Skip to main content
HIFI apparatuur

Een andere kijk op stereo HIFI

Meer
06 jun 2014 13:54 #43864 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Aan het schema kun je duidelijk zien dat stereo bij Philips nog in de kinderschoenen stond.
Zo is de tuneringang als mono uitgevoerd, de versterker wordt bij overschakelen op tuner automatisch op mono overgeschakeld.
De keuzeschakelaar heeft voor de platenspeler ook twee standen: Mono en stereo. Bij mono wordt uitgegaan van het element AG3021/3020, bij stereo worden de versterkeringangen overgeschakeld naar kristal, er wordt dan voor het linkerkanaal een spanningsdeler tussengeschakeld die bij het rechterkanaal vast aanwezig is. Bij mono wordt het rechterkanaal naar massa geschakeld.
Een en ander komt overeen met de schakelwijze in de F8X82A. Ook de opbouw van de eindversterker komt met de B8X82A overeen.
De opstelling van de knoppen is op zich we grappig, kennelijk om plaats te maken voor de tuner.

Het versterkergedeelte zou gemakkelijk omgebouwd kunnen worden voor het latere MD stereo element van Philips.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jun 2014 13:41 - 06 jun 2014 13:55 #43863 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Hier enkele plaatjes:

Er zitten ook nog korte poten bij.

Je ziet het, een soort F8X82A maar zonde recorder en voor klein behuisden en je sjouwt je niet te pleures! bigfun
En de mooie details ontbreken uiteraard!

Gewicht van het meubeltje zoals nu is nauwelijks meer als van een BX998A!

Groet Frank
Laatst bewerkt 06 jun 2014 13:55 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen, Robin, Bert Kn

Meer
06 jun 2014 13:11 #43862 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Hoi Rene,

Ik heb dit meubeltje sinds kort in mijn bezit met dien verstande dat het wel alles behalve compleet is.
De achterkant mist, er zitten geen luidsprekers meer in en het element mist ook.

Verder ziet eea er best wel redelijk uit.

Ik zal binnenkort wat foto's schieten van het gevalletje.

P.S. Voor scans van het Philips boekje ben ik ook wel te porren.

Groet. Frank

Meer
06 jun 2014 13:01 - 06 jun 2014 13:02 #43861 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Toch levert zoeken wel diverse vermeldingen op, zoals www.radiomuseum.org/r/philips_hi_fi_stereoschrank_ag9168.html

Op www.audio-labo-vallespir.org/philips/a0000_b2zzz/ag9168%20.pdf staat zelfs een Franse servicemanual, waaruit ik afleid dat het apparaat in elk geval in Frankrijk verkocht is, maar toch gezien een aantal codenummers met grote kans uit de Nederlands/Belgische koker komt. Ontwerpen en bouwen deed men in Frankrijk naar mijn indruk toch vooral de goedkopere modellen.

Duitsland had in theorie gekund maar lijkt minder waarschijnlijk. Hij kan er natuurlijk wel verkocht zijn. Engeland valt naar mijn idee af.
Laatst bewerkt 06 jun 2014 13:02 door maarten.

Meer
06 jun 2014 12:21 #43860 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Hallo Bert,

Als je hobby vriend wat foto's wil plaatsen graag van de AG9168
hier is hij niet verschenen in de schematheek staat niets
ik denk zelf engeland en duitsland misschien??
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
06 jun 2014 11:48 - 06 jun 2014 11:53 #43857 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Een andere kijk op stereo HIFI
Altijd leuk zoiets te vinden.

Aangezien het kennelijk als periodiek bedoeld was, zal het niet zo snel achterhaald zijn geraakt. Tenminste niet op die manier, want nieuwe producten kwamen gewoon in het volgende nummer terecht.

Ik verwacht bovendien dat ook als er na dit nummer alweer een eind aan kwam, er nog wel 1 ander nummer van is uitgegeven: volume 1 nummer 1.

Ik schrijf uitgegeven, omdat het gezien bovenstaande constatering voor mij vaststaat dat er sprake van uitgeven moet zijn geweest. Over de oplage zegt het weinig, en over het totaal aantal nummers ook. Moest ik gokken zou ik zeggen 2 nummers en een oplage van 1000, maar dat blijft een zeer ruwe schatting.
Laatst bewerkt 06 jun 2014 11:53 door maarten.

Gemaakt door Kunena