Skip to main content
HIFI apparatuur

Jaren '50 HiFi versus Jaren '70 HiFi

Meer
01 okt 2011 14:53 #9998 door Laurens
Ik heb het over de moderne definitie van hifi, niet de historische modelbenaming. De grotere (b6x, b7x) plano's komen toch echt zeer dicht in de buurt van een moderne hifi set zolang je het volume niet te ver open draait. Onder de 60hz hoef je door de kleine trafo's niets meer te verwachten en hard gaat het niet, maar de rest klinkt prima.
De luidsprekers zijn weliswaar uit de middenklasse, maar ook die klinken erg lekker en neutraal.
Er is één heel belangrijke voorwaarde: je moet de plano inzetten als near field monitor.

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 okt 2011 10:33 - 01 okt 2011 10:34 #9992 door Huub
Laurens Plano.s reken ik helemaalniet aan als HIFI
De luitsprekers zijn geen kroonserie En met die travo.tjes
Er tussen het lijkt wel een 100.v lijnsissteem met de 800.ohm
Nee ik spreek over Otl. Maar voor stereo verkies ik een Heel goede
Transistor versterker met goede Boxen .oud mono Buizen .: prima : Huub
Laatst bewerkt 01 okt 2011 10:34 door Huub.

Meer
01 okt 2011 09:04 - 01 okt 2011 09:06 #9986 door Laurens
Ik heb zelf een setje 532, en 567's heb ik wel eens kunnen beluisteren. Zo ook de 50s hifi set van René. Verder heb ik zelf diverse speakers uit allerlei klassen (gehad).

Het laag van de 50s hifi set is verbluffend. Het is lekker aanwezig maar niet gekleurd. De 567's zijn wat vettiger. De 532's hebben minder aanwezigheid in het laag en gaan op het gehoor een stuk minder diep.
De 50s set vind ik in dat opzicht een stuk beter. Maar wat verwacht je - we praten hier wel over een zeer grote hoekkast!
Het midden, rond 500hz als ik de klank me correct herinner van de hifi set is wat nasaal/te present. De MFB's doen dat een stuk beter, maar soms hebben ze op dat gebied juist weer een dipje. In ieder geval hebben de 541's dat sterk.
Mijn hoofdspeakers, de AR2ax, hebben daar een kleine piek, net zoals de 50s hifi, maar veel minder geprononceerd. Dat geeft wat extra kracht aan stemmen maar is in dit geval wat minder vermoeiend.
Het midhoog en hoog van de MFB's is érg present, en met de ad160 tweeters is het gewoon totaal uit balans. Bij de 50s set is het netjes in balans, maar het hoog loopt niet zover door. Niet heel hinderlijk bij het vinyl uit dezelfde tijd (dat gaat ook meestal niet zo heel ver door) maar als je moderne muziek draait hoor je de beperkingen.
Als ik één aanbeveling mag maken: maak hogetonenstralers met AD3800AM luidsprekers. Die dingen zijn zeer fijn in het hoog.
De AR's zijn zeer bescheiden en subtiel in het hoog. Het karakter is vergelijkbaar met de AD3800am's, maar dan gedetailleerder. Heerlijk rustig. Ook met de volumeknop vér naar rechts blijft het aangenaam om naar te luisteren terwijl de geluidsdrukken aan de grens van het veilige zijn...

Als we het dan even over de OTL stereo apparatuur gaan hebben - ik heb een AG9014 stereo versterker. Die klinkt zéér neutraal, al heb ik 'm niet lang getest. Er zit nog een onhoorbare oscillatie in die me één luidspreker en één trafo gekost heeft...
Ik verwacht daar vrij veel van icm een set AD3800am's of grotere breedbanders.
Op het randje, begin jaren 60, heb je nog de stereo plano's. Die zijn ook verrassend hifi waardig. Het geeft niet veel geluidsdruk en het laag gaat niet diep, maar het geluid is prettig in balans. Het laag gaat vrij snel vervormen, mogelijk door de vrij kleine uitgangstrafo's. Een andere plano (b7x94a, grotere trafo's en een tweeweg speakersysteem) gaat veel harder en dieper zonder te vervormen (maar klinkt schel door de ietwat slechte tweeters)

Ten slotte: Ja, dat jaren 50 spul gaat erg hard. Vergeet niet dat de luidsprekers van toen ontworpen waren voor kleine vermogens. 20w in mijn AR's is een lekker volume, maar stuur dat in de set van René en je hebt een burenruzie.

