Skip to main content
HIFI apparatuur

Een andere kijk op stereo HIFI

Meer
05 jun 2014 08:27 #43831 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Dat doorverbinden van de uitgangen van de AG9006 is in feite helemaal niet nodig. De uitgang ervan is namelijk symmetrisch, t.o.v. massa voeren beide klemmen t.o.v. massa de halve uitgangsspannimg.
Het is in feite voldoende om de lagetonen luidspreker(s) te voeden uit de + van het linker kanaal en de - van het rechter kanaal. Wel moet er een stevige massa verbinding tussen beide versterkers aanwezig zijn. Er ligt nu wel het gevaar van een aardlus op de loer, omdat aan de ingang beide massa's ook onderling zijn doorverbonden.
De hoge tonen luidsprekers worden dan apart gevoed uit de twee kanalen.
De zaak gescheiden houden lijkt mij beter.

Het geeft in elk geval weer nieuwe ideeën voor experimenten!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jun 2014 05:55 #43828 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een andere kijk op stereo HIFI
De oplossing met de AG9014 als stuurversterker voor 2 x AG9007 hebben Henk en ik al eens gerealiseerd met een AG9015 en ik kan jullie verzekeren dat dat erg goed gaat. Je gebruikt in dit geval de laagohmige uitgangen van de AG9015 en de weerstandsverzwakker heb je dan niet eens nodig. Klonk super.
Ik vraag me alleen af of je zomaar de uitgangen van twee AG9006 versterkers in serie mag schakelen, dus de - van de linker zomaar aan de + van de rechter zoals de oplossing met twee AG9006 versterkers suggereert. Immers deze twee punten voeren t.o.v. massa signaal (uitgangen zijn symmetrisch) en die verbind je nu aan elkaar.
Ik vind dan de oplossing om de beide basluidsprekers van de AG9032 te splitsen een beter idee.

Ik wil dat boekje ook wel eens een keertje lenen van Robin. Lijkt me wel interessant het eens allemaal te lezen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 jun 2014 05:19 #43827 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Hoi Bert,

Prachtig boekje van Robin!

Je kunt in ieder geval vooruit met je opstellingen.

Groet Frank

Meer
04 jun 2014 23:58 #43825 door Bert Kn
Vandaag was Robin in de regio om wat op te pikken en is bij me langs geweest.
Hij had een zeer interessant boekje bij zich welke ik van hem mocht lenen.
Bij deze een greep daaruit.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena