Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Platenspeler bromt via mijn versterker

Meer
03 jul 2017 16:36 #67673 door Johannes
Ondanks de goede adviezen van dit forum blijft de combinatie van mijn Philips 312 platenspeler en de Denon versterker een irritante 50 hz brom weergeven en kom ik er nog niet goed uit.
En echt..... de brom komt uit de platenspeler want als ik hem los koppel van de versterker is de brom weg....

Misschien moet ik nog eens de voorversterker voor het MD element loskoppelen en als dan de brom weg is dan weet ik waar de brom vandaan komt. Soms moet je wel heel ver gaan om een brom probleem op te lossen maar uiteindelijk kom je er uit en zal ik dat op dit forum melden zodat een ander er ook wat aan heeft...

Groetjes, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jul 2017 14:02 #67670 door Jan Bus
Wanneer je een extra massa-draad aanbrengt dan moet de afscherming van de stereo-kabels inwendig wel losgekoppeld worden van het draaitafel-chassis. Anders introduceer je een aardlus die weer een bron voor extra brom kan zijn. De extra aarddraad sluit je aan op het punt waar de boel het meest gevoelig is voor brom: op of naast de ingang van de voorversterker. De uitgangskabel zorgt dan voor de aardverbinding met de Denon versterker.
Heb ook als eens meegemaakt met een Philips dat de boel bleef brommen ondank bovengenoemde maatregelen. Een nieuwe kabel met tulp-stekers en aarddraad zorgden voor een bromvrije draaitafel.

Groet, Jan

Meer
03 jul 2017 13:47 #67669 door Rene Daemen
Hans,

Het voorversterkertje uit de console van de platenspeler halen kan brom opikken van trafo
Als er nog de oude kabel met 5 polige plug zit verwijderen
En een nieuw snoer op solderen geen flut kabeltjes van de action die hebben geen afscherming
Dus rood op rood wit op wit en de andere 2 draden de massa.
Dan soldeer je op de zwarte draad die op het kartonnen afschermfolie plaat zit het aarde draadje
Dan aansluit kabel naar voor versterker die je achter de versterker ligt
Dan versterker aan en pu aan bij lichte brom het aarde draadje aan de versterker doen buiten de voorversterker doen. Brom weg dan is het goed.
Indien nog brom kan aardlus zijn of eennslechte afvlakking van de voorversterker
Anders even de platenspeler testen bij iemand met versterker met phono aansluiting

René Daemen

Meer
03 jul 2017 13:06 - 03 jul 2017 13:11 #67665 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler bromt via mijn versterker
Het kan zo zijn
dat je de massa gezamelijk heeft gemaakt
schassis met de massa element L/R
het moet seperaat zijn eider zijn eigen masa
wat het vvst huis aan de tafel massa
en de vvst kast niet bij het element massa
van links en rechts . ook soms moet er een massa draad
aan de versterker en aan de draaitafel schassis EXTRA
het is ook wel eens zo bij die pH tafels
dat het element cel niet goed kontakt maakt.
meten met de meter of de singjaal polen niet
verbonden zijn met massa of dat de massa helemaal
niet daar is waar het zal wezen .

huub
Laatst bewerkt 03 jul 2017 13:11 door Huub.

Meer
03 jul 2017 12:23 - 03 jul 2017 12:25 #67661 door Johannes
Beste Forumlezers,

Als ik mijn Philips Electronic 312 met Ph 501 element aansluit op de tape ingang van mijn versterker ontstaat er een irritante 50hz brom die toeneemt als ik de volumeknop van de versterker verder open draai.

Mijn Denon versterker heeft geen PU ingang maar via de Tape ingang werkt het ook. De brom komt niet van de versterker want als ik die aan zet is er geen brom. De nare brom ontstaat pas als ik de Philips 312 platenspeler aan zet.
De verbinding tussen platenspeler en versterker geschied door een stereo kabel met afscherming welke aan de massa is verbonden. Ik heb zelfs nog een extra massadraad aangelegd tussen platenspeler en versterker maar dat maakte geen verschil.

Ik moet er wel bij vertellen dat ik een voorversterkertje in de platenspeler heb ingebouwd omdat het signaal van het MD element van de platenspeler anders te zwak is. Maar dat versterkertje is ook aan alle kanten geaard en weet ik het ondertussen niet meer waar ik de bron van de brom moet zoeken.......
De brom is in ieder geval afkomstig van de platenspeler.... maar hoe kan ik die brom onderdrukken.... Hopelijk herkent iemand dit probleempje en kan ik verder ongestoord en zonder brom mooie vinyl platen draaien... :)

Groetjes van Hans
Laatst bewerkt 03 jul 2017 12:25 door Johannes.

Gemaakt door Kunena