.
Laatst bewerkt 01 okt 2011 09:06 door Laurens.

Meer
01 okt 2011 08:33 - 01 okt 2011 08:52 #9984 door Huub
MFB sets heb ik ook wel gebruikt Dat is overgens HEEL goed
Maar het is zeer gevoelig voor slegte mede aansluit spullen
BVB je moet heel goede Pickup elmenten gebruiken
Anders krijgt men slisserij . Je kan dat ook maar Alleen maar
OTL sisstemen vergelijken .MFB gaat Zeer hoog en de basse worden
Verbetert . Kijk Mfb transistor apperatuur in het algemeen
Bezitten geen uitgangs travo,s zoo als je weet geeft transformatoren
Tussen eind gedeeltens Afbraak Vervorming dus Kost ook kracht in Watts
Dus vergelijken kan je alleen met OTL sistemen die zijn zonder uitgangs travo.s
Maar ook het is zoo dat er alleen maar klein vermogen luitsprekers voor zijn
Cica 20.watt .of iets meer .Wel is zoo de Basse zijn mooi diep en lang
De toonhoogten is perfeckt . Maar voor in huis is da OTL sisstemen
Is de Watts meer dan genoeg .Maar ook daar moet je met goeden Componenten aan
Want net als transistor Je hoort ook Alles .ook de platen het is meer ultra HIFI
en dat Geld ook voor gebruik daar van .78.t is gewoon minder geschikt daar voor
En dergelijk soort ouderen opnamens . Ja er zijn zoo Filters op sommige versterkers
Of op Radio.s Maar TOCH ? .liever dat past . Maar toch krijg ik van jou de indruk
Dat jij van een soort Disco gebruik houd Dan zeg ik NEEM een zwaren transistor versterker
Of MFM .Dat is beter voor jou. en speelt ook werkelijk zeer goed Maar pas op voor Slisserij
Sommige gebruiken slegten elementen Of slegt opgenomen CD.s Men zegt van ouden buizen apperatuur
Dat deze zoo warm Klinken Maar dat komt door de Uitgangs travo, die verdonkert deze remt de
slisserij als een SOORT Filter . Daarom is OTL zeer Beter Dat heeft ook daar om mede een
Hogen geluids norm .HIQ HIFI. Maar ik gaa ook wel voor MFB dat is ook ZEER goed.
Maar niet voor ouden opnamens . Persoonlijk Vind ik voor HIFI met groot vermogen Met goeden
Componenten er aan Transistor apperatuur Beter VOOR UlTRA gebruik Van Stereo Platen Of CD.s
Niet voor ouden Mono gebruik . Dan heb ik Liever BUIZEN En dan OTL . Voor 78T tavo versterkers
Tegen scherpten. Dat hoort bij dat soort platen buizen Aprt.Uitgangs travo,s maken de dienst uit
PA versterker Zij heel Hard Maar Lelijk. Dus Dat is Geen HIFI Maar dat zijn harde schreeuwers .
Meer niet deze zijn ook voor dat doel gemaakt .Huub
Laatst bewerkt 01 okt 2011 08:52 door Huub.

Meer
01 okt 2011 06:44 - 01 okt 2011 06:46 #9981 door fransdemers
Ik zat hier zowat jullie topics te lezen in het jaren 50 HiFi gebeuren en zit toch met enkele vraagjes:

Ik bezit zelf wat jaren '70 spul zoals vissenogen en heb ook een 567 MFB set.

Nu vroeg ik me af, als je zo die AG9007 versterker ziet staan in de reklamefolders, met die grote subwoofer en die twee sattelietspeakers, een soort vroeg 2.1 systeempje dus, wel, hoe klinkt dit dan te vergelijken met bijv. de apparatuur die ik hierboven vernoem ?

Met de MFB's kan ik ferm gaan beuken, en die dingen zijn echt wel krachtig.

Maar die zogenaamde 'kracht' versterkers uit de jaren 50 heb ik nog nooit kunnen horen spelen in originele opstelling. Was dit dan voor die tijd ook zo krachtig als de reklame doet uitschijnen ?

Oh ja, en dan vroeg ik me ook nog af waar het verschil zit tussen HiQ en HiFi ?
Laatst bewerkt 01 okt 2011 06:46 door fransdemers. Reden: iets vergeten

Gemaakt door Kunena