Skip to main content
Grammofoonplaten en muziek

enkele historische opnames (klassiek)

Meer
13 jul 2013 17:47 - 13 jul 2013 17:56 #34042 door Johannes
Hallo René,

Platenrecensies mogen gelukkig op dit forum; op het andere forum misschien minder gewenst, maar hier is er een rubriek voor. Zelf ben ik niet zo'n groot muziekkenner al jij maar ik waardeer klassieke muziek wel.
ik vond op zolder een oude LP van Arthur Rubinstein die Chopin vertolkte en een van Hans Henkemans, ook pianist en die zal ik vanavond eens gaan afspelen op mijn Philips 312, maar daarvoor moet ik alleen in de huiskamer zijn... Je bent rijk als je dat mooi vindt en het kost eigenlijk bijna niks....
In de hoes van Arthur Rubinstein vond ik 3 nooit gedraaide lp's lijkt het wel. Geen krasje en geen tikje,
want anders draai ik liever een cd. Toch heeft die plaatopname een bepaalde klankkleur.....




groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jul 2013 17:56 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, brcf01

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 jul 2013 10:58 #34040 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
Klopt zeker, Jan.

Zelf houd ik het maar bij lp's (sinds 2005 ben ik nagenoeg
geheel gestopt met het kopen van cd's).
Toch veel aardiger al ben je afhankelijk van toeval treffers.
Een keuze is het niet meer (alleen nog wat er aangeboden
wordt in winkels en bij evenementen zoals platenbeurzen).
CD's heb ik nog genoeg uit de jaren 80 en 90 en die houd
ik in ere.
Klassieke muziek op lp's kost een grijpstuiver maar de muziek
zelf is onbetaalbaar, zal ik maar zeggen, en valt enorm van te
genieten. En het is ook wel weer een sport om de mono lp's
uit de enorme massa stereo lp's te vissen.

:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2013 10:36 #34039 door Jan Bus
Gré zal deze opmerking misschien gemaakt hebben in de beginperiode van de CD. Feit is dat Philips in 1990 al voortreffelijke CD's uitbracht van haar opnames uit de jaren 50. In 1995 werd er een CD uitgebracht ter gelegenheid van Gré Brouwensteins 80ste verjaardag. Er bestaat een uitgebreide TV-documentaire over haar carriere en verjaardagsconcert in het Concertgebouw uit 1995. Misschien wordt hij nog wel eens herhaalt op één van de thema-kanalen. Nu is echt alles inclusief piratenopnames van Gré wel op CD verkrijgbaar. En de digitale techniek doet geen afbreuk aan haar stem.

Groet, Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jul 2013 16:20 - 12 jul 2013 16:32 #34030 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
Gré Brouwenstein (1915 - 1999) was een sopraan.
Ze was ooit op bezoek bij het programma 'Vrije Geluiden'
en vertelde Han Reiziger dat ze niet wilde dat er cd's van
haar zouden verschijnen. Ze kon zich niet voorstellen dat
deze haar stem ten goede kwamen, "met al die gaten".





Aafje Heynis was DE Nederlandse alt.
(1924 en is nog steeds onder de levenden).


Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jul 2013 16:32 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jul 2013 15:39 #34029 door Huub
Beantwoord door Huub in topic enkele historische opnames (klassiek)
Zoo heb ik van herman emmink eens een radio programa
Opgenomen met Helene Cals .En gre Brouwenstijn
Zijn dat ook Alts zangeressen . ?? huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jul 2013 14:49 - 12 jul 2013 15:10 #34025 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
Hoi han.

Wat de eerste betreft, die kom ik op verschillende lp's van Ferrier tegen (25 en 30cm).
O.a. op deze met een fraaie hoes:




Overigens, op de lp aan het begin van deze thread (de Noorse recital)
kondigt Kathleen Ferrier zelf een lied aan (een Noors lied).
Volgens haar zus Winifred is dit de enige opname van de zangeres waarop
ze spreekt (uiteraard uitgaand van de verschijning van de lp, inmiddels
zijn we een paar decennia verder en zijn er misschien meerdere opnames
boven tafel gekomen. Dat weet ik niet.
Winifred geeft ook een kort commentaar in het blad bij de doos met opera
Orfeo ed Euridice in Nederland.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jul 2013 15:10 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena