HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Philips AG2230
27 mei 2022 17:21 - 27 mei 2022 17:22 #94753
door jahn57
Jan Schatorie
Beantwoord door jahn57 in topic Philips AG2230
Beste Jan, dit werd ook al geopperd door Cees. Daarom toch nog maar eens getest of de motor soepel loopt: tja echt nalopen doet hij niet. Dus het onderste lager los genomen en geopend (dit had ik niet gedaan wel gereinigd en gesmeerd). Inderdaad het kunststofplaatje vertoont verslijt. Omgedraaid opnieuw gesmeerd en toen moest toch nog de hele motor los om dmv voorzichtig kloppen de zaak weer in balans te krijgen. De motor-as draait nu na dus loopt beter. De spannings-carrousel toch op 220 ingesteld want ik voed met maximaal 225 achter de trafo. Met de variac de snelheid getest en tussen 200 en 240 volt treedt er geen snelheidsvariatie meer op dwz 33.2 tot 33.5 (gemeten met de telefoonapp) Testen met de stroboscoop laten zien dat hij op alle toerentallen goed draait. Na een kwartiertje draaien was e.e.a. stabiel. De motor wordt wel warm na een een halfuurtje draaien, ik schat toch wel bijna 50 graden.
De naald ziet er onder de microscoop nog goed uit klinkt ook goed maar toch....
Een ander element past niet zonder verbouwen van de headshell en dat gaan we natuurlijk niet doen en de universele headshell is onvindbaar en onbetaalbaar lijkt mij. Maar er zijn alternatieve naalden te koop. Voorlopig maar eens ervaren hoe dit speelt. dank voor de reactie. M.vr.gr. Jan
De naald ziet er onder de microscoop nog goed uit klinkt ook goed maar toch....
Een ander element past niet zonder verbouwen van de headshell en dat gaan we natuurlijk niet doen en de universele headshell is onvindbaar en onbetaalbaar lijkt mij. Maar er zijn alternatieve naalden te koop. Voorlopig maar eens ervaren hoe dit speelt. dank voor de reactie. M.vr.gr. Jan
Jan Schatorie
Laatst bewerkt 27 mei 2022 17:22 door jahn57.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 mei 2022 12:18 #94751
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips AG2230
Het is goed mogelijk dat er een putje in het kunststofplaatje van het onderste motorlager zit, waardoor de motor minder soepel loopt. Deze fout zie je gemakkelijk over het hoofd omdat de snelheid binnen ruime grenzen regelbaar is door de wervelstroomrem. Remedie is het uit elkaar halen van het onderste lager en het kunststofplaatje omdraaien. Dit is goed te doen. Heb het al verschillende keren gedaan bij Philips motors.
Groet, Jan
Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: jahn57
26 mei 2022 09:30 - 26 mei 2022 09:37 #94744
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips AG2230
Je kan bvb de as in de lagers
Heen en weer bewegen in het lager huis
dat is bij de Philuipsen vaak zo ook wel bij anderen motoren
bvb dual,s met een tikje drukt de as tegen de totalen lagers
dan is de ruimte verdeeld het kan bvb aan de onder kant
van het lager of boven kant rand knijping geven dat remt
Tikje rond om is altijd beter op het blik pakket, .
Maar men zal het vooral niet doen ..MAAAAAAR
huub
Heen en weer bewegen in het lager huis
dat is bij de Philuipsen vaak zo ook wel bij anderen motoren
bvb dual,s met een tikje drukt de as tegen de totalen lagers
dan is de ruimte verdeeld het kan bvb aan de onder kant
van het lager of boven kant rand knijping geven dat remt
Tikje rond om is altijd beter op het blik pakket, .
Maar men zal het vooral niet doen ..MAAAAAAR
huub
Laatst bewerkt 26 mei 2022 09:37 door Huub.
26 mei 2022 01:18 #94743
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG2230
Huub
Als de zelf zoekende lagers vast zitten heeft tikken met een hamertje op het blik pakket geen enkele zin is mijn ervaring.
Belangrijk is dat je de zelf zoekende lagers weer goed gangbaar maakt.
Een draai aan de motor geven om te bepalen hoe lang hij door draait zegt alles over de lagering.
Dat het niets zegt ben ik dus niet met je eens!
Als de zelf zoekende lagers vast zitten heeft tikken met een hamertje op het blik pakket geen enkele zin is mijn ervaring.
Belangrijk is dat je de zelf zoekende lagers weer goed gangbaar maakt.
Een draai aan de motor geven om te bepalen hoe lang hij door draait zegt alles over de lagering.
Dat het niets zegt ben ik dus niet met je eens!
Mvg.
Bert
25 mei 2022 23:26 - 25 mei 2022 23:27 #94742
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips AG2230
De Motor is uit elkaar geweest
Geef eens een paar klopjes met een klein hamertje rond om
Op het blik pakket Zo dat de zelf zoekende losse lagers
zich weer tegen de de As opdrukt zo dat geen lager knijpt
dan loopt het ook wat Remmend
Zo een zet draai geven Zegt Niks .en ik bedoel ook niet de
motor hoogten Maar de rechte schering wiel op de platou
en As .. dat kan ook remmen
huub.
Geef eens een paar klopjes met een klein hamertje rond om
Op het blik pakket Zo dat de zelf zoekende losse lagers
zich weer tegen de de As opdrukt zo dat geen lager knijpt
dan loopt het ook wat Remmend
Zo een zet draai geven Zegt Niks .en ik bedoel ook niet de
motor hoogten Maar de rechte schering wiel op de platou
en As .. dat kan ook remmen
huub.
Laatst bewerkt 25 mei 2022 23:27 door Huub.
25 mei 2022 21:09 - 25 mei 2022 21:19 #94741
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips AG2230
Hier ook geen enkel probleem met de 22GA230 en AG2230 van mijn F9X meubel sinds we zonnepanelen hebben.
wat ik wel heb gemerkt is dat als de lagering niet optimaal is door vervuiling de motor niet lang nadraait bij uitschakelen of als je de as een zwieper geeft.
In dat geval is hij gevoelig voor temperatuur en komt hij pas goed op snelheid bij bedrijfstemperatuur.
Afhankelijk van de spanning zal de bedrijfstemperatuur naar mijn mening variëren.
Edit,
Ik lees zojuist dat Jan de moter uit elkaar heeft gehad voor onderhoud en deze soepel loopt.
wat ik wel heb gemerkt is dat als de lagering niet optimaal is door vervuiling de motor niet lang nadraait bij uitschakelen of als je de as een zwieper geeft.
In dat geval is hij gevoelig voor temperatuur en komt hij pas goed op snelheid bij bedrijfstemperatuur.
Afhankelijk van de spanning zal de bedrijfstemperatuur naar mijn mening variëren.
Edit,
Ik lees zojuist dat Jan de moter uit elkaar heeft gehad voor onderhoud en deze soepel loopt.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 mei 2022 21:19 door Bert Kn.