Raad het apparaat
31 mrt 2017 15:37 #66072
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Raad het apparaat ??
Bij het meten van weerstanden groter dan circa 1 MΩ (1 megaohm = 1 miljoen ohm) is een multimeter niet goed bruikbaar: de stroom die door de te meten weerstand loopt, wordt zo klein dat hij niet nauwkeurig genoeg te meten is. Een isolatieweerstandsmeter dient om dergelijke, heel grote weerstanden te meten. Een isolatieweerstandsmeter is een ohmmeter die speciaal is ontworpen voor het meten van weerstanden in het megaohmbereik. Hoewel megger in de volksmond een algemene term is geworden voor een megaohmmeter is het in feite een gedeponeerd merk van de Megger Group Ltd., die al isolatiemeters fabriceert sinds 1889.
Een isolatieweerstandsmeter bevat een generator die een hoge meetspanning opwekt. Dat kan 250 volt, 500 volt of meer zijn. Ter vergelijking: een universeelmeter die als ohmmeter wordt ingezet gebruikt in het algemeen zijn batterijspanning als meetspanning: meestal 3 of 9 volt, afhankelijk van de gebruikte batterij. Ook bevat een isolatieweerstandsmeter een heel gevoelige stroommeter (in het microampèrebereik). Door de hoge meetspanning en de gevoelige stroommeter meet een isolatieweerstandsmeter veel beter heel hoge weerstanden dan een universeelmeter.
Aangezien de te leveren stroom heel klein is, kan een batterij toch volstaan als energiebron in een isolatieweerstandsmeter. Wel dient dan door een spanningsomvormer de lage batterijspanning omgezet in een hoge meetspanning - daarvoor zijn speciale schakelingen bekend en beschikbaar.
Isolatieweerstandsmeters worden in de praktijk meestal gebruikt voor het meten van isolatieweerstanden of lekweerstanden (in de installatietechniek). De metingen zijn vastgelegd in NEN 3140 en de NEN 1010, de weerstand moet dan meer dan 500 kΩ zijn voor zover het gaat over installatie met een nominale spanning van 400/230 V.
bron: Wikipedia
Tegenwoordig gebruiken we hier dit soort testers voor;
Fluke PAT tester
Een isolatieweerstandsmeter bevat een generator die een hoge meetspanning opwekt. Dat kan 250 volt, 500 volt of meer zijn. Ter vergelijking: een universeelmeter die als ohmmeter wordt ingezet gebruikt in het algemeen zijn batterijspanning als meetspanning: meestal 3 of 9 volt, afhankelijk van de gebruikte batterij. Ook bevat een isolatieweerstandsmeter een heel gevoelige stroommeter (in het microampèrebereik). Door de hoge meetspanning en de gevoelige stroommeter meet een isolatieweerstandsmeter veel beter heel hoge weerstanden dan een universeelmeter.
Aangezien de te leveren stroom heel klein is, kan een batterij toch volstaan als energiebron in een isolatieweerstandsmeter. Wel dient dan door een spanningsomvormer de lage batterijspanning omgezet in een hoge meetspanning - daarvoor zijn speciale schakelingen bekend en beschikbaar.
Isolatieweerstandsmeters worden in de praktijk meestal gebruikt voor het meten van isolatieweerstanden of lekweerstanden (in de installatietechniek). De metingen zijn vastgelegd in NEN 3140 en de NEN 1010, de weerstand moet dan meer dan 500 kΩ zijn voor zover het gaat over installatie met een nominale spanning van 400/230 V.
bron: Wikipedia
Tegenwoordig gebruiken we hier dit soort testers voor;
Fluke PAT tester
Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2017 14:51 #66071
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Raad het apparaat ??
Tijdens mijn opleiding bij defensie straalzender draaggolf (1974) kregen we les in zo'n apparaat uit de Marshallhulp hulp verkregen .
Om een breuk in een lijnverbinding bij benadering te bepalen als ik me goed herinner.
Veldtelefoons met een slinger om te bellen hadden ze toen ook nog.
In de praktijk na mijn opleiding ben ik ze niet meer tegengekomen, de veldtelefoons nog wel.
Om een breuk in een lijnverbinding bij benadering te bepalen als ik me goed herinner.
Veldtelefoons met een slinger om te bellen hadden ze toen ook nog.
In de praktijk na mijn opleiding ben ik ze niet meer tegengekomen, de veldtelefoons nog wel.
Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2017 14:20 #66070
door winand
winand
Beantwoord door winand in topic Raad het apparaat ??
Hallo Cees
Ik heb deze megger eens gekocht met andere meetapparaten.
De verkoper verkocht alleen alles samen.
Ik heb hem nog nooit gebruikt.
Wel eens op de universeel meter aangesloten en eens goed gedraaid.
Er kwam 600 volt uit niet lekker als je daar aankomt.
Ik heb er verder geen test snoeren bij of ken ik daar normale testsnoeren voor gebruiken?
Verder een leuk apparaat voor hoge weerstanden te meten.
Daar is hij toch voor bedoeld of heb ik dat mis?
groeten Winand
Ik heb deze megger eens gekocht met andere meetapparaten.
De verkoper verkocht alleen alles samen.
Ik heb hem nog nooit gebruikt.
Wel eens op de universeel meter aangesloten en eens goed gedraaid.
Er kwam 600 volt uit niet lekker als je daar aankomt.
Ik heb er verder geen test snoeren bij of ken ik daar normale testsnoeren voor gebruiken?
Verder een leuk apparaat voor hoge weerstanden te meten.
Daar is hij toch voor bedoeld of heb ik dat mis?
groeten Winand
winand
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2017 11:52 - 31 mrt 2017 11:53 #66068
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Raad het apparaat ??
een megger is toch een langen kabel tester ?
door voer en schakel verbindingen
Meer voor oude PTT,ers bvb,
Huub
door voer en schakel verbindingen
Meer voor oude PTT,ers bvb,
Huub
Laatst bewerkt 31 mrt 2017 11:53 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
31 mrt 2017 09:57 #66065
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Raad het apparaat ??
Zo Thijs,
Dat was een snelle actie, had verwacht dat het moeilijker zou zijn .
Inderdaad met is deze megger:
Dat was een snelle actie, had verwacht dat het moeilijker zou zijn .
Inderdaad met is deze megger:
Cees- pa1dba
Onderwerp is gesloten.