Skip to main content
HIFI apparatuur

F8X82A in nieuwe habitat

Meer
22 jul 2013 21:02 #34447 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A in nieuwe habitat
Max.
Mijn bijdrage betreffende het element is niet kritisch bedoeld ik wilde enkel mijn voorkeur ventileren.
De discussie daaropvolgend ben ik met je eens heeft totaal niet met dit bericht van doen.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jul 2013 20:52 - 22 jul 2013 21:32 #34446 door NGG
Beantwoord door NGG in topic F8X82A in nieuwe habitat
Beste mensen,

Mijn doel van deze draad was de nieuwe omgeving van de fraaie F8X te laten zien. Voor de gemoedsrust van velen.
Niets meer, niets minder!
Beslist niet om allerlei discussies over al dan niet de juiste element keuze en naaldkrachtveertjes te starten. Daar heeft een ieder zo zijn eigen mening over.
Voel u vooral niet bezwaard of schuldig er een nieuwe draad voor te openen.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 22 jul 2013 21:32 door admin.

Meer
22 jul 2013 20:45 #34445 door Bert Kn

Ook zul je wellicht een ander type veertje op de AG1005 moeten gebruiken maar lijkt mij nog wel mee te vallen als je deze wat naaldkracht betreft op de X tal stand zet.

Even een correctie ik bedoel dan de in de stand MD anders wordt de naaldkracht veel te zwaar.
:banghead:

Mvg.
Bert

Meer
22 jul 2013 18:06 - 22 jul 2013 18:12 #34436 door Bert Kn
Jan.
De discussie betreffende elementen wil ik wel aangaan.
Het daadwerkelijke kunnen van dit meubel is mij wel duidelijk super dat staat voor mij buiten kijf en daar ga ik verder niet over discussiëren.

Het aanbevolen element is inderdaad de AG3060 zover ik heb kunnen nazoeken.
De specs van dat element zijn volgens de site van John Hupse beter dan die van de AG3201.
De AG3060 heb ik overigens ook een goed werkend exemplaar van zo ook van de AG3401.

Het gemis als je een AG3401 gebruikt is dat deze dan mono moet worden aangesloten en je geen stereo weergave hebt.
Ook zul je wellicht een ander type veertje op de AG1005 moeten gebruiken maar lijkt mij nog wel mee te vallen als je deze wat naaldkracht betreft op de X tal stand zet.
Tussen de AG3060 11 gram en de AG3401 12 gram zit uiteindelijk maar een gram verschil.
De AG3201 weegt overigens net als de AG3401 ook 12 gram.

MD elementen prevaleer ik boven X tal/keramische elementen de AG3401 vind ik duidelijk fijner klinken dan de AG3060.

Jammer dan mijn zwager niet Max heet dat meubel had ik als meubelliefhebber graag in bruikleen gehad yes.gif .

Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 jul 2013 18:12 door Bert Kn.

Meer
22 jul 2013 17:05 #34433 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic F8X82A in nieuwe habitat
Oorspronkelijk wordt in dit meubel voor stereo-weergave een kristal-element toegepast: AG3060. Waarschijnlijk omdat de AG3401 nog niet op de markt was. Wanneer we het schema bekijken dan zien we dat in de stand stereo het pickup-signaal verzwakt wordt voor het door de MD-voorversterker gestuurd wordt.
De keus voor de AG3201 is dus niet zo vreemd. Dit type keramisch element blijkt bij mij na 50 jaar nog prima te functioneren (ik heb er meerdere; de kunststofoverbrenging van naald naar de keramische plaatjes is nog in prima staat) terwijl het bijna ondoenlijk is om nog een goed kristalelement zoals de AG3060; AG3304 te vinden. Bovendien is de naalddrukinstelling van de AG1005 niet geschikt voor de MD AG3401; geeft te hoge naalddruk. Ik vind de AG3201 helemaal niet zo slecht klinken vergeleken andere stereo-elementen uit die tijd; een Ronette 105 of een Telefunken klinken een stuk beroerder.
Heeft Phlips later nog aanpassingen gemaakt in dit ontwerp? Want de AG3401 moet er in 1960 al zijn geweest en in de AG1005 kan een ander type veer voor de naalddrukinstelling gezet worden.

Groet, Jan

Ps, volgens latere gegevens van Philips mag de AG3020/21 met een naalddruk van 7 - 9 gram gebruikt worden.

Meer
22 jul 2013 16:55 #34431 door Huub
Beantwoord door Huub in topic F8X82A in nieuwe habitat
Ik wil daar toch nog wat over zeggen
Het is wel zoo dat dit meubel met de kroonserie
aan philips luitsprekers is uitgevoerd en daar kan geen
Anderen breedband luitspreker tegen op in weergave
Dus dat grundig meubels beter klinken ?????
En ik meen dat dit meubel OTL is .
Ik heb in het verleden dit meubel bij max gehoord
Toen voor e revicie speelde het al heel goed
ook met platen . Huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Gemaakt door Kunena