Skip to main content
Historie

Duitse radioindustrie tussen 1945 en 1950

Meer
06 okt 2014 23:11 #47034 door Gidi Verheijen
Wanneer de productie van radiobuizen in Duitsland na WO II exact begonnen is, weet ik niet. Maar er zijn zeker al vanaf 1947 radiobuizen gefabriceerd.
In Funkschau nr. 2/3 van 1947 wordt bijvoorbeeld de productie door Telefunken van de VEL11 (een zogenaamde staalbuis) genoemd. De VEL11 is een opvolger van de VCL11, die geen groot succes was.
Hieronder laat ik de kop van het artikel zien.

Gidi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 okt 2014 18:40 #47020 door PE9ZZ
Door de opmerking van Philip in het topic over de Funke W19 dat tussen 1945 en 1950 in Duitsland geen buizen gefabriceerd mochten worden maar een nieuw topic opgestart om verdere vervuiling van dit interessante topic te voorkomen.

Ik vind dit een nogal boude bewering en het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk ("bizar" is misschien een wat sterke verwoording). Een link naar een radiobouwdoos en eentje over het Marshallplan geven ook al geen uitsluitsel. Het spijt me Philip, maar ik blijf erbij dit een broodje aap te noemen. Ik kan me goed voorstellen dat in 1945 geen enkele fabriek door alle verwoesting in staat was om radiobuizen (en toestellen) te fabriceren. Ook ben ik ervan op de hoogte dat Duitsland beperkingen kreeg opgelegd met betrekking tot radio-omroep. Beperkingen in de productie ben ik in mijn queeste nergens tegengekomen.

Voor de goede orde: ik roep niet dat het niet waar is, alleen dat ik het niet geloof. Ik heb nog geen aanwijzingen mogen zien die mijn inzicht vermochten te veranderen. Uiteraard ben ik heel benieuwd.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena