Skip to main content
Historie

Radio's in (ongepubliceerde) Kuifje plaat.

Meer
19 jul 2021 13:58 - 19 jul 2021 13:59 #91487 door Huub
Het zijn ook maar Denk beeldige Fantasietje.s
de radio.s.ja komt wel wat duits over de typens 
huub
Laatst bewerkt 19 jul 2021 13:59 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2021 13:24 #91486 door RR1957
Goed opgemerkt Maarten en daarmee constateer ik dat ik me schromelijk vergist heb.
De Grundig (hij heeft toch echt alle kenmerken van een Grundig, maar ik heb me qua type 
gebaseerd op het aantal knoppen, want de radio in het beeldverhaal toont geen afstemoog
in het doekgedeelte) staat niet in Engeland, maar in Zwitserland (in de buurt van Genève). 
Het huis ontploft en in de puinhopen is de radio deels terug te vinden. 
Hergé en Co baseerden zich altijd op bestaande modellen (in alles, zelfs stofzuigers). 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2021 12:50 #91485 door maarten
Je zou eens plaatjes kunnen kijken op radiomuseum.org, daar zit een plaatjesstand op zodat je geen lijsten krijgt.

Overigens zet ik m'n vraagtekens bij die Grundig in Engeland. Ze zullen er vast wel verkocht zijn, maar is er geen toestel dat er beter op lijkt? Of is er een andersoortige bron die het aannemelijk maakt dat het om een Grundig gaat?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2021 11:17 #91481 door Ben Dijkman
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2021 12:44 #91476 door RR1957

De rest van de toestellen doet ook heel Amerikaans aan. 

Groeten,
Peter

 

Dat hoeft niet persé, zoals de overeenkomst tussen deze twee.
Er zijn duidelijk detailverschillen, maar bijvoorbeeld de imitatie van het doek is opvallend. 
Niet vergeten dat de radio's ook, net als de auto's, enigszins gestileerd getekend kunnen zijn. 
De fijheid in details is nu eenmaal beperkt in de tekeningen. 

 

Er stond ook bijvoorbeeld een Grundig in Engeland.  

 



 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2021 11:54 - 18 jul 2021 11:56 #91472 door peter1952
Op dat kleine toestel met schuine zijwanden staat duidelijk te lezen “Philco”. De rest van de toestellen doet ook heel Amerikaans aan. 

De microfoon zou een RCA kunnen zijn.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 18 jul 2021 11:56 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena