plaatje nog op zit voor je.  Maar het is eventueel ook wel zelf te maken:

Tot slot nog een foto hoe het chassis er uit ziet na restauratie:  

Met vriendelijke groet,    Hans

12 sep 2025 21:38 - 12 sep 2025 21:40
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips 634A
M.b.t de blikken C doos:
Zelf heb ik het nooit uitgeprobeerd hoor, maar van een zeer ervaren en gerespecteerd radioreparateur hoorde ik het volgende.
Het kan zijn dat door verharding. verdikking van de olie in de diverse condensatoren, de waarde ernstig afwijkt .
Door het nog afgesloten C blok een tijdlang in goed heet water te laten staan zal de olie weer dun worden en is volgens hem de kans op succesvol herstel zeer reëel. hij had er al vaker hele goede( herstel) ervaringen mee gehad.

Zelf ben ik te ongeduldig voor dat soort experimenten en vervang de inhoud liever ook voor alle zekerheid.
Maar misschien toch eens interessant om uit te proberen.?

BTW als je weet welke afmetingen (bruine C)  hulzen je nodig heb, dan wil ik wel even kijken of ik die maten nog ergens voor je heb liggen.
12 sep 2025 21:21
Toestel aan de spanning gehad via een lamp, gebeurde niets geks, daarna volle spanning er. Komt een hoop gebrom uit, dat is alles.
Radio uitgekast en er is in de loop de jaren wel 1 en ander aan geklust. De dikke papier\wax condensatoren zijn niet origineel, denk ik en waarschiujnlijk gemonteerd
als vervanging van condensatoren in het blijk.

Eerst maar eens gaan uitzoeken hoe het er origineel moet worden. In ieder geval op zoek naar de oude originele condensatoren, waar dan nieuwe inhoud in kan.
het blijk gaat er als eerste uit.

11 sep 2025 22:25
Dank je Bert, Hierbij alvast wat foto's.

Kast kan wel een opknapbeurt gebruiken, doekje ziet er mooi uit, nieuw of replicatie. Schroefjes blinken ook nogal.
09 sep 2025 16:39
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips 634A
Leuk toestel Henk.

08 sep 2025 20:51
Philips 634A werd gestart door admin
Op de beurs een Philips 634A gekocht. Had gewoon zien om nog eens een echt oud beestje aan te gaan pakken.  Ik plaats binnenkort foto's van het toestel.
Ben mij nu aan het voorbereiden en zocht ook op ons forum eens op dit toestel Met het volgende resultaat, ook leuk om oude berichten weer eens terug te lezen.

Resultaat zoeken op Phiips 634A
01 aug 2024 11:12 - 01 aug 2024 11:17
Beantwoord door Ben Dijkman in topic 30's philips speakerdoek
Voor de 930A en 830A is er al  nieuw doek (in maar liefst 6 kleurenvariaties leverbaar )

Het nog nieuw te maken doek werd veelal op luidsprekers toegepast en o.a. op de 630A, de 634A en andere types.
Afhankelijk van land , productieplaats en oplage werden er in de 30's wel vaker heel verschillende soorten doek gebruikt voor op hetzelfde model radio.

Tussen mensen die dat niet weten zie je op markten soms  heftige discussies  gaan ,
over wiens radio WEL of niet HET enig mogelijke ORIGINELE  doek heeft.

:)

22 dec 2023 14:25 - 22 dec 2023 14:34
Beantwoord door Johannes in topic FM ontvangst
        Het model dat Lucky laat zien is kennelijk de Duitse versie van het Philips 13R634 jubileum model dat Philips in 1983 uitbracht, 50 jaar na de oorspronkelijke 634A (lentebode) uit 1933.
Er bestaat echter ook nog een in Engeland geproduceerde versie die er kwalitatief veel beter uitziet dan het DDR exemplaar. Zelfs de naam Philips en het 30-er jaren logo staat op de kast.    Lees hier wat informatie over deze Engelse uitvoering:
www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=42690

Ik heb zojuist mijn radio te voorschijn gehaald en er komt best een aardig geluid uit de Philips 8051-R8 luidspreker.  Natuurlijk niet te vergelijken met een luxe huiskamer radio,  want het was tenslotte een jubileum gadget.   Gewoon leuk om er bij te hebben, naast een originele 634A uit 1933.   

Groeten,  Hans

04 dec 2023 18:06 - 04 dec 2023 18:08
Beantwoord door Franc in topic Philips Jupiter 652 Meubel
Zou me niks verbazen dat de det. spoel aan de secundaire kant ergens onderbroken is.
Dan wordt slechts 1 diode gestuurd.
Verder zouden de parallel C’s in het spoelhuisje stuk kunnen zijn of erg verlopen.

Heb het zelf eens meegemaakt met een BX634A
Ik kreeg de FM ook niet zuiver afgestemd na revisie.
De spoel bleek deels aangetast door groene aanslag.
Enkele wikkelingen opnieuw gelegd en de radio speelde weer goed.

@Marc, S54 zie je bovenaan onder de blauwe streep.

Mvg Frank
1 - 15 uit 34 resultaten weer te geven.
Gemaakt door Kunena