HIFI apparatuur
"recappen "zin of onzin ?
20 mei 2021 23:12 #90655
door Franc
Beantwoord door Franc in topic "recappen "zin of onzin ?
Cees,
een heel pakket elko’s!
Dat zijn er veel!
Mooie versterker overigens!
Ik beluister een toestel ook altijd even goed voordat de kniptang of soldeerbout er in gaat!
Tevens kijk ik of er niks uitgelopen is.
Vaak speelt een radio na bijna een halve eeuw nog zo goed dat ik er niet aan denk iets te vervangen.
Een Graetz Canzonetta transistor tafelradio klinkt nog steeds erg mooi.
Daar zitten allemaal Japanse elko’s in.
Sommige daarvan lijken het eeuwige leven te hebben!
Een Sansui AU 222 versterker, 2 keer10 Watt, speelt origineel nog steeds erg mooi en levendig!
Je moet dit voor elk apparaat afzonderlijk bekijken.
Bv in de MFB boxen zaten niet de beste elko’s!
Vaak geel/groene puisten op de voedings elko’s en de kleine elko’s meestal uitgedroogd!
Terwijl een Philips portable radio van 10 jaar ouder nog erg mooi speelt zonder enige revisie!
Een Goodmans 3000E receiver had ik 35 jaar geleden al helemaal gereviseerd.
Alle elko’s vervangen alsmede diverse torren.
Was toen ca 15 jaar oud!
Is misschien weer aan de beurt!
Mvg Frank
een heel pakket elko’s!
Dat zijn er veel!
Mooie versterker overigens!
Ik beluister een toestel ook altijd even goed voordat de kniptang of soldeerbout er in gaat!
Tevens kijk ik of er niks uitgelopen is.
Vaak speelt een radio na bijna een halve eeuw nog zo goed dat ik er niet aan denk iets te vervangen.
Een Graetz Canzonetta transistor tafelradio klinkt nog steeds erg mooi.
Daar zitten allemaal Japanse elko’s in.
Sommige daarvan lijken het eeuwige leven te hebben!
Een Sansui AU 222 versterker, 2 keer10 Watt, speelt origineel nog steeds erg mooi en levendig!
Je moet dit voor elk apparaat afzonderlijk bekijken.
Bv in de MFB boxen zaten niet de beste elko’s!
Vaak geel/groene puisten op de voedings elko’s en de kleine elko’s meestal uitgedroogd!
Terwijl een Philips portable radio van 10 jaar ouder nog erg mooi speelt zonder enige revisie!
Een Goodmans 3000E receiver had ik 35 jaar geleden al helemaal gereviseerd.
Alle elko’s vervangen alsmede diverse torren.
Was toen ca 15 jaar oud!
Is misschien weer aan de beurt!
Mvg Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
Onderwerp Auteur
- Cees
Minder
Meer
20 mei 2021 22:41 #90654
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic "recappen" zin of onzin?
Transistoren vervangen is vaak onnodig en onzin, sommige japanners kunnen zwarte zilveroxide vlokken op de pootjes hebben,
Vaak helpt een koperborsteltje om het er af te krabben.
Meet maar eens wat kleine blauwe Philips elko's in je MFB, meestal te weinig capaciteit.
Die kleintjes van Elna meten dan nog wel goed in je MFB.
Wil je ze echt goed laten klinken kan je ze beter vervangen, of eerst meten en luisteren of de box nog aan zijn of jouw specificaties voldoet.
Als goed Nederlands woord kunnen we Hercondensateren invoeren ?
Is Huub ook weer blij .
Vaak helpt een koperborsteltje om het er af te krabben.
Meet maar eens wat kleine blauwe Philips elko's in je MFB, meestal te weinig capaciteit.
Die kleintjes van Elna meten dan nog wel goed in je MFB.
Wil je ze echt goed laten klinken kan je ze beter vervangen, of eerst meten en luisteren of de box nog aan zijn of jouw specificaties voldoet.
Als goed Nederlands woord kunnen we Hercondensateren invoeren ?
Is Huub ook weer blij .
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
20 mei 2021 22:35 #90653
door Ben Dijkman
20 mei 2021 22:28 #90652
door FMX
Beantwoord door FMX in topic "recappen" zin of onzin?
Dit onderwerp is meen ik in 2020 al eens over tafel gegaan. Zomaar iets doen lijkt mij niet de weg. Recent kreeg ik een rommelig geluid uit mijn MFB boxjes waar ik al zeer lang naar luister. Na contact met het MFB forum kon ik bij een van de leden een vergelijkende luister proef doen. Zijn net volledig gereviseerde RH522 boxen klonken in het laag veel strakker dan mijn in originele staat verkerende oudjes. Geleerd van jullie opmerkingen in deze discussie ga ik in 1 box stapsgewijs elco's meten en vervangen en dan telkens even luisteren en vergelijken met mijn andere box. Ik luister steeds hetzelfde nummer in mono geschakeld. Dat wordt een langdurige klus en ik ben toch al zo langzaam , maar na afloop zal ik mijn belevenissen hier melden.
Frans
Frans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Cees PA1DBA
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
20 mei 2021 21:47 #90651
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic "recappen" zin of onzin?
Beste mensen,
Zoals ik in een andere bijdrage geschreven heb is recappen of hoe je het totaal vervangen van condensatoren ook al wil noemen niet een toestel herstellen.
Er zijn natuurlijk altijd condensatoren die zich op kritische plaatsen bevinden, zoals bvb elco’s na een seleniumcel of papiercondensatoren over de netspanning, en er zijn er nog wel. Dit is dan ook niet recappen maar preventief ingrijpen.
Echter in omstandigheden waarvan geweten is dat een fabrikant in een wel bepaalde tijdsperiode kwalitatief minder goed materiaal zou gebruikt hebben, kan het wenselijk zijn om er over na te denken om deze condensatoren te controleren en eventueel te vervangen.
Voor het probleem met de MFB kreeg ik op FB de raad alle transistoren en de condensatoren te vervangen en... dat is voor mij een brug te ver.
Dit is mijn opinie.
François
Zoals ik in een andere bijdrage geschreven heb is recappen of hoe je het totaal vervangen van condensatoren ook al wil noemen niet een toestel herstellen.
Er zijn natuurlijk altijd condensatoren die zich op kritische plaatsen bevinden, zoals bvb elco’s na een seleniumcel of papiercondensatoren over de netspanning, en er zijn er nog wel. Dit is dan ook niet recappen maar preventief ingrijpen.
Echter in omstandigheden waarvan geweten is dat een fabrikant in een wel bepaalde tijdsperiode kwalitatief minder goed materiaal zou gebruikt hebben, kan het wenselijk zijn om er over na te denken om deze condensatoren te controleren en eventueel te vervangen.
Voor het probleem met de MFB kreeg ik op FB de raad alle transistoren en de condensatoren te vervangen en... dat is voor mij een brug te ver.
Dit is mijn opinie.
François
20 mei 2021 21:08 - 20 mei 2021 21:11 #90650
door Huub
Beantwoord door Huub in topic "recappen" zin of onzin?
Ben alleen de C,s in de hoog spanning
Daar horen ook de koppel C,s bij DAT is
Veilig om te laten spelen AL
De rest daar zal men over na denken
Het is Beter maar Hoeft niet altijd
Het is Wille keur om dat te doen
ja weer standen verlopen vaak en geeft ook ruis en stroom val
en geknetter soms ook niet altijd
is maar wat men WIL Hoever
Ja wat er aan gedaan is lees ik liever in het Hollands
huub
Daar horen ook de koppel C,s bij DAT is
Veilig om te laten spelen AL
De rest daar zal men over na denken
Het is Beter maar Hoeft niet altijd
Het is Wille keur om dat te doen
ja weer standen verlopen vaak en geeft ook ruis en stroom val
en geknetter soms ook niet altijd
is maar wat men WIL Hoever
Ja wat er aan gedaan is lees ik liever in het Hollands
huub
Laatst bewerkt 20 mei 2021 21:11 door Huub.