Goeie morgen Henk,
Een mooie aanwinst heb je gekocht op de beurs van 6 september. Heel toevallig ben ik de afgelopen weken met een zelfde Philips 634A aan het werk geweest.
En ik had mij nog wel voorgenomen om geen nieuwe radio's meer aan te schaffen...... maar ik had wel weer zin in een leuke restauratieklus.
De kast van mijn radio zit nog heel aardig in de originele lak en heeft nog een mooi origineel l.s. doekje. Alleen het chassis had wat aandacht nodig, want de radio speelde
niet meer.
Meestal mankeert er niet veel aan dit soort toestellen en dat was in mijn geval ook zo. Alleen de twee vloeistof elco's van 16 uF waren slecht, evenals de condensatoren in het 8-voudige condensatorblok. Ook waren er een paar weerstanden onderbroken.
Inmiddels zijn de twee elco's en het condensatorblok gereviseerd en de defecte weerstanden vervangen en speelt de radio weer fantastisch.
Maar nu terug naar jouw Philips 634A. Het luidsprekerdoek is origineel. Ook het chassis zit er nog heel mooi uit en zoals je al zei moet het condensatorblok gereviseerd worden.
Dat is niet zo gek na 92 jaar. Ook is het aan te raden om de vloeistof elco's leeg te maken en te voorzien van nieuwe elco's.
Van de 8 condensators die in het blok zitten, zijn er een paar defect en zijn kennelijk ooit eens vervangen door die lelijke dikke zwarte teerknollen uit een latere tijd.
Ook het blikken doosje met de twee aansluitingen - links op jouw foto van het chassis - hoort er niet en vervangt denk ik één van de C's in het condensatorblok.
Bij het los solderen van de draden op de condensatordoos voorzie ik ze altijd van een stukje tape met de nummers waar ze hebben gezeten,
wel zo makkelijk en het voorkomt naderhand een hoop uitzoekwerk.
Het bevalt mij persoonlijk het beste om het condensatorblok aan de
onderzijde te openen door het te verhitten met een gasbrandertje, zodat het soldeertin smelt.
Dan kan de bodem van het blok er af en kan je de oude inhoud, samen de vulling van parafine verwijderen.
Probeer liever niet om het
bovenste deksel met de 9 aansluitingen te verhitten en er af te halen. Want dan verbranden de rubber isolatieringen rond de aansluitingen,
en dan is het condensator blok niet meer bruikbaar. Dat is mij één keer overkomen en al doende leert men
.
Ik zie op jouw foto dat er aan de achterkant van het chassis een vierkant metalen plaatje ontbreekt. Dat plaatje steunt de viervoudige afstemconderzijde aan de achterzijde.
Misschien heeft iemand een sloopchassis waar dat plaatje nog op zit voor je. Maar het is eventueel ook wel zelf te maken:
Tot slot nog een foto hoe het chassis er uit ziet na restauratie:
Met vriendelijke groet, Hans