Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

Firato testplaten

Meer
09 mei 2016 11:03 - 09 mei 2016 11:09 #60681 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Firato testplaten
Zo te zien is die naald ook meer rond en de punt is minder
zo dat deze niet de bodem groeve loopt tegen ruis
En meer naald druk is ook beter .. de afgifte is ook meer ..
Vandaar men meer hoort kort om alles het gehelen groeve gebied ..
shibata is wel een merk meer niet .. Emdo is ook wel en goed naalden merk .
Swiss .? En luister is een jazz mensen blad . dus wel gehoor kennis ..
heb nog wel een Bundel van luisters..en meer bladen uit die tijd ..ingebonden ..
Ben zelf ook uit die ouden tijd met veel kennisen .
Toen was er nog veeel goede muiziek ..ook
Huub
Laatst bewerkt 09 mei 2016 11:09 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 mei 2016 10:57 #60680 door Wilm
Beantwoord door Wilm in topic Firato testplaten
Nico,

In dit boekje geschreven door Hans Goddijn, wordt de Shibata naald ook gezien voor
het max. haalbare luistergenot.
Hierin wordt ook gepleit voor een juiste naalddruk, niet te hoog en niet te laag

m.v.g.

Wilm
Bijlagen:

Meer
08 mei 2016 23:28 #60675 door Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Firato testplaten
Hallo Huub,

Het instellen van de basis moet gebeuren, of je nu een ronde naald of een eliptische gaat gebruiken, wat dat betreft is er eigenlijk niet veel verschil in het volgen van de juiste eerste procedures voor het afregelen van de tafel, arm en element.
Natuurlijk kan je ook met een ronde naald draaien, ik doe dat vooral wanneer platen nét niet helemaal lekker meer zijn. Met een ronde naald komt het gewoon allemaal net iets minder nauw. Persoonlijk mis ik wat detaillering in het hoog bij gebruik van ronde naalden., vandaar dat ik bij platen waarvan ik weet dat ze goed zijn, duidelijk een voorkeur heb voor de Shibata van de GP422. Dat klinkt voor mij hoorbaar beter. Wel is het dan zo dat wanneer je dus een ronde naald gebruikt eventuele vervorming (door een net niet helemaal frisse plaat), dan dus ook minder opvalt. Het afregelen komt ook net iets minder nauw, maar ja de detaillering van het hoog blijft hoorbaar iets achter ten opzichte van zijn wat ingewikkelder broertje.

Persoonlijk voor mij kijk ik dus naar de situatie, en kies dan de best bijpassende combinatie.
Om weer even helemaal bezig te zijn met de vraag van TS: ik heb inmiddels een test/tussenzetkastje gemaakt, wat makkelijk tussen de draaitafel en de versterker aangesloten kan worden. Hierop zit ook een aansluiting voor een tweekanaals scope. Met deze opzet wil ik samen met gebruik van de testplaat, de scope gaan inzetten voor nog beter afstellen en finetunen van de draaitafel. Ik heb het boekwerk wat bij deze testplaten van Jan Kool hoort, nog eens doorgelezen, en deze man weet absoluut waar het om gaat en prikt op een onderbouwde manier vele mythes door.

Wordt vervolgd wat mij betreft, ben je zelf ook al aan de slag gegaan Lee?

Groet,

Nico den Haak.

Nico H

Meer
08 mei 2016 09:52 - 08 mei 2016 09:59 #60664 door Huub
Nico ik bezit allen uitverkoren elementen
van destijds met elipt naald .
Maar ik gebruik gewoon de ronde naald
en dan speelt allen platen Tip top tot aan het eind
van de plaat met 2/5 naald druk zo wel met Hifi duals
Als pioneer en technicks tafels . met ook alles
in status zo als het met een draaitafel behoort
Dus gebruik dan ook de totalen aan wezige plaat groeven
met de aftasting omede het ook zo aanwezig is .
met elipt word de groeve een zgz halverwegen hoogten inloop ril ..
ook met karige aftasting. armoede dus .. vandaar dat het hoger aanhoort
door dat de rest achter blijft is dat meer opmerkelijk ..
Dat is mijn bevinding ..ik prevereer dus ronde naald met redelijke naald druk van behoren ..
voor het totalen klank beeld te verkrijgen van de plaat groeve ..
Huub
Laatst bewerkt 08 mei 2016 09:59 door Huub.

Meer
07 mei 2016 23:45 #60659 door Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Firato testplaten
Hoi allemaal,

Sinds kort mijn geluidsinstallatie verplaatst, en de platenspeler een afregelbeurtje moeten geven.
Ik vond steeds vaker dat er hoorbare vervorming was, vooral bij de laatste nummers van sommige lp's.
Ik heb de tijd genomen om de testplaten op te diepen, het gaat hier om dezelfde plaats als TS hier heeft. Bij toeval ooit op een rommelmarkt gekocht in de guldentijd, en nooit wat mee gedaan. Nu me er opnieuw in verdiept.

Voordat je uberhaubt met een testplaat aan de gang gaat even het volgende in de gaten houden:
Jan haalde al aan dat je zowieso met een goede speler en element moet gaan draaien, zodra je de serieuze testen gaat uitvoeren. Anders heeft het echt weinig zin, omdat je domweg ook de plaat staat te mollen.
In de gebruiksaanwijzing die bij de plaat zit, wordt ook gewaarschuwd voor verkeerde instellingen aan de speler (naaldkracht te hoog instellen).

Nu moet je vooraf altijd een aantal zaken eerst checken:

Plateau waterpas;
Naald onder microscoop checken en vooraf reinigen!
Overhang en fouthoek element instellen met protractor.
Gewicht en dwarkrachtcompensatie instellen (begin met de aanbevelingen van de fabrikant v/h element volgen als basis).
Nu heb je in principe de basis al aardig goed staan, en kan je de plaat gaan spelen.

Zelf draai ik met een Dual CS5000 in nussbaum uitvoering, met standaard headshell en Philips GP412 voorzien van originele Shibata naald van de 422. De standaard instellingen gedaan, en hierna klonk het dus al best goed, maar gaf dus de bovengenoemde problemen met sommige lp's.

Afspelen van de testtracks A en B gaf geen duidelijke problemen, track C (met de hogere eisen gaf wel duidelijke bijgeluiden. Naaldkracht ietsje verhoogd, dit gaf maar minimale verbetering. Mijn GP412 blijkt op 1,75 Gr goed te draaien, wel kwam ik er achter dat in mijn geval de dwarskracht iets verhoogd moest worden. Hierdoor namen de bijgeluiden op testrack C sterk af! Je hoort nog wel wat bijgeluiden, hier wordt ook voor gewaarschuwd.
Na deze actie blijkt dat de lp's die vroeger problemen gaven, nu wel goed klinken op het eind.
Ik vind dit dus een heel nuttige en fijne testplaat, en wil in een later stadium ook met de scope gaan meten.

Een aanrader voor iedereen die meer uit zijn setup wil halen,

Groet,

Nico den Haak.

Nico H

Meer
30 apr 2016 09:42 #60568 door Huub
LOL broeken maar het heeft nog even tijd nodig
:P . :woohoo: . :P
huub . groet
sluiten maar ..

Gemaakt door Kunena