HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
30 nov 2015 12:58 #57077
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
OK,
Mijn redenatie.
In het schema zie ik maar een loper afgebeeld, als er twee inzitten ben ik waarschijnlijk de Sjaak en gaat mijn redenering niet op.
De potmeter uit elkaar halen om te kijken is voor mij geen optie, is zo'n oud type welke dicht gefelst is en zonde om te vernaggelen, dan maar wat gekraak bij gebruik maken van de radio ingang.
Wat Jan aanhaalde.
Dit zou mogelijk ook een optie kunnen zijn, maar kom daar maar eens aan.
Deze afbeelding kwam ik op het WWW ook nog op een forum tegen.
Mijn redenatie.
In het schema zie ik maar een loper afgebeeld, als er twee inzitten ben ik waarschijnlijk de Sjaak en gaat mijn redenering niet op.
De potmeter uit elkaar halen om te kijken is voor mij geen optie, is zo'n oud type welke dicht gefelst is en zonde om te vernaggelen, dan maar wat gekraak bij gebruik maken van de radio ingang.
Wat Jan aanhaalde.
Philips heeft indertijd ook nog speciale balansregelaars gemaakt zonder verzwakking in de middenstand door per sectie voor de helft een zilverbaan te gebruiken. Werden oa gebruikt bij bouwpakketten zoals de V30S. Deze potmeter kan hier volgens mij wel gebruikt worden.
Dit zou mogelijk ook een optie kunnen zijn, maar kom daar maar eens aan.
Deze afbeelding kwam ik op het WWW ook nog op een forum tegen.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 nov 2015 11:26 - 30 nov 2015 11:29 #57071
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
Er werd in de vroegren tijd ook nog wel
Schakel potmeters gebruikt vol met weerstandjes
deze zijn ook in dubbel uitvoering is daar wat mee te doen ?
Viddeleer versterkers had het zoo .
Huub
Schakel potmeters gebruikt vol met weerstandjes
deze zijn ook in dubbel uitvoering is daar wat mee te doen ?
Viddeleer versterkers had het zoo .
Huub
Laatst bewerkt 30 nov 2015 11:29 door Huub.
30 nov 2015 11:13 #57068
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
Philips heeft indertijd ook nog speciale balansregelaars gemaakt zonder verzwakking in de middenstand door per sectie voor de helft een zilverbaan te gebruiken. Werden oa gebruikt bij bouwpakketten zoals de V30S. Deze potmeter kan hier volgens mij wel gebruikt worden, omdat je beide kanalen dan in de middenstand op 0 kan zetten. Blijft het nadeel dat deze potmeters waarschijnlijk een lineair verloop hebben, terwijl het origineel waarschijnlijk een logarithmische regelcurve heeft. Zal wel moeilijk wezen om aan te komen.
Jan
Jan
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Minder
Meer
30 nov 2015 10:45 #57066
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
Met de oplossing van Bert creëer je een vaste waarde van 500K op de aansluitng die naar massa gaat.
De oorspronkelijke pot. meet op de beide ingangen, rode en blauwe aansluiting 500K t.o.v. de extra aansluiting,zwart, die naar massa gaat.
De beide ingangen meten t.o.v. de afgaande signaalleiding , grijs, een variabele waarde van 1M die via C7 naar het rooster de EF86
gaat. Als je meet tussen de loper van de pot, grijs, en de extra aansluiting, meet je een variabele R van 0 - 500K die tegenover gesteld is van de loper waarde. Ik heb de potmeter niet open gemaakt om te kijken of dit een extra lopertje is.
Het is altijd te proberen, , maar is niet hetzelfde als de oorspronkelijke. Om die reden werkt een balans potmeter ook niet op deze plek.
De oorspronkelijke pot. meet op de beide ingangen, rode en blauwe aansluiting 500K t.o.v. de extra aansluiting,zwart, die naar massa gaat.
De beide ingangen meten t.o.v. de afgaande signaalleiding , grijs, een variabele waarde van 1M die via C7 naar het rooster de EF86
gaat. Als je meet tussen de loper van de pot, grijs, en de extra aansluiting, meet je een variabele R van 0 - 500K die tegenover gesteld is van de loper waarde. Ik heb de potmeter niet open gemaakt om te kijken of dit een extra lopertje is.
Het is altijd te proberen, , maar is niet hetzelfde als de oorspronkelijke. Om die reden werkt een balans potmeter ook niet op deze plek.
29 nov 2015 23:17 - 29 nov 2015 23:28 #57057
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
Goed idee.
Zou het dan nog ietsjes anders doen.
Probleem is de dikte van dat lipje.
Nu met die soldeerpasta lijm je lipje op het pertinax voor de te wensen middenstand
koolbaan, en legt vervolgens een fijn dun lijntje soldeerlijm op koolbaantje.
Hiermee voorkom je de ellende van die verhoging.
-Anders gebruik "Silberleitlack" Heb ik ooit eens gekocht -dacht bij Conrad.
-Edit: hebben ze nog: www.conrad.de/de/busch-5900-silber-leitl...er-1-set-241319.html
Gebruik het potje met kwastje in de deksel voor reparaties aan afstandbedieningen welke dat folie en opgedampte leidingen hebben.
Of kontakt drukkers. werkt perfect.
Flesje heeft 3gram inhoud. Zo kun je een lakstreepje trekken over de koolbaan naar lipje.
-Dat evt loper tzt dat lak doorslijt heb je altijd laatste randje waar loper niet komt. en wel kontakt nog met lipje maakt.
Dat is dan de meest perefecte oplossing, loopvlak is dan weer origineel..
Eerst maar oefenen met die reeds nu gedemonteerde.
-Oude potmeter ...is goed reinigen koolbaan -ook met glasvezelborsteltje niet de oplossing?
Daarna altijd likje zuurvrije vaseline ivm snel weer vervuilen door gebrek aan smering.
Vele reinigen grondig die potmeters maar hoor nooit heb het weer netjes in vet gezet.
Zou het dan nog ietsjes anders doen.
Probleem is de dikte van dat lipje.
Nu met die soldeerpasta lijm je lipje op het pertinax voor de te wensen middenstand
koolbaan, en legt vervolgens een fijn dun lijntje soldeerlijm op koolbaantje.
Hiermee voorkom je de ellende van die verhoging.
-Anders gebruik "Silberleitlack" Heb ik ooit eens gekocht -dacht bij Conrad.
-Edit: hebben ze nog: www.conrad.de/de/busch-5900-silber-leitl...er-1-set-241319.html
Gebruik het potje met kwastje in de deksel voor reparaties aan afstandbedieningen welke dat folie en opgedampte leidingen hebben.
Of kontakt drukkers. werkt perfect.
Flesje heeft 3gram inhoud. Zo kun je een lakstreepje trekken over de koolbaan naar lipje.
-Dat evt loper tzt dat lak doorslijt heb je altijd laatste randje waar loper niet komt. en wel kontakt nog met lipje maakt.
Dat is dan de meest perefecte oplossing, loopvlak is dan weer origineel..
Eerst maar oefenen met die reeds nu gedemonteerde.
-Oude potmeter ...is goed reinigen koolbaan -ook met glasvezelborsteltje niet de oplossing?
Daarna altijd likje zuurvrije vaseline ivm snel weer vervuilen door gebrek aan smering.
Vele reinigen grondig die potmeters maar hoor nooit heb het weer netjes in vet gezet.
Laatst bewerkt 29 nov 2015 23:28 door MauriceH.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
29 nov 2015 22:54 - 29 nov 2015 23:13 #57056
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Volume potmeter Philips AG9000/AG9006.
Henk,
Zoals ik de potmeter genoemd 2 x 0,5 M in het schema zie zou ik zeggen een koolbaan van 1 Meg met een aftakking op 0,5M.
Ik kan het natuurlijk mis hebben ?
Zoals ik de potmeter genoemd 2 x 0,5 M in het schema zie zou ik zeggen een koolbaan van 1 Meg met een aftakking op 0,5M.
Ik kan het natuurlijk mis hebben ?
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 29 nov 2015 23:13 door Bert Kn.