Grammofoonplaten en muziek
enkele historische opnames (klassiek)
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 jul 2013 10:11 - 14 jul 2013 11:03 #34058
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
Hans, om terug te komen op je Chopin platen.
Arthur Rubinstein (1887-1982) was DE specialist als het gaat om werken van Chopin.
Tot op hoge leeftijd heeft hij deze muziek gespeeld en in opnames vastgelegd.
Jouw platen behoren tot de latere opnames, toen Rubinstein al hoog bejaard was.
Ik zelfs heb platen met muziek van Chopin van hem uit het midden van de vorige eeuw
op RCA Red Label en beschouw die dan wat meer als historische opnames.
Zo kunnen ook nog levende artiesten historische opnames in hun repertoire bevatten.
Voor een ander zijn opnames van overleden musici altijd historische opnames, ook al
komen ze uit de de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw en kunnen ze zelfs digitaal zijn.
Persoonlijk houd ik het er op dat voor mij historische opnames zijn: opnames die zijn
opgenomen met (historische) buizen apparatuur (of ouder uiteraard: akoestische opnames).
Dat sluit ook aan op mijn beleving in de hobby.
Zoals gezegd, een ander houdt er wellicht andere normen op na wat betreft historische
opnames.
Aardig om te vermelden is dat ik een eental platen van Caruso heb uit 1904 op het label
The Gramophone Company. 20 jaar later bracht HMV dezelfde opnames andermaal uit, nu
op een dubbelzijdige 25cm schellak plaat. Aardig is de vermelding op het etiket dat het om
'historical recordings' gaat....
Arthur Rubinstein (1887-1982) was DE specialist als het gaat om werken van Chopin.
Tot op hoge leeftijd heeft hij deze muziek gespeeld en in opnames vastgelegd.
Jouw platen behoren tot de latere opnames, toen Rubinstein al hoog bejaard was.
Ik zelfs heb platen met muziek van Chopin van hem uit het midden van de vorige eeuw
op RCA Red Label en beschouw die dan wat meer als historische opnames.
Zo kunnen ook nog levende artiesten historische opnames in hun repertoire bevatten.
Voor een ander zijn opnames van overleden musici altijd historische opnames, ook al
komen ze uit de de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw en kunnen ze zelfs digitaal zijn.
Persoonlijk houd ik het er op dat voor mij historische opnames zijn: opnames die zijn
opgenomen met (historische) buizen apparatuur (of ouder uiteraard: akoestische opnames).
Dat sluit ook aan op mijn beleving in de hobby.
Zoals gezegd, een ander houdt er wellicht andere normen op na wat betreft historische
opnames.
Aardig om te vermelden is dat ik een eental platen van Caruso heb uit 1904 op het label
The Gramophone Company. 20 jaar later bracht HMV dezelfde opnames andermaal uit, nu
op een dubbelzijdige 25cm schellak plaat. Aardig is de vermelding op het etiket dat het om
'historical recordings' gaat....
Laatst bewerkt 14 jul 2013 11:03 door brcf01.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2013 10:02 #34057
door Huub
Beantwoord door Huub in topic enkele historische opnames (klassiek)
Ik vind het ook een goede aanvulling
Het is het zelfde als een motor voertuig
Zonder benzine . Huub
Het is het zelfde als een motor voertuig
Zonder benzine . Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 jul 2013 08:40 - 14 jul 2013 09:46 #34054
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
"bedankt voor jouw mooie topic René, hoewel het niet helemaal
met buizenapparatuur te maken heeft, toch het vermelden waard".
Tja, daar ben ik het dus deels mee eens , Hans.
Hier komt de enorme variëteit naar voren hoe een ieder met de
buizenhobby omgaat.
Want waar is onze buizenapparatuur eigenlijk voor gemaakt?
Voornamelijk om muziek weer te geven.
De plaat (en zeker de platen die uit hetzelfde tijdperk komen
als de buizenapparatuur, globaal van 1925 tot 1965) is dus
onlosmakelijk verbonden met de buizenapparatuur.
Uiteraard kwamen er uit de radio's ook andere signalen, zoals
nieuws en -heel belangrijk geweest voor de tv definitief de
huiskamer beheerste- hoorspelen.
Maar muziek stond toch echt op nummer één om weer te geven.
Bij (oude) hifi installaties is het helemaal één geheel met
elkaar: dergelijke installaties hebben als hoofddoel om je eigen
favoriete muziek weer te geven. Anders heb je zelfs weinig aan
je hifi spullen.
Voor mij staat muziek op de eerste plaats en omdat ik me voorgenomen
heb om me voornamelijk met historische mono opnames bezig te houden,
was het ooit het logische gevolg om me ook met de historische weergave
apparatuur bezig te houden, radio's, radio installaties en hifi
installaties. Zo is bij mij de hobby begonnen: vanuit de muziek.
Muziek is zeer veelzijdig.
Muziek kent zeer vele genres en iedere genre is weer onder te verdelen
in vele categorieën. Klassieke muziek behoort tot de meest uitgebreide
genre, alleen al omdat het al vele eeuwen bestaat.
Over muziek raak je dus nooit uitgepraat en al helemaal niet uitgeluisterd.
Met muziek kunnen we dagelijks onze hobby objecten optimaal gebruiken.
Want daar zijn ze van oorsprong voor bedacht en gemaakt.
Het oorspronkelijke onderwerp in deze thread gaat over historische opnames
in de klassieke muziek, weergegeven op historische buizenapparatuur.
met buizenapparatuur te maken heeft, toch het vermelden waard".
