HIFI apparatuur
teerknollen AG9103
Minder
Meer
11 jul 2011 17:35 #6396
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: teerknollen AG9103
Heel makkelijk
gewoon kijken wat er opstaat een bij jukebox revival bestellen
gewoon die gelecondensatoren zit ook in mijn f5x83a Radio meubel werkt perfect
630volt werkspanning is genoeg kunnen best wat hebben
schema zal niet aan wezig zijn of iemand moet een philips technisch tijdschrift hebben
Groet René Daemen
gewoon kijken wat er opstaat een bij jukebox revival bestellen
gewoon die gelecondensatoren zit ook in mijn f5x83a Radio meubel werkt perfect
630volt werkspanning is genoeg kunnen best wat hebben
schema zal niet aan wezig zijn of iemand moet een philips technisch tijdschrift hebben
Groet René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
11 jul 2011 17:23 #6395
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: teerknollen AG9103
In het boekje zelfbouw luidsprekers van Philips blz. 9 komen diverse kasten aan de orde. Kast zelfde vorm, zelfbouw pakket R6603 voor 800 ohm, De waarde van de condensatoren zijn hier 330000 pF = is dus 330 nF.
Henk
Henk
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 jul 2011 16:41 - 11 jul 2011 17:05 #6394
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: teerknollen AG9103
Heren 
De vraag was of iemand weet wat de gegevens zijn van beide teerdotten.
De alternatieven weet ik zelf echt ook wel.
Daar heb ik inderdaad geen schema van, maar wellicht heeft een ander die wel.
Makkelijk zat.
Dus als iemand me dáár mee kan helpen, heel graag.
Groet
René (R)
edit.
Ook eens aan het zoeken geweest in het oude archief van dit forum.
En bij de plaatsing van de luidsprekerset komt het al enigszins aan de orde.
Ik ben niet technisch genoeg om het allemaal te begrijpen.
Kees en Peter zitten kennelijk erg goed op de juiste weg.
www.buizenradioclub.nl/vanilla/comments....cussionID=756&page=1
de passage die mij opvalt:
Hallo Peter,
Je schreef o.a. het volgende:
Nog even voor Kees:
Het filter van René zijn box is 12 dB/oct. Uit de foto is met enige moeite te zien dat elke tak bestaat uit een spoel en een condensator.
De AD5041 heeft een 6 dB/oct. filter.
Klopt inderdaad. Bij narekenen kom op de condensatoren uit van 0,23 µF en spoelen van 675 mH. IN de praktijk zullen de condensatoren 0,22 µF zijn voor het 12 dB/Oct Filter (Butterworth). Hoogstwaarschijnlijk zullen de satelliet luidsprekers dan geïnverteerd worden aangesloten.
Voor René raad ik aan om deze condensatoren door nieuwe MKP types te vervangen voor een fraaier geluidsbeeld en beter impedantieverloop.
Ik ben nog aan het rekenen geweest: Als je in plaats van één 800 Ohm luidspreker en één 400 Ohm luidspreker twee 800 Ohm luidsprekers gebruikt en dan de impedantie corrigeert met een weerstand van 4700 Ohm, dan nemen de luidsprekers samen c.a. 16 W. af in plaats van 20 W. Voordeel is wel dat beide luidsprekers even luid klinken. In de oorspronkelijke situatie neemt de ene luidspreker c.a. 14 W. op en de andere c.a. 7 W.
Klopt ook als een bus. Je kunt de zaken wat Ohms en Wattage betreft ook relatief benaderen. Denk bijvoorbeeld in stappen van 3 dB.
Persoonlijk zou ik dan ook voor 2 stuks 800 ophm speakers in de baskast prefereren, maar bij de lage vermogens wat de speakers te verwerken krijgen maakt de combinatie van 400 Ohm en 800 Ohm speakers in serie dan ook niets uit, immers er vindt altijd sommatie plaats en zullen de speaker elkaar dan ook nooit tegenwerken.
groetjes,
-=Kees=-
De vraag is dus of het schema dit kan bevestigen.

Er wordt in de discussie nogal geheen-en-weerd betreffende twee satellieten van 800ohm en
een set bestaand uit een luidspreker van 800ohm en een luidspreker van 400ohm.
De eerste situatie was voorheen zo, maar sinds eind vorig jaar bestaan de satellieten uit de tweede situatie, samen dus 1200ohm, zoals Philips het bedoeld had.
De aanpassing in de scheidingsfilter (voor het gebruik van twee 800ohm luidsprekers, samen 1600ohm) is dan ook verwijderd.
De vraag was of iemand weet wat de gegevens zijn van beide teerdotten.
De alternatieven weet ik zelf echt ook wel.
Daar heb ik inderdaad geen schema van, maar wellicht heeft een ander die wel.
Makkelijk zat.
Dus als iemand me dáár mee kan helpen, heel graag.
Groet
René (R)
edit.
Ook eens aan het zoeken geweest in het oude archief van dit forum.
En bij de plaatsing van de luidsprekerset komt het al enigszins aan de orde.
Ik ben niet technisch genoeg om het allemaal te begrijpen.
Kees en Peter zitten kennelijk erg goed op de juiste weg.
www.buizenradioclub.nl/vanilla/comments....cussionID=756&page=1
de passage die mij opvalt:
Hallo Peter,
Je schreef o.a. het volgende:
Nog even voor Kees:
Het filter van René zijn box is 12 dB/oct. Uit de foto is met enige moeite te zien dat elke tak bestaat uit een spoel en een condensator.
De AD5041 heeft een 6 dB/oct. filter.
Klopt inderdaad. Bij narekenen kom op de condensatoren uit van 0,23 µF en spoelen van 675 mH. IN de praktijk zullen de condensatoren 0,22 µF zijn voor het 12 dB/Oct Filter (Butterworth). Hoogstwaarschijnlijk zullen de satelliet luidsprekers dan geïnverteerd worden aangesloten.
Voor René raad ik aan om deze condensatoren door nieuwe MKP types te vervangen voor een fraaier geluidsbeeld en beter impedantieverloop.
Ik ben nog aan het rekenen geweest: Als je in plaats van één 800 Ohm luidspreker en één 400 Ohm luidspreker twee 800 Ohm luidsprekers gebruikt en dan de impedantie corrigeert met een weerstand van 4700 Ohm, dan nemen de luidsprekers samen c.a. 16 W. af in plaats van 20 W. Voordeel is wel dat beide luidsprekers even luid klinken. In de oorspronkelijke situatie neemt de ene luidspreker c.a. 14 W. op en de andere c.a. 7 W.
Klopt ook als een bus. Je kunt de zaken wat Ohms en Wattage betreft ook relatief benaderen. Denk bijvoorbeeld in stappen van 3 dB.
Persoonlijk zou ik dan ook voor 2 stuks 800 ophm speakers in de baskast prefereren, maar bij de lage vermogens wat de speakers te verwerken krijgen maakt de combinatie van 400 Ohm en 800 Ohm speakers in serie dan ook niets uit, immers er vindt altijd sommatie plaats en zullen de speaker elkaar dan ook nooit tegenwerken.
groetjes,
-=Kees=-
De vraag is dus of het schema dit kan bevestigen.
Er wordt in de discussie nogal geheen-en-weerd betreffende twee satellieten van 800ohm en
een set bestaand uit een luidspreker van 800ohm en een luidspreker van 400ohm.
De eerste situatie was voorheen zo, maar sinds eind vorig jaar bestaan de satellieten uit de tweede situatie, samen dus 1200ohm, zoals Philips het bedoeld had.
De aanpassing in de scheidingsfilter (voor het gebruik van twee 800ohm luidsprekers, samen 1600ohm) is dan ook verwijderd.
Laatst bewerkt 11 jul 2011 17:05 door René R.
11 jul 2011 16:28 #6393
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: teerknollen AG9103
als het niet meer leesbaar is even de vinger aan de mond
en er overheen strijken voorzichtig dan is het soms weer
Leesbaar Huub
en er overheen strijken voorzichtig dan is het soms weer
Leesbaar Huub
11 jul 2011 16:18 #6392
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: teerknollen AG9103
Hallo Roland
Ik weet niet of je berekening Juist is
er zit een speaker in 9710 a deze is 800 Ohm
en een9710 BM 400 Ohm
deze maakt gezamelijk 1x 1200 Ohm
@ René haal het klemmetje van die teercondensator af dan even voorzichtig draaien
dan zie je de waarde en evt de werkspanning
succes
Mvg René Daemen
Ps een schema heb je dan niet meer nodig
Ik weet niet of je berekening Juist is
er zit een speaker in 9710 a deze is 800 Ohm
en een9710 BM 400 Ohm
deze maakt gezamelijk 1x 1200 Ohm
@ René haal het klemmetje van die teercondensator af dan even voorzichtig draaien
dan zie je de waarde en evt de werkspanning
succes
Mvg René Daemen
Ps een schema heb je dan niet meer nodig
René Daemen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
11 jul 2011 15:31 #6388
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: teerknollen AG9103
Helaas, op het beschikbare schema staan geen gegevens van de spoelen en C's vermeld, behalve dan dat ze er zijn. Gezien de grootte schat ik ongeveer 22NF.