Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...

Meer
10 feb 2015 21:18 - 10 feb 2015 21:29 #50580 door Laurens
Zit wat in. De 1e versterker werd van origine met losse (germanium of silicium - welk van de twee heb ik niet gekeken of gemeten) diodes geleverd, die heeft een serienummer in de 25000. De versterker met seleenbrugcel in de 1400.

Ik zal even kijken of de versterker met originele losse diodes voorzien is van een serieweerstand. Zo niet, plaats ik de weerstand in beide versterkers of in geen van beide versterkers. 33 ohm zou de inschakelpiek beperken tot grofweg 10a. Wat is toelaatbaar voor de elco's? Voor de diodes zal ik eens de datasheet daarvan opzoeken.

Beide versterkers werken nu. Resteert nog het op een terugdraaibare manier toevoegen van een ingang voorbij de toonregeling.

.
Laatst bewerkt 10 feb 2015 21:29 door Laurens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 feb 2015 19:57 #50579 door Ouwe Schipper
"Van 4 minescule 1N4007 diodes een dubbel zo krachtige vervanger gemaakt voor de grote seleniumplak."
Dat werkt wel, maar zorg ook voor een extra serieweerstandje zodat het weer enigszins op een seleenplak gaat lijken. Anders kon de inschakel- stroomstoot wel 's groter worden dan leuk is
Zelf neem ik daar zo'n 33 ohm voor
Nico

Meer
09 feb 2015 20:35 - 09 feb 2015 20:46 #50563 door Laurens
Voor de meest perfecte en neutrale weergave heb ik een Philips FA960 transistorversterker. Maar ik vind dit oude spul gewoon leuk om mee te spelen. Altijd indrukwekkend, zware buizenversterkers.

@ Cees: Philips prees deze versterkers volgens mij aan als onderdeel van de 'SQ'-serie. Ik denk dat je gelijk hebt wat hifi betreft - de vervoming neemt rap toe in het laag (volgens de grafiek in de documentatie), waardoor ie wellicht niet aan de hifi norm voldoet. Echter vermoed ik dat het geluid subjectief(!) gezien wel aan hifi voldoet. We zullen het binnenkort zien en horen :)

@ Huub: ze komen waarschijnlijk aan een set Acoustic Research AR2ax speakers met een bijzonder laag rendement, en een 10" woofer. Zeer kalme, rustige speakers. 35w vermogen is hard nodig met deze speakers. De speakers zijn zeer kieskeurig qua versterker.

Goed, de versterkerproblemen dus. De kortsluiting was bijna 0 ohm. Ik begon met meten of de uitgangstrafo wel in orde was. Dat was zo...
Vervolgens bleek er een afschermplaatje direct tegen de print te zitten. Losgeschroefd - nog niet opgelost... Het plaatje was geisoleerd aan de achterkant.
Nouja, dan even kijken hoe het zit met de dradenwirwar onder de elco's om te zien of er daar niets verbogen is. In orde...
Ik verdacht de elco's zelf niet, omdat ik nog nooit een defecte Philips elco uit deze serie ben tegen gekomen. Maar toch even gemeten op de elco's om te zien of de kortsluiting daar nog meetbaar was.
Geen sluiting aan de eindtrapvoeding of schermroostervoeding... Voortrap-elco: raak! Eén van de secties van één elco was volledig kortgesloten!

Vervangers liggen in het ladekastje. Morgen even een stukje print op maat maken zodat de elco's op de montagebeugel van de oude elco passen. Van 4 minescule 1N4007 diodes een dubbel zo krachtige vervanger gemaakt voor de grote seleniumplak. Wordt vervolgd!

.
Laatst bewerkt 09 feb 2015 20:46 door Laurens.

Meer
09 feb 2015 08:22 - 09 feb 2015 08:23 #50537 door Huub
Ik heb deze versterkers ook wel gebruikt
Het gaat best maar met grote baspoort luidsprkers gebruiken
Anders moet je ze hard gebruiken voor een behoorlijk
Bassie te verkrijgen .het zijn tenslotte PA jongens
Ik vind ze altijd wel mooi en solide gemaakt
Huub
Laatst bewerkt 09 feb 2015 08:23 door Huub.

Meer
08 feb 2015 23:58 #50531 door Cees
@ Laurens,Ik ben benieuwd. Enkel de eindtrappen gebruiken, direct op de CD speler, zullen ze niet slecht
klinken. Maar bedenk wel: Het zijn PA versterkers, dus geen echte Hi Fi, want daar zijn de UGT's
niet op berekend.
Op zich best een leuke knutsel bezigheid. Hi Fi voor de smalle beurs. Niks mis mee, geeft voldoening.
Succes,Cees.

Meer
08 feb 2015 23:07 #50529 door Franc
Laurens,

Ook ik volg je ervaringen met de opstelling.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena