HIFI apparatuur
F8X82A in nieuwe habitat
22 jul 2013 21:37 #34454
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A in nieuwe habitat
Henk lijkt me verstandig.
Mg.
Bert.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 jul 2013 21:35 #34453
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A in nieuwe habitat
Ik kan mij wel vinden in de suggestie van Max, hier een nieuw onderwerp voor te starten. b.v. platenspeler en elementen of zo iets. Ik kan de discussie hierover er naar toe verplaatsen.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
22 jul 2013 21:30 - 22 jul 2013 21:36 #34451
door Bert Kn
Maurice.
Mijn AG3401 is een New Old Stock en werkt prima.
Het echte platendraaien doe ik op de Lenco L75 met shure M44-7.
Op mijn meubels gebruik ik de AG3401.
Hoe ze nieuw in die tijd klonken is natuurlijk voor mij gissen op een jarige leeftijd was ik daar niet zo mee bezig bigfun
Het bericht van Max wil ik verder niet vervuilen.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A in nieuwe habitat
Jouw AG3401 zal dus anders klinken dan die van Max
Maurice.
Mijn AG3401 is een New Old Stock en werkt prima.
Het echte platendraaien doe ik op de Lenco L75 met shure M44-7.
Op mijn meubels gebruik ik de AG3401.
Hoe ze nieuw in die tijd klonken is natuurlijk voor mij gissen op een jarige leeftijd was ik daar niet zo mee bezig bigfun
Het bericht van Max wil ik verder niet vervuilen.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 jul 2013 21:36 door Bert Kn.
22 jul 2013 21:22 #34450
door Huub
Beantwoord door Huub in topic F8X82A in nieuwe habitat
je kan een modern hard md element inbouwen
dan ben je ook klaar . Huub
dan ben je ook klaar . Huub
22 jul 2013 21:18 #34449
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic F8X82A in nieuwe habitat
Bert,
Met dergelijke oude elementen is het heden ten dage heel lastig goed refereren door hun ouderdom.
Ik heb een AG3060 Nieuw uit zijn blikken hulsje gehaald destijds jaar of 8 geleden.
En wat een ramp trok gewoon de plaat aan diggelen.
Gelukkig testte ik met rotzooi platen, doe ik altijd met onbeduidende elementen.
Pak pas een goede plaat als ik zeker weet etc.
Na wat rommelen en prutsen speelt het element nu wel maar uiteraard slechter dan ooit de bedoeling was.
Zo nog wat van die jaren 50 elementen en niet 1 klinkt er hetzelfde.
Kristal idem, allemaal anders hele AG en GP200 serie.Stop ze maar eens 1 voor 1 in de Pu.
Zijn gewoon op.Ook de TX105-88-285
Plaats ze voor display, maar echt luisteren... nee pak dan wat moderns waarvan je weet dat de pick-up is zoals moet zijn 1:1.
Daarom zinloos om heden te discussiëren over elementen die zo'n beetje vergaan zijn van de ouderdom.
Zullen best zijn die nog redelijk presteren, maar niet 1 model die nog gelijk presteert.
Jouw AG3401 zal dus anders klinken dan die van Max.
Met dergelijke oude elementen is het heden ten dage heel lastig goed refereren door hun ouderdom.
Ik heb een AG3060 Nieuw uit zijn blikken hulsje gehaald destijds jaar of 8 geleden.
En wat een ramp trok gewoon de plaat aan diggelen.
Gelukkig testte ik met rotzooi platen, doe ik altijd met onbeduidende elementen.
Pak pas een goede plaat als ik zeker weet etc.
Na wat rommelen en prutsen speelt het element nu wel maar uiteraard slechter dan ooit de bedoeling was.
Zo nog wat van die jaren 50 elementen en niet 1 klinkt er hetzelfde.
Kristal idem, allemaal anders hele AG en GP200 serie.Stop ze maar eens 1 voor 1 in de Pu.
Zijn gewoon op.Ook de TX105-88-285
Plaats ze voor display, maar echt luisteren... nee pak dan wat moderns waarvan je weet dat de pick-up is zoals moet zijn 1:1.
Daarom zinloos om heden te discussiëren over elementen die zo'n beetje vergaan zijn van de ouderdom.
Zullen best zijn die nog redelijk presteren, maar niet 1 model die nog gelijk presteert.
Jouw AG3401 zal dus anders klinken dan die van Max.
22 jul 2013 21:13 - 22 jul 2013 21:15 #34448
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic F8X82A in nieuwe habitat
"Het gemis als je een AG3401 gebruikt is dat deze dan mono moet worden aangesloten en je geen stereo weergave hebt."
Op zich is het niet eens zo moeilijk de voorversterker te modificeren voor stereo-weergave met een MD-element. De verzwakker voor het X-tal stereo-element moet dan verwijderd worden. Het tweede kanaal moet afgesloten worden met 68 kilo-ohm.
Het zal rond 1990 geweest zijn dat mijn eerste AG3060 in handen kreeg. Dat klonk zeker voor een vroeg stereo-element uitstekend. Helaas heeft de tijd zijn werk gedaan en zijn de kunststofkoppelstukjes hard geworden en is de klank duidelijk minder geworden; evenals de beweeglijkheid van de naald. Deze zingt nu flink mee. De kans op groefbeschadiging is aanzienlijk. In goede staat heeft dit element heeft een behoorlijke piek in het middenhoog rond 6kHz. Bij terugdraaien van de hoge tonen wordt het toonbereik boven deze frequentie ook beperkt. Daarom zal wat hoge tonen betreft de AG3201 nauwelijks minder klinken ondanks dat het wat minder ver doorloopt in het hoog.
Wel vind ik een afsluitweerstand van 100 kilo-ohm zoals die in de F8x82a gebruikt aan de hoge kant voor een kristal/keramisch element dat RIAA gecorrigeerd wordt. 100k was aanbevolen voor de AG3060. Ik heb wel eens met deze materie geexperimenteerd. 100k geeft een te sterke lagetonen-weergave. Een lagere waarde zoals 47 kilo-ohm is meer gangbaar en kan gehoormatige verbetering geven.
Groet, Jan
Op zich is het niet eens zo moeilijk de voorversterker te modificeren voor stereo-weergave met een MD-element. De verzwakker voor het X-tal stereo-element moet dan verwijderd worden. Het tweede kanaal moet afgesloten worden met 68 kilo-ohm.
Het zal rond 1990 geweest zijn dat mijn eerste AG3060 in handen kreeg. Dat klonk zeker voor een vroeg stereo-element uitstekend. Helaas heeft de tijd zijn werk gedaan en zijn de kunststofkoppelstukjes hard geworden en is de klank duidelijk minder geworden; evenals de beweeglijkheid van de naald. Deze zingt nu flink mee. De kans op groefbeschadiging is aanzienlijk. In goede staat heeft dit element heeft een behoorlijke piek in het middenhoog rond 6kHz. Bij terugdraaien van de hoge tonen wordt het toonbereik boven deze frequentie ook beperkt. Daarom zal wat hoge tonen betreft de AG3201 nauwelijks minder klinken ondanks dat het wat minder ver doorloopt in het hoog.
Wel vind ik een afsluitweerstand van 100 kilo-ohm zoals die in de F8x82a gebruikt aan de hoge kant voor een kristal/keramisch element dat RIAA gecorrigeerd wordt. 100k was aanbevolen voor de AG3060. Ik heb wel eens met deze materie geexperimenteerd. 100k geeft een te sterke lagetonen-weergave. Een lagere waarde zoals 47 kilo-ohm is meer gangbaar en kan gehoormatige verbetering geven.
Groet, Jan
Laatst bewerkt 22 jul 2013 21:15 door Jan Bus. Reden: txt