HIFI apparatuur
Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
12 mrt 2021 20:45 - 12 mrt 2021 20:56 #89374
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
We hoeven alleen het leuke boekje 'Acoustiek' van De Muiderkring uit 1954 er maar bij te halen om te zien hoe men al met hifi bezig was. De hoge eisen die gesteld werden aan de 'luisterruimte' (hoe er wordt omschreven hoe men kan voorkomen dat geluid van buiten de luisterruimte binnenkomt, want dat stoort uiteraard enorm. Hoe de deuren met dempingsmateriaal bekleed moet worden, het afdichten van de sponningen, het bekleden van vloeren, wanden en plafond enz.) en hoe de (inderdaad grote) luidspreker (enkelvoud dus) geplaatst moest worden. Eisen waarvan niemand van ons met onze luisterruimte maar enigszins in de buurt komt.
Dergelijke literatuur is uiteraard dichter bij exacte feiten en waarheden dan verkoopbrochures die maar één doel hadden: verkopen. Hoe mooi ze ook zijn. Er zullen nooit beperkingen bij genoemd worden, zoals de juiste opstelling van plano's of dat bepaalde apparatuur eigenlijk bedoeld waren voor professioneel gebruik.
Maar diverse commentaren hier hebben uiteraard ook gewoon gelijk: deze sets waren multifunctioneel voor liefhebbers van toen, professioneel en hobbymatig.
Maar het was zeldzaam en de meeste mensen in de jaren vijftig hadden er nog nooit van gehoord, van dergelijke sets met drie losse luidsprekers van Philips. Het was voor de meesten allemaal uitermate ontzettend ongewoon in die tijd.
Zoals een documentaire van de BBC midden jaren vijftig al opmerkte: 'machines that produce music better than the ears can hear'.
Mooi onderwerp van mooie spullen.
Dergelijke literatuur is uiteraard dichter bij exacte feiten en waarheden dan verkoopbrochures die maar één doel hadden: verkopen. Hoe mooi ze ook zijn. Er zullen nooit beperkingen bij genoemd worden, zoals de juiste opstelling van plano's of dat bepaalde apparatuur eigenlijk bedoeld waren voor professioneel gebruik.
Maar diverse commentaren hier hebben uiteraard ook gewoon gelijk: deze sets waren multifunctioneel voor liefhebbers van toen, professioneel en hobbymatig.
Maar het was zeldzaam en de meeste mensen in de jaren vijftig hadden er nog nooit van gehoord, van dergelijke sets met drie losse luidsprekers van Philips. Het was voor de meesten allemaal uitermate ontzettend ongewoon in die tijd.
Zoals een documentaire van de BBC midden jaren vijftig al opmerkte: 'machines that produce music better than the ears can hear'.
Mooi onderwerp van mooie spullen.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 12 mrt 2021 20:56 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mrt 2021 20:10 #89373
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
De Amroh Deutron was ook wel meer als genoeg
in de kleine woonkamers met de grote amroh kasten
mooi en goed geluid ook goede uitgangs trafo zit r ook op
huub
in de kleine woonkamers met de grote amroh kasten
mooi en goed geluid ook goede uitgangs trafo zit r ook op
huub
12 mrt 2021 19:43 #89372
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
Zoals al werd gezegd, besteedde ook De Muiderkring (Amroh) aandacht aan het Werkelijkheids Weergave gebeuren en werden er talloze bouwontwerpen gepubliceerd, van heel eenvoudige tot superdeluxe ontwerpen. O.a. een serie eindversterkers en een voorversterker die je zelf met modules kon samenstellen. Er werden ook talloze ontwerpen voor luidsprekerkasten gepubliceerd en daar zaten behoorlijk grote kasten bij. Er werden ook veelvuldig foto’s getoond met de inrichting bij mensen thuis en waren niet allemaal grote kamers. Ook bij klein(er) behuisden werden grote kasten geplaatst.
Je had toen nu eenmaal grote luidsprekerkasten nodig voor goede lagetonenweergave.
Van deze installaties kom je hoogst zelden nog wat tegen. Misschien omdat het zelfbouw was en de onderdelen later een andere bestemming kregen?
Groeten,
Peter
Je had toen nu eenmaal grote luidsprekerkasten nodig voor goede lagetonenweergave.
Van deze installaties kom je hoogst zelden nog wat tegen. Misschien omdat het zelfbouw was en de onderdelen later een andere bestemming kregen?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
12 mrt 2021 19:12 - 12 mrt 2021 19:15 #89371
door Robin
Beantwoord door Robin in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
Zelf ben ik van mening dat Philips meerdere mogelijkheden voor ogen had,met deze versterker.
En dat deze toepasbaar was voor verschillende situaties.
Zelf spaar/koop ik al sinds 2012 folders,en bezit nu meer dan een meter aan folders.
Waaronder ook veel folders,catalogussen,Firato boeken over deze versterkers.
(vandaar dat ik die scanner wil aanschaffen,zodat ik dit met medehobbyisten kan delen)
Ook bezit ik een duitse folder,waar deze spullen samen met andere spullen staat gefotografeerd.
