- Berichten: 4349
Driebergen 3 Oktober 2015
10 okt 2015 01:52 - 10 okt 2015 02:13 #55384
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Driebergen 3 Oktober 2015
Thijs,
Ik heb eens goed naar de constructie van de PL519 gekeken.
Dat is inderdaad geen echte Beam tetrode, maar toch wel weer anders
als een audio Penthode.
Kijk maar eens goed naar de constructie van deze lijn eind buizen.
De G2 is hier wel een spiraal, zoals bij audio Penthodes, B.v EL34, maar er
word wel gebruik gemaakt van elektronen bundeling.
Die elektronen bundeling vind hier plaats d.m.v G3 die een hele speciale
vorm heeft, geen spiraal. Het zit hier dus wel anders als bij b.v een KT88
echte Beam Tetrode, waar G2 geen spiraal is maar een bundel elektrode.
In versterkers krijgt G2 een lagere spanning als bij audio Penthodes
gewoon is. Op zich hebben de lijn eind buizen wel een aparte constructie
die anders is als gewone Penthodes.
Cees.
Ik heb eens goed naar de constructie van de PL519 gekeken.
Dat is inderdaad geen echte Beam tetrode, maar toch wel weer anders
als een audio Penthode.
Kijk maar eens goed naar de constructie van deze lijn eind buizen.
De G2 is hier wel een spiraal, zoals bij audio Penthodes, B.v EL34, maar er
word wel gebruik gemaakt van elektronen bundeling.
Die elektronen bundeling vind hier plaats d.m.v G3 die een hele speciale
vorm heeft, geen spiraal. Het zit hier dus wel anders als bij b.v een KT88
echte Beam Tetrode, waar G2 geen spiraal is maar een bundel elektrode.
In versterkers krijgt G2 een lagere spanning als bij audio Penthodes
gewoon is. Op zich hebben de lijn eind buizen wel een aparte constructie
die anders is als gewone Penthodes.
Cees.
Laatst bewerkt 10 okt 2015 02:13 door Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 okt 2015 13:35 #55374
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Driebergen 3 Oktober 2015
Cees, het zijn geen line beam tetrodes maar line output PENTHODES.
Groetjes, Thijs
Groetjes, Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 okt 2015 02:18 #55365
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Driebergen 3 Oktober 2015
Tjerk,
Dit zijn lijn eindbuizen Beam tetrodes.
Philips heeft in de eerste OTL buizen versterkers de lijn eindbuis PL81
gebruikt en in één van de schema's van de eerste OTL radio's staat deze
buis in de "bovenste" helft van de OTL serie balans eindtrap in triode
geschakeld.
Het fase draaien kan in de eindtrap zelf plaats vinden.
Hoef je dus niet een afzonderlijke fase draaier te maken.
Cees.
Dit zijn lijn eindbuizen Beam tetrodes.
Philips heeft in de eerste OTL buizen versterkers de lijn eindbuis PL81
gebruikt en in één van de schema's van de eerste OTL radio's staat deze
buis in de "bovenste" helft van de OTL serie balans eindtrap in triode
geschakeld.
Het fase draaien kan in de eindtrap zelf plaats vinden.
Hoef je dus niet een afzonderlijke fase draaier te maken.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 okt 2015 07:01 #55343
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Driebergen 3 Oktober 2015
Online zijn er nogal wat hits voor OTL PL519, ook met 6C33C's. Futterman komt vaak voor en heeft een interessante oplossing gevonden. Die Rus lijkt wat geschikter als OTL buis maar als de extra schermroosterstroom die uit de bovenste buis komt wordt weggepoetst zal met een pure pentode ook vast wel goeie resultaten te behalen zijn.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 okt 2015 00:41 #55341
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Driebergen 3 Oktober 2015
Tjerk,
Ja Bernard zal ons zeker gaan verassen. Ik ben benieuwd.
Ik zie ook nog een PL500 (504) op de foto en ik ben een keer een OTL
schema op het www tegengekomen waarin de PL500 werd gebruikt
als stuurbuis voor de PL519 OTL balans. 6x PL519 SRPP. Serie balans.
Het schema zou geschikt zijn om er direct laag ohmige L Spr
op aan te sluiten. Geen circlotron.
Cees.
Ja Bernard zal ons zeker gaan verassen. Ik ben benieuwd.
Ik zie ook nog een PL500 (504) op de foto en ik ben een keer een OTL
schema op het www tegengekomen waarin de PL500 werd gebruikt
als stuurbuis voor de PL519 OTL balans. 6x PL519 SRPP. Serie balans.
Het schema zou geschikt zijn om er direct laag ohmige L Spr
op aan te sluiten. Geen circlotron.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 okt 2015 07:08 #55297
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Driebergen 3 Oktober 2015
OTL zou zomaar kunnen. Een als triode geschakelde PL519 is daar natuurlijk prima geschikt voor, net als de Russische 6С33С. Of misschien wel de exotische circlotron. Maar daar heb je weer twee voedingen voor nodig...
We wachten vol spanning af!
We wachten vol spanning af!
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.