Hiq sets gezocht
27 apr 2021 09:45 - 27 apr 2021 09:48 #90218
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Hiq sets gezocht
Bert je zou nog drie poten van 20cm
onder de hoek kast kunnen maken
tenslotte heeft een radio meubel ook poten
dat komt het gehoor treffen beter tot zijn recht
en als het om de 9710 AM gaat met filters
dan kan deze ook goed in een basse poort
kleineren kast dat zou ook nog wel voldoen
zo als jij schrijft dat men niet zo met de hoek box
uit de weg soms kan .. ERG groot de kast met achter punt
huub
onder de hoek kast kunnen maken
tenslotte heeft een radio meubel ook poten
dat komt het gehoor treffen beter tot zijn recht
en als het om de 9710 AM gaat met filters
dan kan deze ook goed in een basse poort
kleineren kast dat zou ook nog wel voldoen
zo als jij schrijft dat men niet zo met de hoek box
uit de weg soms kan .. ERG groot de kast met achter punt
huub
Laatst bewerkt 27 apr 2021 09:48 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
26 apr 2021 22:28 - 26 apr 2021 22:30 #90216
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Hiq sets gezocht
De AD5034 hoekkast is de meest lompe van de hoekkasten en moet je absoluut om die reden in een hoek plaatsen.
Van scheve basweergave is geen sprake in tegenstelling tot de zelfbouw set met bombardons in de hoekkast die ik voor de AD5034 set had.
Die set klonk ook erg goed, eigenlijk in de basweergave nog wat mooier dan de AD5034 set mits je de baskast wat door de constructie goed kon centraler opstelde.
Met de satellieten heb ik ook geëxperimenteerd.
Iets hoger dan in eerste instantie, de linkse wat verder na links geplaatst en beiden meer van de wand af (30cm) wat meer in lijn is met de luidsprekers in de hoekkast wat hier het optimale resultaat geeft.
Mijn satellieten hebben wel de mogelijkheid (gaatje) rechts voor de genoemde standaards.
Van scheve basweergave is geen sprake in tegenstelling tot de zelfbouw set met bombardons in de hoekkast die ik voor de AD5034 set had.
Die set klonk ook erg goed, eigenlijk in de basweergave nog wat mooier dan de AD5034 set mits je de baskast wat door de constructie goed kon centraler opstelde.
Met de satellieten heb ik ook geëxperimenteerd.
Iets hoger dan in eerste instantie, de linkse wat verder na links geplaatst en beiden meer van de wand af (30cm) wat meer in lijn is met de luidsprekers in de hoekkast wat hier het optimale resultaat geeft.
Mijn satellieten hebben wel de mogelijkheid (gaatje) rechts voor de genoemde standaards.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 26 apr 2021 22:30 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
26 apr 2021 21:16 - 26 apr 2021 21:23 #90215
door RR1957
En uiteraard iets wat ik al vele jaren verkondig.
Ik heb dan ook niets aan je reactie toe te voegen.
Leuk om het van je te lezen, Paul, en veel luisterplezier gewenst!
Voorts, zoals Bert het omschrijft, kan ik me er ook wel in vinden.
Daarnaast zijn de satellieten toch van een wat andere functionele vorm dan die van de HiQ's.
Er waren ook standaards voor zodat ze anders te richten waren, ik meen dat Max die heeft.
Maar goed, ieder voor zich hoe het voor elk het beste of het prettigst klinkt.
In eerste instantie in mijn huidige woning had ik de satellieten bij de B6X62A ook als het ware
in een hoek opgesteld zodat ze de zithoek 'vullen'. Ik ben daar niet veel later van afgestapt
en heb de afwijkende satelliet spiegelbeeldig tegenover de ander gehangen. Beide zijn nu
gericht op de gehele woonkamer. Bij de B7X73A 1,5 jaar later in 2017 heb ik dat zo gelaten
omdat me dat goed beviel.
De baskast van de B6X62A had ik in de rechterhoek staan. Het is nu eenmaal een kast die
door zijn vorm niet anders dan in een hoek kan staan. Dat vond ik niet geheel bevredigend
en je had toch altijd het gevoel dat de lage tonen uit die hoek kwamen, dus een beetje scheve
weergave. En dat is het mooie van de fraaie baskast van de B7X73A die multifunctioneel is
in het plaatsen, hij hoeft niet persé in eren hoek en daar was ik maar al te blij mee. Tussen
de twee satellieten heeft het toch een betere balans.
Ik heb daardoor een goede gelijkmatige weergave in de zithoek, zeker in de luisterstoel midden
in de kamer, maar een mooi toch frontale maar brede mono weergave als ik aan de eettafel zit
achterin de kamer. Voor een goede demping is de gehele achterwand van de kamer voorzien
van een gordijn (als het ware net achter mij).
Dit laatste, aan de eettafel zitten, vind ik het fijnste en is een zeer genietbare situatie qua luisteren.
Ik zit graag actief bij het luisteren en je kan er nog wat anders bij doen aan de eettafel. Of er
een drankje en hapje bijzetten. Het maakt niet zoveel uit waar je aan tafel zit. Het luisteren van
de muziek is op elke plek zeer prettig te horen, door het voordeel van de mono weergave.
Dat blijkt ook telkens als er bezoek is en we gezamenlijk luisteren.
Eerste foto met de B6X62A in 2016 en de tweede met de B7X73A, recentelijk genomen.
Maar ik ken genoeg anderen die het were op hun eigen manier hebben opgesteld en tevreden zijn.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Hiq sets gezocht
Volgens meneer Philips moet je experimenteren tot het goed is. Dus als het goed is, is het goed...
Wat ik bedoelde was dat ik veel mensen met HiQ installaties zie die de satelliet speakers maar gewoon vlak naast of op de radio leggen. Dan kun je net zo goed een gewone buizenradio neer zetten. Ik wilde daar eerst ook niet echt aan. Gedoe met draden enzo. Maar uiteindelijk toch overstag gegaan en het spul eens fatsoenlijk geplaatst. Maakt echt verschil kan ik zeggen!
En uiteraard iets wat ik al vele jaren verkondig.
Ik heb dan ook niets aan je reactie toe te voegen.
Leuk om het van je te lezen, Paul, en veel luisterplezier gewenst!
Voorts, zoals Bert het omschrijft, kan ik me er ook wel in vinden.
Daarnaast zijn de satellieten toch van een wat andere functionele vorm dan die van de HiQ's.
Er waren ook standaards voor zodat ze anders te richten waren, ik meen dat Max die heeft.
Maar goed, ieder voor zich hoe het voor elk het beste of het prettigst klinkt.
In eerste instantie in mijn huidige woning had ik de satellieten bij de B6X62A ook als het ware
in een hoek opgesteld zodat ze de zithoek 'vullen'. Ik ben daar niet veel later van afgestapt
en heb de afwijkende satelliet spiegelbeeldig tegenover de ander gehangen. Beide zijn nu
gericht op de gehele woonkamer. Bij de B7X73A 1,5 jaar later in 2017 heb ik dat zo gelaten
omdat me dat goed beviel.
De baskast van de B6X62A had ik in de rechterhoek staan. Het is nu eenmaal een kast die
door zijn vorm niet anders dan in een hoek kan staan. Dat vond ik niet geheel bevredigend
en je had toch altijd het gevoel dat de lage tonen uit die hoek kwamen, dus een beetje scheve
weergave. En dat is het mooie van de fraaie baskast van de B7X73A die multifunctioneel is
in het plaatsen, hij hoeft niet persé in eren hoek en daar was ik maar al te blij mee. Tussen
de twee satellieten heeft het toch een betere balans.
Ik heb daardoor een goede gelijkmatige weergave in de zithoek, zeker in de luisterstoel midden
in de kamer, maar een mooi toch frontale maar brede mono weergave als ik aan de eettafel zit
achterin de kamer. Voor een goede demping is de gehele achterwand van de kamer voorzien
van een gordijn (als het ware net achter mij).
Dit laatste, aan de eettafel zitten, vind ik het fijnste en is een zeer genietbare situatie qua luisteren.
Ik zit graag actief bij het luisteren en je kan er nog wat anders bij doen aan de eettafel. Of er
een drankje en hapje bijzetten. Het maakt niet zoveel uit waar je aan tafel zit. Het luisteren van
de muziek is op elke plek zeer prettig te horen, door het voordeel van de mono weergave.
Dat blijkt ook telkens als er bezoek is en we gezamenlijk luisteren.
Eerste foto met de B6X62A in 2016 en de tweede met de B7X73A, recentelijk genomen.
Maar ik ken genoeg anderen die het were op hun eigen manier hebben opgesteld en tevreden zijn.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 26 apr 2021 21:23 door RR1957.
Onderwerp is gesloten.
26 apr 2021 20:04 #90212
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Hiq sets gezocht
Volgens meneer Philips moet je experimenteren tot het goed is. Dus als het goed is, is het goed...
Wat ik bedoelde was dat ik veel mensen met HiQ installaties zie die de satelliet speakers maar gewoon vlak naast of op de radio leggen. Dan kun je net zo goed een gewone buizenradio neer zetten. Ik wilde daar eerst ook niet echt aan. Gedoe met draden enzo. Maar uiteindelijk toch overstag gegaan en het spul eens fatsoenlijk geplaatst. Maakt echt verschil kan ik zeggen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
Onderwerp is gesloten.
26 apr 2021 18:19 #90209
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Hiq sets gezocht
Ik heb de AD5034 LS combinatie niet opgesteld zoals het volgens Philips hoort.
Kom ik bij Rina niet mee weg en zelf wil ik dat ook niet.
Bij mij staat de baskast vanuit mijn luister zitplaats op 4 meter afstand rechts in de hoek.
Een van de satellieten staat in diezelfde hoek op 1,3 meter hoogte.
De andere staat daar links 3 meter vanaf op dezelfde hoogte op een LS standaard.
Zal wel niks van kloppen volgens Philips maar klinkt grandioos mooi zo.
Kom ik bij Rina niet mee weg en zelf wil ik dat ook niet.
Bij mij staat de baskast vanuit mijn luister zitplaats op 4 meter afstand rechts in de hoek.
Een van de satellieten staat in diezelfde hoek op 1,3 meter hoogte.
De andere staat daar links 3 meter vanaf op dezelfde hoogte op een LS standaard.
Zal wel niks van kloppen volgens Philips maar klinkt grandioos mooi zo.
Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.