Gewoon een consumenten folder.
Ook heb ik deze spullen staan in folders ,waar andere instap spullen in staan.
Maar uiteindelijk waren deze spullen natuurlijk ook ideaal voor grotere ruimtes,en danszalen enz.
Dat deze luidsprekercombinatie te groot zou zijn voor in een woonkamer,geloof ik niet echt.
Dezelfde periode(en zelfs eerder) konden de mensen ook kiezen voor een muziekmeubel/radio/grammofoonmeubel.
Iets wat ook de nodige ruimte in beslag nam/neemt.
In 1 van de vakbladen die ik van Menno Willems heb mogen overnemen,staat een artikel over deze Hifi spullen,incl.foto's,waarin ze het hebben over een speciale luisterruimte.gebouw,die helemaal ingericht is met de hifi spullen uit het hoogste sigment.
Deze ruimte is ingericht als een woonkamer,om eenzelfde situatie als thuis te creeren.
Ook dit bewijst dat Philips deze versterker combinatie wel in woonkamers vonden passen.
Ik zal binnenkort hiervan wel wat foto's plaatsen
En dat deze toepasbaar was voor verschillende situaties.
Zelf spaar/koop ik al sinds 2012 folders,en bezit nu meer dan een meter aan folders.
Waaronder ook veel folders,catalogussen,Firato boeken over deze versterkers.
(vandaar dat ik die scanner wil aanschaffen,zodat ik dit met medehobbyisten kan delen)
Ook bezit ik een duitse folder,waar deze spullen samen met andere spullen staat gefotografeerd.
Gewoon een consumenten folder.
Ook heb ik deze spullen staan in folders ,waar andere instap spullen in staan.
Maar uiteindelijk waren deze spullen natuurlijk ook ideaal voor grotere ruimtes,en danszalen enz.
Dat deze luidsprekercombinatie te groot zou zijn voor in een woonkamer,geloof ik niet echt.
Dezelfde periode(en zelfs eerder) konden de mensen ook kiezen voor een muziekmeubel/radio/grammofoonmeubel.
Iets wat ook de nodige ruimte in beslag nam/neemt.
In 1 van de vakbladen die ik van Menno Willems heb mogen overnemen,staat een artikel over deze Hifi spullen,incl.foto's,waarin ze het hebben over een speciale luisterruimte.gebouw,die helemaal ingericht is met de hifi spullen uit het hoogste sigment.
Deze ruimte is ingericht als een woonkamer,om eenzelfde situatie als thuis te creeren.
Ook dit bewijst dat Philips deze versterker combinatie wel in woonkamers vonden passen.
Ik zal binnenkort hiervan wel wat foto's plaatsen
Laatst bewerkt 12 mrt 2021 19:15 door Robin.
12 mrt 2021 16:44 - 12 mrt 2021 17:21 #89370
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
Er was bij ons veel van schepen HM kruiser de ruiter .af sloop
later verbouwt ADM .almirante grauw .en verkocht argentine.?
alles was vernieuwt en verbouwd
vuur geleiding Boforse zenders met zend buizen gelijk richters
grote kasten vol met buizen en trafo,s Philips Unitran
de buizen zijn wel behoorlijk gebruikt vaak met plakkertje met datum en warmte plek
maar de voedings alles 110 volt Kerr buis voeten opsteek elco,s
voedings kan men niet zo veel mee bvb in serie maar toch ?
in buis voeten snel uit wissel baar .elco,s met EL 34 pennen
heb veel met scheeps Dump van doen gehad grote motoren
45 ton .van houten mijnen vegers Landings vaartuigen LCT,ers
veel AM dump
huub
later verbouwt ADM .almirante grauw .en verkocht argentine.?
alles was vernieuwt en verbouwd
vuur geleiding Boforse zenders met zend buizen gelijk richters
grote kasten vol met buizen en trafo,s Philips Unitran
de buizen zijn wel behoorlijk gebruikt vaak met plakkertje met datum en warmte plek
maar de voedings alles 110 volt Kerr buis voeten opsteek elco,s
voedings kan men niet zo veel mee bvb in serie maar toch ?
in buis voeten snel uit wissel baar .elco,s met EL 34 pennen
heb veel met scheeps Dump van doen gehad grote motoren
45 ton .van houten mijnen vegers Landings vaartuigen LCT,ers
veel AM dump
huub
Laatst bewerkt 12 mrt 2021 17:21 door Huub.
12 mrt 2021 15:57 #89369
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Nalatenschap Ebertus Willems(Philips ELA medewerkerker)
Huub,
Met zo’n enorme scheepslading 807 buizen had je toen best wel een flinke OTL versterker kunnen bouwen!
Zonder gekheid; daar had zeker een fraaie versterker van over kunnen blijven met enkele van die buizen!
mvg Frank
Met zo’n enorme scheepslading 807 buizen had je toen best wel een flinke OTL versterker kunnen bouwen!
Zonder gekheid; daar had zeker een fraaie versterker van over kunnen blijven met enkele van die buizen!
mvg Frank