AG9000 - wel of geen RIAA correctie nodig 'rechte' ingang?
Ik heb mijn Pioneer SX-950 uit 'de mottenballen' gehaald en aangesloten zoals je beschreef. Met dit verschil dat ik geen gebruik gemaakt hebt van TAPE OUT maar van ADAPTOR OUT.
En voila....muziek! En goed luid ook nog. Beetje `te` waarschijnlijk.
Net als bij het beluisteren van een CD hoeft nu ook de volumeknop niet tot nauwelijks open.
In de nulstand is al muziek waarneembaar.
Dat betekent dat daar iets van een weerstand of attenuator tussen moet. Mij lijkt het niet wenselijk om op een nulstand al geluid te horen.
Maar goed...RIAA is dus nodig. Probleem opgelost op een zonnige zondag middag.
Gaat de rest van het leven maar ook zo makkelijk.
Fijne avond,
Niels
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Je kunt een versterker niet als verzwakker gebruiken door hem bijv. andersom aan te sluiten. Een verzwakker kun je gewoon maken met een paar weerstanden.
Nog een ander idee: Niels, heb je nog ergens een "normale" stereo versterker staan? Dan zou je als proef het volgende kunnen proberen. Je versterker moet wel een phono ingang hebben.
Sluit de platenspeler aan op de phono ingang van je versterker en verbind de Tape Out van de versterker met de rechte ingang van de AG9000. Zet de ingangskeuze van de versterker op Phono.
Je gebruikt nu de versterker als MD voorversterker voor de AG9000.
Geeft dit nu een bevredigende weergave dan moet je dus een voorversterker met correctie hebben.
Kun je anders misschien zo'n klein transistordoosje van iemand lenen om eens te proberen?
Je weet dan in elk geval wat je nodig hebt.
Ik zag op een van de foto's van het NEAT element duidelijk het woord ONKYO staan. Het heeft inderdaad veel weg van de M3D van Shure.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik moest daar aan denken toen ik Eddy Arnold - Trouble in mind op 78 toeren opzetten.
Voordat geroepen gaat worden dat NEAT een onbekend, exotisch element is.
De GE RPX is dat zeker niet. In mijn oren trouwens een prachtig element voor 78 toeren plaatjes. Heeft mijn oren nog niet in de steek gelaten. Maar nu raak ik een beetje offtopic
Waarschijnlijk zit er dan toch iets "raars" in de AG9000 aansluitingen/verbindingen.
Niels
Niels
peter1952 schreef : Ik verbaas er me een beetje over dat de Thorens rechtstreeks op de rechte ingang een bevredigend geluid geeft. Ten eerste de spanningsafgifte en ten tweede de correctie. Je zou bijna denken dat in de Thorens al een voorversterker zit. Is het wel een MD element?
Technisch klopt er eigenlijk geen bal van: Te weinig versterking, geen goede afsluitweerstand (een MD element moet je afsluiten met ong. 50 kOhm), geen correctie.
Snap je nu waarom ik ook een beetje verdwaast rond loop. Vandaar de reden van deze draad.
De Thorens heeft zowiso, voor 100%, geen ingebouwde voorversterker. Het is de TD-135, de kleine zus van de TD-124. Er zit nergens een extra kastje in zoals bijvoorbeeld een DUAL TVV-47 voorversterker.
Het element is een Japanse NEAT VS-600 (bij Rene R. ligt een NEAT VS-500). Er is weinig info over te vinden, maar sommige noemen het een SHURE M3D clone.
www.hifido.co.jp/KWneat/G1/E/0-10/C08-35269-36810-00/
Ik ga uit van een jaren 60 element. Met andere woorden een "normale" output van ergens tussen de 5 tot 10 mV. Niets bijzonders dus. Maar goed, Rene R. heeft het ook gehoord. Er komt muziek uit, die goed klinkt. Ook zonder correctie. Alleen aan de zachte kant. Technisch klopt er dan geen b(i)e(a)t van, de praktijk lijkt weerbarstiger.
Rene R. - Graag wil ik je buizenversterkertje uitproberen / overnemen. Vraag ik mij gelijk af, kan het ook andersom? Als signaal verzwakker?
Groet,
Niels
Niels
Technisch klopt er eigenlijk geen bal van: Te weinig versterking, geen goede afsluitweerstand (een MD element moet je afsluiten met ong. 50 kOhm), geen correctie.
Niels, wat voor element gebruik je?
Het voorversterkertje van René is natuurlijk prima bruikbaar voor een MD element, maar heeft natuurlijk wel voeding nodig. Dat is redelijk makkelijk te realiseren. Je moet 6,3 V voor de gloeidraden en c.a. 250 V. DC voor de anode en schermrooster hebben. De stroomafname is nihil, zodat je met een klein trafo'tje kunt volstaan.
Ik zal wel een schema'tje plaatsen als de voorversterker van Rene geplaatst gaat worden.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- brcf01
- [brcf01]
-
Ik heb hier nog een buis-voorversterkertje liggen.
Deze heeft Henk eens voor mij gemaakt voor de B8X72A,
maar ik heb hem niet meer nodig.
Ik weet niet of hij geschikt is voor jou, daar kan Henk
duidelijkheid over geven. En anders is hij misschien
aan te passen. Keine Ahnung.
Als je er wat aan hebt, mag je hem van mij wel hebben.
Op ene hardhouten plankje staat hij wel kuuks bij je set.
:thumbsup: