Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...

Meer
08 feb 2015 22:52 #50528 door Bert Kn
Ik sluit me bij Henk aan en volg ik met interesse de stereo opstelling van Laurens.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
08 feb 2015 21:11 #50520 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Het verhaal van twee PA-buizenversterkers...
Ziet er alweer veelbelovend uit, ben benieuwd naar het vervolg. Succes met deze stereo opstelling.

Meer
08 feb 2015 21:00 - 08 feb 2015 21:08 #50517 door Laurens
Enige tijd geleden werd hier voor een zeer aantrekkelijke prijs een EL6415 aangeboden. Ik had jaren geleden ook zo'n bak gehad en ik was er erg tevreden over, ware het niet dat hij steeds na een paar minuten begon te knisperen. Uiteindelijk maar verkocht - destijds had ik geen verstand om zo'n fout te repareren. De versterkers klinken erg goed, maar ruisen duidelijk en de klankregeling voegt naar mijn idee ook wat laag toe in de stand 'neutraal'. De ruis is compleet weg als je het mengversterker/toonregeldeel afkoppelt. Dat ga ik dan ook doen zodat de versterker niet zoveel meer ruist en meer woonkamergeschikt wordt.

Na een nachtje slapen toch maar toegehapt en opgehaald. Het toestel was enorm vies (foto 1). Direct na aankomst het ergste vuil aan de buitenkant weggehaald. In mijn 'werkplaats' in Zaandam de binnenkant ook ontdaan van de resten van een naaktslak die er zijn laatste rustplaats van had gemaakt...

Een optische inspectie wees uit dat de teerknol op de uitgangstrafo met kracht gelekt had. Verwijderd, vervangen, en voor de grap even gemeggerd - de isolatieweerstand van de teerknol was nog maar 50kohm...

Via een lamp aangesloten en de hoogspanning kwam op het verwachte niveau (tegenover de ingangsspanning). Op de volle mep, en alles speelt naar behoren!

Nouja, in deze tijd van stereo willen we natuurlijk niet de helft van de muziek weggooien, dus dan maar een tweede versterker gaan zoeken. Deze was ietsjes verderop te vinden, in Oss. Toen ik in de trein terug zat werd het me al duidelijk - de gelijkrichter (seleencel) verspreidde een kenmerkend geurtje. Thuis aangekomen dus niet binnenshuis op de werkbank gezet, maar buiten op het balkon... En jawel, de seleencel was defect. Geen hoogspanning en de weerzinwekkende geur van verbrand selenium. Maar dit type versterker staat niet echt bekend om defecte seleencellen. Na meting werd duidelijk waarom de seleencel ooit het loodje heeft gelegd: een sluiting van 1,7 ohm tussen de hoogspanning en de nul...

Waar die sluiting zit, is een speurtocht voor morgenavond!

Uiteindelijk moeten deze versterkers mijn Acoustic Research AR2ax speakers aansturen, als ze daar voldoende controle voor hebben. de AR's zijn zeer kieskeurig qua versterker.

.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 08 feb 2015 21:08 door hkruis.

Gemaakt door Kunena