Historie
jaren 50
23 nov 2013 17:23 - 23 nov 2013 17:34 #38448
door leonardo
Ach, altijd weer leuk om te zien.
Het liedje erbij is echter wel heel erg drakerig. We moeten terug naar de jaren 50.... Nou, nee, dank je wel!!
Mooie uitgekozen beelden maar het werkelijke leven was toch vaak heel anders.
Ik zou best wel eens een kijkje willen nemen uit nieuwsgierigheid maar verder wordt die tijd veel teveel opgehemeld.
Lees de kranten uit die tijd eens. Vraag eens aan familie hoe die het nu eigenlijk beleefd hebben. Elke cent moeten omdraaien, enorme sociale controle, verzuiling, 6 daagse werkweek, met de benen onder andermans tafel door de woning nood. Slechte (ijskoude)huizen, koude oorlog en met een pan op het hoofd onder de trap gaan zitten bij een atoomaanval. Ga maar door.
Mijn ouders (en andere familie) waren blij dat het voorbij was en ze meer lucht kregen.
Het is voor mensen die die tijd niet hebben meegemaakt makkelijker te genieten van wat men op film voorgeschoteld krijgt. De relatieve rust, de (soms) leuke items in een interieur....
Dat is wat we hier zien. Ook op (verzamelaars) beurzen etc. Van de negatieve aspecten hebben we geen last. Die hebben we tenslotte niet meegemaakt.
Ik vermoed dat nu vooral de eenvoud en het minder jachtige bestaan van de mensen van toen aanspreekt. Dat kan ik me wél goed voorstellen. De druk op mensen is tegenwoordig wel heel erg ver opgevoerd.
gr. Leonardo
Het liedje erbij is echter wel heel erg drakerig. We moeten terug naar de jaren 50.... Nou, nee, dank je wel!!
Mooie uitgekozen beelden maar het werkelijke leven was toch vaak heel anders.
Ik zou best wel eens een kijkje willen nemen uit nieuwsgierigheid maar verder wordt die tijd veel teveel opgehemeld.
Lees de kranten uit die tijd eens. Vraag eens aan familie hoe die het nu eigenlijk beleefd hebben. Elke cent moeten omdraaien, enorme sociale controle, verzuiling, 6 daagse werkweek, met de benen onder andermans tafel door de woning nood. Slechte (ijskoude)huizen, koude oorlog en met een pan op het hoofd onder de trap gaan zitten bij een atoomaanval. Ga maar door.
Mijn ouders (en andere familie) waren blij dat het voorbij was en ze meer lucht kregen.
Het is voor mensen die die tijd niet hebben meegemaakt makkelijker te genieten van wat men op film voorgeschoteld krijgt. De relatieve rust, de (soms) leuke items in een interieur....
Dat is wat we hier zien. Ook op (verzamelaars) beurzen etc. Van de negatieve aspecten hebben we geen last. Die hebben we tenslotte niet meegemaakt.
Ik vermoed dat nu vooral de eenvoud en het minder jachtige bestaan van de mensen van toen aanspreekt. Dat kan ik me wél goed voorstellen. De druk op mensen is tegenwoordig wel heel erg ver opgevoerd.
gr. Leonardo
Laatst bewerkt 23 nov 2013 17:34 door leonardo.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 nov 2013 17:07 #38447
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic jaren 50
Nou Nico niet zo Negatief
ten eerste was je nog kind en had je nog weinig benul van de zaken
Als ik de filmpjes zie is het leven in de jaren 50 veel rustiger
Niet Jagen en Jachten zoals Nu als je nu de deur uitloopt wordje aangereden
door één of andere dwaas.
Het was niet zo vol als dat het nu is het verkeer rustiger
Men Had tijd voor elkaar
Nu heeft men nergens geen tijd voor Druk druk en nog eens druk
Nu moet iedereen werken vrouw ook terwijl zij vroeger het huishouden deed socialecontacten met buren en vriendinnen.Nu Ken men elkaar niet eens.
en zo zijn er vele verschillen met toen en Nu
Vroeger als je in het weekend naar tante ging buiten de plaats stuurde je aan het begin van de week een brief of ze thuis was. Niet iedereen had telefoon
Of ging men zomaar langs was men thuis nou ja ging je ergens anders heen
en 40 km fietsen heen en terug draaide men de hand niet voor om.
Armoede was er ook en Nu ook alleen men woont nu niet meer in scheef gezakte huizen
Maar 1 ieder heeft nu een redelijke woning
Maar het filmpje geeft een leuk beeld neer van de jaren 50
Grt René
ten eerste was je nog kind en had je nog weinig benul van de zaken
Als ik de filmpjes zie is het leven in de jaren 50 veel rustiger
Niet Jagen en Jachten zoals Nu als je nu de deur uitloopt wordje aangereden
door één of andere dwaas.
Het was niet zo vol als dat het nu is het verkeer rustiger
Men Had tijd voor elkaar
Nu heeft men nergens geen tijd voor Druk druk en nog eens druk
Nu moet iedereen werken vrouw ook terwijl zij vroeger het huishouden deed socialecontacten met buren en vriendinnen.Nu Ken men elkaar niet eens.
en zo zijn er vele verschillen met toen en Nu
Vroeger als je in het weekend naar tante ging buiten de plaats stuurde je aan het begin van de week een brief of ze thuis was. Niet iedereen had telefoon
Of ging men zomaar langs was men thuis nou ja ging je ergens anders heen
en 40 km fietsen heen en terug draaide men de hand niet voor om.
Armoede was er ook en Nu ook alleen men woont nu niet meer in scheef gezakte huizen
Maar 1 ieder heeft nu een redelijke woning
Maar het filmpje geeft een leuk beeld neer van de jaren 50
Grt René
René Daemen
Minder
Meer
23 nov 2013 15:23 - 23 nov 2013 15:25 #38444
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic jaren 50
Nou, het komt mij voor dat die tijd wel erg geïdealiseerd wordt....
Er gebeurde toen echt niet minder rottigheid (vervuiling, zwendel, pesten, kiezersbedrog), maar die kwam niet zo makkelijk in de publiciteit.
Verder had de medische kennis nog een èrg kleine maat kinderschoenen! Als die in de jaren '80 niet zo vooruit gegaan was zou ik allang gestorven zijn. En wie het eerste sterft is het langste dood.....
Nico
Er gebeurde toen echt niet minder rottigheid (vervuiling, zwendel, pesten, kiezersbedrog), maar die kwam niet zo makkelijk in de publiciteit.
Verder had de medische kennis nog een èrg kleine maat kinderschoenen! Als die in de jaren '80 niet zo vooruit gegaan was zou ik allang gestorven zijn. En wie het eerste sterft is het langste dood.....
Nico
Laatst bewerkt 23 nov 2013 15:25 door Ouwe Schipper.
Minder
Meer
23 nov 2013 14:20 #38441
door francis grey
Handtekening
Beantwoord door francis grey in topic jaren 50
Ik zou ook meteen terug willen .... dan had ik voor meer dan 100.000 gulden in de opslag bigfun bigfun
Handtekening
23 nov 2013 12:45 #38438
door Lee
Geweldig Bert !!
De huidige tijd is ook niet slecht hoor maar als ik deze beelden zie zo ik toch graag eens even met de
teletijd machine van prof. Barabas terug gaan naar de jaren 50/60
Lee
De huidige tijd is ook niet slecht hoor maar als ik deze beelden zie zo ik toch graag eens even met de
teletijd machine van prof. Barabas terug gaan naar de jaren 50/60
Lee