Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Motorpoelies van Philips platenspelers zijn onderhevig aan slijtage

Meer
05 aug 2024 15:17 #99848 door Rene Daemen
Belangrijk is dat het lager waar de kogel in zit van de motor 
het plastic plaatje wordt omgedraaid  er gaat een kuiltje in zitten 
zo dat het kogeltje en motor as op het bobbeltje loopt met drupje olie  draait ie zelfds een fractie te snel 
op alle toeren  . Door druk van de naald corrigeert zich wat 
wat belangrijk is poelie schoonmaken dat vergeten veel mensen zodat rubberspoor  erop zit dat kan wel,afremmend effect geven.
ga daar maar eens mee slag bij drqaien ze allemaal goed.
grt René

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 aug 2024 14:24 #99847 door peter1952
De meeste poelies zijn van aluminium. Ik heb ook wel meegemaakt dat poelies ingesleten zijn.
Aluminium is vrij zacht en kan best inslijten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 aug 2024 14:11 - 05 aug 2024 14:19 #99846 door Huub
Was de Poelie van Koper ?
Zo ziet men maar dat het ook nog kan
Goed te weten de tafel is dan ook veel gebruikt op 33.T
ik kan de AG2206 niet vinden 
Huub
Laatst bewerkt 05 aug 2024 14:19 door Huub.

Meer
05 aug 2024 13:58 #99845 door Jan Bus
Tot die ontdekking kwam ik toen ik een Philips AG2206 onder handen nam die ik laatst op de kop getikt heb. Natuurlijk draaide hij te langzaam. Motortje uit elkaar gehaald, lagertjes gereinigd, geolied, tussenwiel opgeruwd, enz... het vaste repertoire. Hierna draaide hij weer normaal op 45 en 78 toeren, maar op 33 toeren te langzaam. Bij de motorpoelie zag ik dat deze wat ingesleten was op het 33 toeren gedeelte. Vergeleken met andere motorpoelies van dit type die ik nog had liggen: De andere waren niet ingesleten. Schuifmaat erbij: De dikte was duidelijk wat minder. Ik heb de motorpoelie verwisseld. Nu draaide hij prima op 33 en 78 toeren maar een fractie te langzaam op 45 toeren. Nog eens gekeken: Er was geringe slijtage op het 45 toeren gedeelte. Gelijk maar andere Philips spelers geïnspecteerd: Een AG1130 (heb ik nog niet onder handen gehad) met ingesleten poelie op 33 toeren. Kennelijk zorgt langdurig contact tussenwiel/motorpoelie voor slijtage. Had ik niet verwacht. Je kan zien wat de voorkeurssnelheid was van de vorige eigenaar.

Gemaakt door Kunena