HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Upgrade Lenco LS-50 platenspeler
26 apr 2020 23:04 - 26 apr 2020 23:05 #83440
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Upgrade Lenco LS-50 platenspeler
Eerlijk gezegd heb ik ook geen hoge pet op van deze speler.
Ziet er wel gelikt uit.
Wel alle lof voor het oplossen van de tekortkomingen.
Ik vraag me af of de lagering van de draaitafel lang stand houdt nu deze verzwaard is.
De tijd zal het leren.
Ziet er wel gelikt uit.
Wel alle lof voor het oplossen van de tekortkomingen.
Ik vraag me af of de lagering van de draaitafel lang stand houdt nu deze verzwaard is.
De tijd zal het leren.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 26 apr 2020 23:05 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 apr 2020 22:44 - 26 apr 2020 22:46 #83438
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Upgrade Lenco LS-50 platenspeler
Dat weten we dat de moderne platen spelers
voor die prijs eigenlijk 3x niks is koop zo iets ook niet
maar een goede ouden klassieken tafel dat is veeel beter
nu koop je ook nog zo veel er bij de meer prijs tezamen
dan koop je gebruikt beter .. deze dingen hebben
ook de platiekeritus dat is ook een ziekten
er staat op MPL genoeg gebruikt
huub
voor die prijs eigenlijk 3x niks is koop zo iets ook niet
maar een goede ouden klassieken tafel dat is veeel beter
nu koop je ook nog zo veel er bij de meer prijs tezamen
dan koop je gebruikt beter .. deze dingen hebben
ook de platiekeritus dat is ook een ziekten
er staat op MPL genoeg gebruikt
huub
Laatst bewerkt 26 apr 2020 22:46 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
26 apr 2020 21:44 - 26 apr 2020 21:48 #83436
door Henielma
Upgrade Lenco LS-50 platenspeler werd gestart door Henielma
Mooie platenspeler maar helaas valt het geluid tegen. Ik ging er vanuit dat er een magnetodynamisch element met RIAA correctie voorversterker in zou zitten. Maar er zit een gewoon kristalelement in met bijbehorende beperkte frequentiekarakteristiek. Daarnaast is de draaitafel zelf zo licht dat deze geen constante snelheid heeft en dus flink vals loopt. Dit is goed te horen bij piano-, gitaar- en vioolmuziek.
Het eerste was om het vals spelen eruit te krijgen omdat dit het meest storende was. Hiervoor allerlei manieren bedacht om de plastic draaitafel gelijkmatig te verzwaren. Uiteindelijk gekozen voor een lood/tin rand aan de binnenzijde van de draaitafel. Met behulp van drie platte soldeerstaven de rand van de draaitafel verzwaard naar ongeveer 650 gram.
Wasknijpers zijn erg handige dingen. Laatst iemand op dit forum zien gebruiken om luidspreker foam op zijn plaats te houden tijdens het drogen van de lijm. Hier ongeveer hetzelfde doel maar dan om de soldeertin staven tijdens het drogen op zijn plaats te houden.
Hierna was het vals spelen wel minder geworden maar nog niet helemaal weg. Het draaiende deel had wel een constante snelheid maar het plastic frame trilde en dat beïnvloede de naald met een onrustig geluid als gevolg.
Door wat demping in de verende ophanging aan te brengen is dit effect minder geworden. De demping bestaat uit strookjes schuimrubber naast de verende ophanging.
Weer was het vals spelen minder geworden maar nog niet helemaal weg. Tijdens een korte boswandeling in deze Coronatijd kwam ik op het idee dat het deel waar de motor zich op afzet erg licht is zeker in verhouding tot de verzwaarde draaitafel. Daarom met een nog resterende soldeerstaaf ook het plastic frame verzwaard.
Hierna is het vals spelen gelukkig helemaal verdwenen.
Nu blijft het beperkte frequentiebereik van het kristalelement nog over als verbeterpunt.
Bij Conrad een magnetodynamisch pick-up element met bijbehorende naald gekocht en daarnaast nog een RIAA voorversterker erbij gekocht die net als de pick-up ook op 12Vdc werkt.
Ibiza complete audio cel technica
Easy phono equalizer/voorversterker
Het nieuwe element past goed op de plek van het kristalelement:
Wel was er extra contragewicht nodig voor het nieuwe element omdat deze inclusief de bevestiging zwaarder was dan het kristalelement. De voorversterker past mooi aan de onderzijde van de pick-up. Hierbij komen de tulpbussen mooi aan de achterzijde van de pick-up uit. Het geluid is veel verbetert ten opzichte van het kristal element. Meer hoog en meer laag en verder meer dynamiek in het geluid.
De hele pick-up werkt nu prima in combinatie met mijn gerestaureerde buizenradio.
Het eerste was om het vals spelen eruit te krijgen omdat dit het meest storende was. Hiervoor allerlei manieren bedacht om de plastic draaitafel gelijkmatig te verzwaren. Uiteindelijk gekozen voor een lood/tin rand aan de binnenzijde van de draaitafel. Met behulp van drie platte soldeerstaven de rand van de draaitafel verzwaard naar ongeveer 650 gram.
Wasknijpers zijn erg handige dingen. Laatst iemand op dit forum zien gebruiken om luidspreker foam op zijn plaats te houden tijdens het drogen van de lijm. Hier ongeveer hetzelfde doel maar dan om de soldeertin staven tijdens het drogen op zijn plaats te houden.
Hierna was het vals spelen wel minder geworden maar nog niet helemaal weg. Het draaiende deel had wel een constante snelheid maar het plastic frame trilde en dat beïnvloede de naald met een onrustig geluid als gevolg.
Door wat demping in de verende ophanging aan te brengen is dit effect minder geworden. De demping bestaat uit strookjes schuimrubber naast de verende ophanging.
Weer was het vals spelen minder geworden maar nog niet helemaal weg. Tijdens een korte boswandeling in deze Coronatijd kwam ik op het idee dat het deel waar de motor zich op afzet erg licht is zeker in verhouding tot de verzwaarde draaitafel. Daarom met een nog resterende soldeerstaaf ook het plastic frame verzwaard.
Hierna is het vals spelen gelukkig helemaal verdwenen.
Nu blijft het beperkte frequentiebereik van het kristalelement nog over als verbeterpunt.
Bij Conrad een magnetodynamisch pick-up element met bijbehorende naald gekocht en daarnaast nog een RIAA voorversterker erbij gekocht die net als de pick-up ook op 12Vdc werkt.
Ibiza complete audio cel technica
Easy phono equalizer/voorversterker
Het nieuwe element past goed op de plek van het kristalelement:
Wel was er extra contragewicht nodig voor het nieuwe element omdat deze inclusief de bevestiging zwaarder was dan het kristalelement. De voorversterker past mooi aan de onderzijde van de pick-up. Hierbij komen de tulpbussen mooi aan de achterzijde van de pick-up uit. Het geluid is veel verbetert ten opzichte van het kristal element. Meer hoog en meer laag en verder meer dynamiek in het geluid.
De hele pick-up werkt nu prima in combinatie met mijn gerestaureerde buizenradio.
Laatst bewerkt 26 apr 2020 21:48 door Henielma.