HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
12 feb 2015 19:53 - 12 feb 2015 19:54 #50665
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Laurens het besten is met studio opnamens
Te beluistren .Live is nooit veel waard daar zit geen waarden aan
Ja je heb dan veel geluid dat is waar dat maakt de PAers ook niks uit
En neem een goed stukje muziek
Huub
Te beluistren .Live is nooit veel waard daar zit geen waarden aan
Ja je heb dan veel geluid dat is waar dat maakt de PAers ook niks uit
En neem een goed stukje muziek
Huub
Laatst bewerkt 12 feb 2015 19:54 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 feb 2015 19:33 #50664
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Zo, de boel staat nu aangesloten op een set Dali Zenzor vloerstaanders. Twee woofers, basreflex. De speakers zijn ietwat lastig en boemerig in het laag, voor de rest is het geluid behoorlijk neutraal en kalm.
De versterkers:
In één woord: Live.
Het klinkt zowel qua toonbalans als qua stereobeeld alsof je op de eerste rij van een rockconcert staat. Je kan de zanger praktisch aanraken. Echter, de diepte van het stereobeeld lijkt niet zo groot te zijn. Alhoewel de speakers ook niet meehelpen daarbij. Voordat ik daar een definitief oordeel over vel, zal ik nog eens een andere set speakers aansluiten.
Qua klank: het laag valt heel erg mee. De speakers laten zich in het laag lastig aansturen, maar het laag is boven verwachting best strak en gecontroleerd. Minder dan bij een goede transistorversterker, maar zeer acceptabel. Het midhoog rond 8khz is vrij sterk en fel aanwezig. Dat draagt bij aan het live geluid. Normaliter klinken de Dali Zensor's erg tam, neutraal en eigenlijk te terughoudend. Deze versterkers lossen dat probleem zeer goed op!
Bijzonder detailrijk is het geluid niet. De cymbals van het drumstel sprankelen mooi, maar dat is dan ook het enige wat er echt aan opvalt.
De live klank spreekt me wel aan en ik denk dat veel mensen het ook wel kunnen waarderen. Wat deze versterkers echter niet leveren, is een hyperperfecte weergave waar anderen juist weer naar streven!
Als je een karaktervolle versterker zoekt, dan zit je met de EL6415 op het juiste adres. Echter, gezien de felheid zul je speakers moeten hebben die van zichzelf niet extra fel zijn zoals Philipsen met dometweeters.
De versterkers:
In één woord: Live.
Het klinkt zowel qua toonbalans als qua stereobeeld alsof je op de eerste rij van een rockconcert staat. Je kan de zanger praktisch aanraken. Echter, de diepte van het stereobeeld lijkt niet zo groot te zijn. Alhoewel de speakers ook niet meehelpen daarbij. Voordat ik daar een definitief oordeel over vel, zal ik nog eens een andere set speakers aansluiten.
Qua klank: het laag valt heel erg mee. De speakers laten zich in het laag lastig aansturen, maar het laag is boven verwachting best strak en gecontroleerd. Minder dan bij een goede transistorversterker, maar zeer acceptabel. Het midhoog rond 8khz is vrij sterk en fel aanwezig. Dat draagt bij aan het live geluid. Normaliter klinken de Dali Zensor's erg tam, neutraal en eigenlijk te terughoudend. Deze versterkers lossen dat probleem zeer goed op!
Bijzonder detailrijk is het geluid niet. De cymbals van het drumstel sprankelen mooi, maar dat is dan ook het enige wat er echt aan opvalt.
De live klank spreekt me wel aan en ik denk dat veel mensen het ook wel kunnen waarderen. Wat deze versterkers echter niet leveren, is een hyperperfecte weergave waar anderen juist weer naar streven!
Als je een karaktervolle versterker zoekt, dan zit je met de EL6415 op het juiste adres. Echter, gezien de felheid zul je speakers moeten hebben die van zichzelf niet extra fel zijn zoals Philipsen met dometweeters.
.
12 feb 2015 18:12 - 12 feb 2015 18:13 #50658
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Als het ook goed aangepast is zgz recht uit
Dan klinkt het zuiver zonde klank regeling
ik gebruik ook zoo een goed stereo trapje
Huub
Dan klinkt het zuiver zonde klank regeling
ik gebruik ook zoo een goed stereo trapje
Huub
Laatst bewerkt 12 feb 2015 18:13 door Huub.
12 feb 2015 01:52 #50632
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
@ Laurens,
Hoe korter de signaal weg, des te minder vervorming. Voor een CD speler heb je geen vv met toon
regeling nodig. Het signaal is voldoende om het eind gedeelte uit te sturen.
Zelf gebruik ik een schakel kastje, voor tuner, CD, enz om te kunnen schakelen en een kastje met
een hele goede kwaliteit potmeter voor het volume. Bevalt mijn prima!
Succes en vr gr Cees.
Hoe korter de signaal weg, des te minder vervorming. Voor een CD speler heb je geen vv met toon
regeling nodig. Het signaal is voldoende om het eind gedeelte uit te sturen.
Zelf gebruik ik een schakel kastje, voor tuner, CD, enz om te kunnen schakelen en een kastje met
een hele goede kwaliteit potmeter voor het volume. Bevalt mijn prima!
Succes en vr gr Cees.
11 feb 2015 15:08 - 11 feb 2015 15:12 #50604
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Zo, beide versterkers hebben nu een ingang gekregen voorbij de toonregeling. Man, wat maakt dat een verschil. Met name de lage tonen zijn sterk verbeterd. Ik had verwacht dat er minder lage tonen zouden zijn, maar dat is niet het geval. De lage tonen lijken dieper te gaan, en zijn in ieder geval veel detailrijker geworden. De basgitaar in de muziek zoemt minder, de noten komen duidelijker los van elkaar. Het diepste laag is beter hoorbaar geworden doordat de rest minder dreunt.
Dit is dan de ervaring in een mono opstelling met één speaker. Binnenkort zet ik de boel in een stereo-opstelling neer, met de speakers netjes op hun stands.
Ik zal dan ook even foto's uploaden van de simpele modificatie. Ik ga nog eens kijken hoe ik de aansluiting netter kan maken. Ideaal zou zijn een aansluitbordje achter het ventilatierooster te monteren, met een schakelaar waarmee te kiezen is tussen de neutrale ingang en de originele voorversterker. Op die manier kan ik de versterker ook inzetten op buurtfeestjes waarbij de limiter meer dan welkom is
Dit is dan de ervaring in een mono opstelling met één speaker. Binnenkort zet ik de boel in een stereo-opstelling neer, met de speakers netjes op hun stands.
Ik zal dan ook even foto's uploaden van de simpele modificatie. Ik ga nog eens kijken hoe ik de aansluiting netter kan maken. Ideaal zou zijn een aansluitbordje achter het ventilatierooster te monteren, met een schakelaar waarmee te kiezen is tussen de neutrale ingang en de originele voorversterker. Op die manier kan ik de versterker ook inzetten op buurtfeestjes waarbij de limiter meer dan welkom is
.
Laatst bewerkt 11 feb 2015 15:12 door Laurens.
11 feb 2015 06:07 #50588
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Die 10A heb je alleen als je de trafo ertussenuit laat. Ri van dat ding zal iets van 100-200 ohm zijn. Seleencel zal ook zoiets zijn. 33 ohm lijkt dan wat aan de lage kant.
Tjerk, 9ZZ