Skip to main content
Historie

Radio's in (ongepubliceerde) Kuifje plaat.

Meer
18 jul 2021 11:19 #91471 door RR1957
De avonturen van Kuifje (of Tintin) door de tekenaar Hergé zijn uiteraard fantasie 
maar de wereld waar het zich afspeelt is zo realistisch mogelijk. De avonturen spelen 
zich in onze wereld af, zij het dat alles inmiddels uiteraard gedateerd is.
Zo ontstonden in 1947 de eerste ideeën voor de twee boeken waarin Kuifje en zijn 
vrienden naar de maan gaan. De eerste publicaties in het weekblad KUIFJE waren
van maart 1950 tot aan december 1953. 
De data zijn hier even belangrijk voor mijn vraag. Namelijk dat de wekelijkse publicaties
ook gemaakt werden in die drie jaar. Alles wat we in die boeken zien wat betreft de 
werkelijkheid is dus gebaseerd op die tijd. Neem bijvoorbeeld de auto's die te zien zijn,
die kwamen dus voor in die jaren. Het kunnen natuurlijk ook wel nog wat oudere modellen
zijn, maar het is altijd gebaseerd op bestaande modellen die dan te herkennen zijn. 
Zo ook met communicatiemiddelen bijvoorbeeld en , nu komt het , radio's. 

De bijgevoegde plaat is interessant omdat er veel radio's op te zien zijn (en een microfoon). 
Het is een plaat die vóór 1950 is gemaakt als een soort concept. De ideeën voor het verhaal 
waren nog totaal anders en de ontwikkeling van de maanraket zou zich in Amerika gaan 
afspelen, wat toentertijd het meest logische was. Op het laatste moment moet Hergé zijn
ideeën voor het verhaal om onbekende redenen radicaal hebben gewijzigd en speelt de 
ontwikkeling van de raket en het hele avontuur in het eerste boek 'Raket naar de maan" zich
af in een niet bestaand oostblokland dat Westers is georiënteerd.

Op de getoonde plaat zien we dus nogal veel radio's en nu is mijn vraag welke radio's dit 
zijn. Zoals gezegd zijn ze gebaseerd op bestaande radio's en wellicht herkennen jullie de
modellen. Het is niet helemaal duidelijk of alle plaatjes zich in Amerika afspelen, zelf 
denk ik van niet omdat het hilarische interview met professor Zonnebloem een wereldwijde
uitzending is. We zien immers ook Kuifje en kapitein Haddock luisteren en die bevinden 
zich op dat moment thuis in België (in dat plaatje wordt echter geen radio getoond). Hergé 
wilde dus ook duidelijk tonen dat de uitzending vanuit de USA wereldwijd was. 
Maar bijvoorbeeld in het plaatje geheel links-onder zijn het zonder meer wel duidelijk Amerikanen. 
Dus is de radio dat ook? Hergé wilde altijd wel accuraat zijn, maar vergissen is menselijk. 
Herkent iemand ook de microfoon? 

De bedoeling is dat ik daar een artikeltje over wil gaan schrijven in een blad dat over
het gehele werk van Hergé gaat en enkele keren per jaar verschijnt. Ook betreffende
radio's die te zien zijn in de gepubliceerde albums. 

Alvast dank voor de hulp. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena