Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Platenspeler bromt via mijn versterker

Meer
04 jul 2017 16:10 #67685 door admin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jul 2017 14:15 #67684 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler bromt via mijn versterker
Ja destijds heb ik eens een passent PH vvst gehad
dat was allemaal dood stil.
ja de element massa,s daar mag niks aan anders massa bij zitten
er zit bij de ph vvst ook een sepp zwart stukje massa draad
voor de metalen grond tafel deze mag ook bij de denon er bij
huub

Meer
04 jul 2017 11:03 - 04 jul 2017 11:12 #67683 door Johannes
Het komende weekend ga ik alles nog eens op een rijtje zetten met aardverbindingen van de Philips platenspeler. De oude kabel met 5-polige stekker had ik al vervangen door een afgeschermde kabel met tulpstekkers. De netstekkers van platenspeler en versterker hebben geen randaarde.

Wat ik in jullie antwoorden lees over aardlussen is nieuw voor mij. Misschien wil iemand nog eens uitleggen wat een aardlus is en wat die veroorzaakt aan brom. Hopelijk is dat geen domme vraag van mij..........
De opmerking van Huub dat de aarding van het linker en rechter kanaal gescheiden dient te zijn kan wel kloppen, want bij het vervangen van de oude kabel met 5-polige stekker door een afgeschermde kabel met tulp stekkers zijn beide afschermingen aan elkaar geknoopt. Ik loop komend weekend alles nog eens serieus na. Ook zal ik het voorversterkertje even uit de console verwijderen. René Daemen dacht dat dit versterkertje misschien een 50hz brom kan op pakken van de transformator.... Allemaal goeie adviezen om verder te gaan.
Nu moet ik alleen nog proberen te begrijpen wat een aardlus precies is.......:) .

Eén ding weet ik wel..... een Philips 312 electronic platenspeler uit de 70-er jaren van de vorige eeuw hoort niet te brommen. Mijn allereerste 312 deed dat ook niet maar toen had ik een versterker met een echte PU-ingang dus had ik geen ingebouwde voorversterker nodig. Overigens was deze platenspeler tegen meerprijs ook leverbaar met een voorversterker, dus moet het gewoon kunnen om ongestoord te genieten van vinylplaten ;)
Laatst bewerkt 04 jul 2017 11:12 door Johannes.

Meer
04 jul 2017 01:12 #67682 door Erik Baas
Is het niet gewoon een aardlus, bv. doordat versterker én platenspeler een randgeaarde stekker hebben?

Meer
03 jul 2017 21:26 #67680 door PE9ZZ
Maak eens wat foto's. Zo komen we niet verder...

Tjerk, 9ZZ

Meer
03 jul 2017 16:54 - 03 jul 2017 16:55 #67674 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler bromt via mijn versterker
Ja ingebouwt de vvst
dat kan goed brom geven
doe de vvst eens buiten de tafel console
hij pakt mischien strooi velden op
dat voedings trafotje strooit mischien
ook extra 220 v.ac kabeltjes aan brengen
strooit vaak .
huub
Laatst bewerkt 03 jul 2017 16:55 door Huub.

Gemaakt door Kunena