Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Philips AG2230

Meer
25 mei 2022 20:52 #94740 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips AG2230
@Rene,
Moderne omvormers zijn kristal gestuurd en geven exact 50Hz met de nauwkeurigheid van een Quartz horloge.
Dat de golfvorm soms niet sinusvormig is, maakt voor de werking van de motor niet uit.

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 mei 2022 20:20 #94739 door jahn57
Beantwoord door jahn57 in topic Philips AG2230
Ook dank voor je advies, ik ga hem idd op 220 Volt instellen. Ik ben van plan om hem voor mijn mono en stereo platen uit de begin periode te gebruiken dus loopt ook niet iedere dag uren aan een stuk. M.vr.gr. Jan

Jan Schatorie

Meer
25 mei 2022 20:14 #94738 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips AG2230
Ik denk dat de omvormers van zonnepanelen wel zo gemaakt zijn dat de frequentie overeenkomt met de lichtnetfrequentie en dat daar best zware eisen aan gesteld worden. Ik heb zelf ook zonnepanelen maar ik merk daar helemaal niets van.
Pas geleden heb ik geexperimenteerd met een Philips grammofoon op een z.g.n. Hertz-omvormer die een blokspanning afgeeft, de motor liep daarop net zo goed als rechtstreeks op het lichtnet. Dat moet dus geen probleem geven. Ook een 12 V. naar 220 V. inverter geeft geen probleem.

In principe is het toerental van dat soort motoren alleen afhankelijk van de frequentie. Echter op een lagere spanning neemt wel de kracht af. Misschien zit je met 200 V. wel aan de ondergrens wat trekkracht betreft als de speler op 240 V. is ingesteld. Ik zou hem dan gewoon op 220 V. zetten.
Als er rekening is gehouden met 10 % overspanning zou 240 V. geen probleem moeten geven.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jahn57

Meer
25 mei 2022 20:11 - 25 mei 2022 20:13 #94737 door jahn57
Beantwoord door jahn57 in topic Philips AG2230
@Cees, denk ook dat ik het daar moet zoeken. ik zet de spannings carrousel op 220 volt. De motor is uit elkaar geweest, gereinigd en opnieuw gesmeerd hij loopt geruisloos en soepel.

@Huub, het is geen mechanisch probleem. Hij loopt stabiel, tussenwiel en snaar is ok en de hoogte van het motor-sub-chassis heb ik afgesteld op het oog en met een voelermaat zodat het tussenwiel steeds de juiste trap raakt van de motor.

@René, hier in de straat hebben veel mensen -en ik ook- zonnepanelen. De netspanning varieert nogal. De 50Hz klopt wel denk ik, hoe het met de sinusvorm uit de omvormers zit weet ik niet maar ik zal eens met de scoop (via scheidingstrafo) kijken. Ik krijg overigens ook gewoon stroom via de centrale het is geen aggregaat, s'avonds zou het dan sowieso goed moeten gaan. De spannings -carrousel gaat naar 220 volt. dan zal het opgelost zijn.

Iedereen dank voor adviezen, M.vr.gr. Jan

Jan Schatorie
Laatst bewerkt 25 mei 2022 20:13 door jahn57.

Meer
25 mei 2022 19:12 #94736 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips AG2230
Jan,
Met zonnepanelen geen ervaring ik heb het niet apartement via de woning bouw
Normaal gesproken mag een motor niet fluctueren bij wisselingen in voltage
Als een motor op 220 staat zijn op berekend op min of mak 10% afwijking van
Het lichtnet te veel zou de spoelen heet worden
Toerental wordt door de 50 Hz bepaalt 50 slingeringen
Ik heb hier 230/235 volt aparaat staat op 220 volt buizen apparaat geen problemen mee
Anders je speler bij iemand proberen die nog stroom via de conventionele centrale krijgt of je motor dan bromt
Normal moet het zuivere 50 hz slingering hebben via net
Ik weet wel dat op aggregaat blok golven geeft geen zuivere wisselspanning en dan zou een platenspeler moeite mee hebben

René Daemen

Meer
25 mei 2022 19:08 #94735 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips AG2230
Het aandreif wiel moet goed zgz recht lopen
op de platou rand als he wat scheef loopt
Dan geeft het een remment effekt ook de motor as
tegen het wiel bvb de motor ophanging is meest al verstel baar
Beweeg de motor eens met lopende toestand
of je wat verbetering ziet met de strobo
Het is ook zo de snelheit kan beging plaat goed lopen
meer naar de midde sneller lopen geheel op toeren valt
niet altijd mee maar met een goed tussen weg acebtabel
huub

Gemaakt door Kunena