Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Motorpoelies van Philips platenspelers zijn onderhevig aan slijtage

Meer
08 aug 2024 16:53 #99871 door Jan Bus
Behalve de CV-ketel gebruik ik geen gas meer in mijn huis. Ik kook op een inductie kookplaat. Ik heb de poelie flink heet gestookt met een 100 Watt soldeerbout maar er is geen beweging in te krijgen. Zijn er nog andere foefjes?

Groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 aug 2024 18:40 #99860 door peter1952
Als je de poelie flink verwarmt, komt deze vanzelf los. Ik doe dat altijd in een gasvlammetje (bijv. van het fornuis). Zo kun je een andere poelie ook monteren.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 aug 2024 17:33 - 06 aug 2024 18:35 #99858 door Jan Bus
Hierbij foto's van de poelie van een motor uit een AG1030. Hier is het 33-toeren gedeelte flink ingesleten. Op 45-toeren beginnende slijtage. Deze poelie gaat het niet meer doen op 33 toeren. Het motortje echter is nog goed gangbaar en draait nog prima. Bij deze motoren is de poelie vastgeklemd op de motoras. Is het mogelijk deze te verwijderen door verhitting en zo om te wisselen? Aluminium heeft een grotere uitzettingscoëfficient dan staal. Heeft één van jullie hier ervaring mee?

Wat de tussenwielen betreft: De hardheid is afhankelijk van de toepassing, Bv. de tussenwielen van de AG1016 en AG2030 (combi tussenwiel/snaaraandrijving) zijn van harder rubber.

Mvg.  Jan 

Laatst bewerkt 06 aug 2024 18:35 door Jan Bus.

Meer
06 aug 2024 10:46 - 06 aug 2024 10:50 #99857 door Huub
Het is meestal zo
bij het beging van de LP. goed op toeren
Bij 3/4 nummer loopt de tafel iets mee
Maar met de tafel die regel baar is loopt hij
van beging tot einde goed komt door de magneet belasting
 Ergens zijn de AG2210 de besten tafeltjes   mooi zwaar platou ook 
worden ook als HIFI .tafels beschouwt ..
Huub
Laatst bewerkt 06 aug 2024 10:50 door Huub.

Meer
06 aug 2024 09:19 #99856 door peter1952
Toch komt dat wel degelijk voor. Ik heb zelf een GA228 en die heeft een apart tussenwiel voor de automaat. Dat tussenwiel wordt aangedreven door het 33 toeren gedeelte van de motorpoelie.
Dat gedeelte was duidelijk zichtbaar ingesleten door dat tussenwiel. Hij liep alleen op 33 toeren behoorlijk te langzaam. Nu moet ik wel zeggen dat dit tussenwiel van harder rubber was dan het andere tussenwiel.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 aug 2024 23:50 #99855 door Rene Daemen
Huub
Daar zat ik ook aan te denken
Ik heb dit eens gedaan de hele poelie bij een telefunken portable speler
Iets afgeschuurd
Een rubberwiel zal echt niet invreten geloof ik niks van
Ik heb diverse gehad waar het wiel niet ontkopeld was en jaren tegen de poelie opstond
Wiel vervangen motor aangepakt en liep goed.
Kom dit ook niet tegen in de service mappen van philips wel poelie leverbaar voor 60 hz

René Daemen

Gemaakt door Kunena