Tja, daar ben ik het dus deels mee eens , Hans.
Hier komt de enorme variëteit naar voren hoe een ieder met de
buizenhobby omgaat.
Want waar is onze buizenapparatuur eigenlijk voor gemaakt?
Voornamelijk om muziek weer te geven.
De plaat (en zeker de platen die uit hetzelfde tijdperk komen
als de buizenapparatuur, globaal van 1925 tot 1965) is dus
onlosmakelijk verbonden met de buizenapparatuur.
Uiteraard kwamen er uit de radio's ook andere signalen, zoals
nieuws en -heel belangrijk geweest voor de tv definitief de
huiskamer beheerste- hoorspelen.
Maar muziek stond toch echt op nummer één om weer te geven.
Bij (oude) hifi installaties is het helemaal één geheel met
elkaar: dergelijke installaties hebben als hoofddoel om je eigen
favoriete muziek weer te geven. Anders heb je zelfs weinig aan
je hifi spullen.
Voor mij staat muziek op de eerste plaats en omdat ik me voorgenomen
heb om me voornamelijk met historische mono opnames bezig te houden,
was het ooit het logische gevolg om me ook met de historische weergave
apparatuur bezig te houden, radio's, radio installaties en hifi
installaties. Zo is bij mij de hobby begonnen: vanuit de muziek.
Muziek is zeer veelzijdig.
Muziek kent zeer vele genres en iedere genre is weer onder te verdelen
in vele categorieën. Klassieke muziek behoort tot de meest uitgebreide
genre, alleen al omdat het al vele eeuwen bestaat.
Over muziek raak je dus nooit uitgepraat en al helemaal niet uitgeluisterd.
Met muziek kunnen we dagelijks onze hobby objecten optimaal gebruiken.
Want daar zijn ze van oorsprong voor bedacht en gemaakt.
Het oorspronkelijke onderwerp in deze thread gaat over historische opnames
in de klassieke muziek, weergegeven op historische buizenapparatuur.
Laatst bewerkt 14 jul 2013 09:46 door brcf01.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 jul 2013 08:05 - 14 jul 2013 08:14 #34050
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic enkele historische opnames (klassiek)
Beste Huub en René,
Momenteel ben ik meer bezig met de restauratie van mijn Puch VS50L uit 1968 en met de voorbereiding
van de fietsvakantie door Nederland samen met Andy, dus heb ik weinig tijd voor de radiohobby, maar
met het draaien van de drie LP's van Arthur Rubinstein ben ik begonnen en ik geniet er van. Die platen
uit 1985 zijn nog helemaal nieuw en ik weet niet eens meer waar ik ze vandaan heb. Maakt ook niet uit.
Momenteel speelt de Valse a Minute, de Minutenwals van Chopin, ooit eens door Jasperina de Jong op
de plaat gezet.......
Jasperina heeft het niet goed gedaan, want deze wals hoort in precies een minuut uitgebracht te worden.
Arthur Rubinstein heeft het perfect gespeeld in exact 60 seconden.....en dat op 33 toeren in 1985 ....
Ach een glimlach naar het verleden is ook wel eens aardig. En mooi die oude muziek.....bedankt voor jouw mooie topic René, hoewel het niet helemaal met buizenapparatuur te maken heeft, toch het vermelden waard.
Groetjes, Hans
Momenteel ben ik meer bezig met de restauratie van mijn Puch VS50L uit 1968 en met de voorbereiding
van de fietsvakantie door Nederland samen met Andy, dus heb ik weinig tijd voor de radiohobby, maar
met het draaien van de drie LP's van Arthur Rubinstein ben ik begonnen en ik geniet er van. Die platen
uit 1985 zijn nog helemaal nieuw en ik weet niet eens meer waar ik ze vandaan heb. Maakt ook niet uit.
Momenteel speelt de Valse a Minute, de Minutenwals van Chopin, ooit eens door Jasperina de Jong op
de plaat gezet.......
Jasperina heeft het niet goed gedaan, want deze wals hoort in precies een minuut uitgebracht te worden.
Arthur Rubinstein heeft het perfect gespeeld in exact 60 seconden.....en dat op 33 toeren in 1985 ....
Ach een glimlach naar het verleden is ook wel eens aardig. En mooi die oude muziek.....bedankt voor jouw mooie topic René, hoewel het niet helemaal met buizenapparatuur te maken heeft, toch het vermelden waard.
Groetjes, Hans
Laatst bewerkt 14 jul 2013 08:14 door Johannes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jul 2013 19:20 - 13 jul 2013 19:26 #34045
door Huub
Beantwoord door Huub in topic enkele historische opnames (klassiek)
Ik vind dat soort platen een rijk bezit
ze zijn in nieuw staat en klinken goed
Ja ik vind wat van muziek en platen wel
een goede aanvulling op een Forum
Muziek hoort ook bij radio,s
. Huub
ze zijn in nieuw staat en klinken goed
Ja ik vind wat van muziek en platen wel
een goede aanvulling op een Forum
Muziek hoort ook bij radio,s
. Huub
Laatst bewerkt 13 jul 2013 19:26 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jul 2013 18:35 #34043
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic enkele historische opnames (klassiek)
Hans, zeer mooie muziek, fraai gespeeld.
Ga er lekker voor zitten en geniet ervan.
Ga er lekker voor zitten en geniet ervan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.