HIFI apparatuur
"recappen "zin of onzin ?
Minder
Meer
20 mei 2021 20:34 - 20 mei 2021 20:48 #90649
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic "recappen" zin of onzin?
@Tjerk
Rücksichtslos/c.q zinloos.. oude C's vervangen dat hoor ik zo vaak techneuten zeggen als oude C's allemaal tegelijk vervangen worden als blijkt dat de eerst 5 gemeten C's al lek zijn of erger. De tand des tijds doet nu eenmaal zijn werk. Je kan de "niet kritische" C's wel laten wel zitten (vaak die in het toonregelgedeelte) maar die zitten er ook niet voor niets met een bepaalde gekozen waarde.
Dezelfde ervaring als Cees nu heeft heb ik ook met radio's met F.M.
Vervang meteen alles want dat komt het geluid absoluut zeer ten goede.
Misschien hoor je, en neem je daarom dan ook graag die moeite, als je ook goede muzikale oren hebt en derhalve ook wel eisen aan de geluidskwaliteit van een radio stelt?
Uiteraard moet je dan al wel zoveel kennis hebben en weten waar je mee bezig bent dat je niet bijvb. alle mostert C's gaan vervangen. Dat is uiteraard " niet slim "
Het totaal vervangen van alle papierrol C's omwille van de originele goede geluidskwaliteit is derhalve allesbehalve zinloos/ rücksichtslos.
Rücksichtslos/c.q zinloos.. oude C's vervangen dat hoor ik zo vaak techneuten zeggen als oude C's allemaal tegelijk vervangen worden als blijkt dat de eerst 5 gemeten C's al lek zijn of erger. De tand des tijds doet nu eenmaal zijn werk. Je kan de "niet kritische" C's wel laten wel zitten (vaak die in het toonregelgedeelte) maar die zitten er ook niet voor niets met een bepaalde gekozen waarde.
Dezelfde ervaring als Cees nu heeft heb ik ook met radio's met F.M.
Vervang meteen alles want dat komt het geluid absoluut zeer ten goede.
Misschien hoor je, en neem je daarom dan ook graag die moeite, als je ook goede muzikale oren hebt en derhalve ook wel eisen aan de geluidskwaliteit van een radio stelt?
Uiteraard moet je dan al wel zoveel kennis hebben en weten waar je mee bezig bent dat je niet bijvb. alle mostert C's gaan vervangen. Dat is uiteraard " niet slim "
Het totaal vervangen van alle papierrol C's omwille van de originele goede geluidskwaliteit is derhalve allesbehalve zinloos/ rücksichtslos.
Handtekening
Laatst bewerkt 20 mei 2021 20:48 door Ben Dijkman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 mei 2021 20:25 #90648
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic "recappen" zin of onzin?
Recappen is helemaal geen Nederlands woord. Recapituleren komt ANW mee als suggestie. Of jij moet een betaalde versie hebben ofzo waar meer instaat. Resistoren is misschien een nieuwe zuster nemen. Retorren zou zeker ook kunnen, met name geraniumtorren willen nog weleens slecht worden. Whiskers anyone?
Intussen ben ik spekkoper want ik mag een apparaat gaan fixen dat gerecapt is en het nu niet meer doet. Profit!
Intussen ben ik spekkoper want ik mag een apparaat gaan fixen dat gerecapt is en het nu niet meer doet. Profit!
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
20 mei 2021 20:11 #90647
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic "recappen" zin of onzin?
Ik vind het een onzin kreet, die in de elektronica hobby wereld gemeenschap is geworden. Men bedoeld het vervangen van alle condensatoren zonder dat er enig inzicht is in wat men aan het doen is. Zou resistor betekenen alle weerstanden vervangen en wat te doen met retorren of is het retransitoriseren.
Algemeen Nederlands Woordenboek
Digitaal woordenboek van eigentijdse NederlandsGepubliceerd op 30-05-2017recappenbetekenis & definitieHet begrip recappen heeft 2 verschillende betekenissen:1) doppen terugzetten op naalden.
doppen terugzetten op injectienaalden.
2) autobanden van een nieuw loopvlak voorzien.
autobanden van een nieuw loopvlak voorzien
doppen terugzetten op injectienaalden.
2) autobanden van een nieuw loopvlak voorzien.
autobanden van een nieuw loopvlak voorzien
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
20 mei 2021 19:11 - 20 mei 2021 19:15 #90646
door Huub
Beantwoord door Huub in topic "recappen" zin of onzin?
Nou nou je heb er nog wel wat aangedaan
Cees je heb er veel goed werk van gemaakt
vandaar goed resultaat en braun is goed
ik heb ook nog een DDR versterkertje
Met die grote koel vinnen uit die tijd
speelt ook zeer goed ook de
PH versterker RH 591 uit die tijd goed
de oude versterkers klinken goed
Huub
Cees je heb er veel goed werk van gemaakt
vandaar goed resultaat en braun is goed
ik heb ook nog een DDR versterkertje
Met die grote koel vinnen uit die tijd
speelt ook zeer goed ook de
PH versterker RH 591 uit die tijd goed
de oude versterkers klinken goed
Huub
Laatst bewerkt 20 mei 2021 19:15 door Huub.
20 mei 2021 18:15 #90645
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic "recappen" zin of onzin?
Meestal onzin. Alleen in dit soort gevallen is het rücksichtlos vervangen van alle elco's wel een goed idee.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129, Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
Onderwerp Auteur
- Cees
Minder
Meer
20 mei 2021 17:52 #90644
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
"recappen "zin of onzin ? werd gestart door Cees PA1DBA
Vandaag bezig geweest met een Braun Transistor versterker uit 1968 met Germanium transistoren in de eindtrap.Het model is CSV 250/1.Nadat de lekkende afvlak elko was vervangen en 1 instelpotmeter van de ruststroom speelde het apparaat. Maar na wat luisteren klonk het minder dan mijn draagbare radio.Toen maar eens de elko's in de eindtrap gemeten , geen 1 redelijk allen van het merk ROE.deze alle vervangen en de instelpotmeters uiteraard ook. toen afgeregeld.Resultaat ,bassen kwamen terug, maar klonk nog steeds "muf".Toen alle elko's in de voorversterker gemeten, nog maar weinig op specs.Al die oude rommel er toen maar uit, en meteen de Riaa voorversterker aangepakt.Eindelijk speelt hij nu zoals bedoeld, en sta je versteld van wat er in 1968 al mogelijk was .hieronder wat foto's
:
:
Cees- pa1dba